Z powodu pandemii koronawirusa wielu pracodawców wysłało swoich pracowników na tak zwany "home office". Większość z nich zapewne nie ma oddzielnego gabinetu, czy nawet biurka, więc wszyscy pracują ze swoich kanap, foteli, a w najlepszej wersji siedzą przy stole kuchennym. Przez jeden czy dwa dni nie robi to różnicy, ale po kilku tygodniach pracy w zgarbionej pozycji pojawia się ból pleców. Proszek przeciwbólowy? Ten środek nie zawsze załatwia sprawę, druga kwestia, codzienne przyjmowanie tabletek uśmierzających ból też nie jest rozwiązaniem. Dostanie się do lekarza jest teraz delikatnie mówiąc trudne, a gabinety fizjoterapeutów zamknięte na cztery spusty. Co pozostaje? Ćwiczenia, a dokładnie joga. 

Joga na ból pleców? Proste pozycje, które wykonasz w domu

Na ból pleców wpływa również stres czy zbyt mało snu, ale przebywanie w jednej pozycji przez dłuższy czas to najczęstszy powód problemów z karkiem czy lędźwiami. Jak temu zapobiec? Jak już wspomnieliśmy warto stanąć na macie i poćwiczyć jogę. Wykonywanie asanów poleca się również na stany lękowe spowodowane COVID-19. Zaburzony tryb życia i ciągłe siedzenie jest mocno wyniszczające dla naszego organizmu, jak i psychiki. Lekarze radzą, żeby robić sobie przerwy i ćwiczyć w domu.

Dlaczego joga jest skuteczna na ból pleców? Stoją za tym amerykańskie analizy. W 2017 roku przebadano ponad 1000 osób cierpiących na ból w dolnej części kręgosłupa, którzy po kilku tygodniach w większości przyznali, że praktykowanie jogi zmniejszyło występowanie objawów. Jeszcze wcześniej, bo w 2011 roku w Wielkiej Brytanii wykazano, że 12-tygodniowy program jogi dla dorosłych z przewlekłym lub nawracającym bólem kręgosłupa jest lepszy niż standardowe leczenie.

Ważne jest wzmocnienie mięśni pleców oraz pośladków. Zatem które pozycje (asany) będą najlepsze dla naszego kręgosłupa?

  • pies z głową w dół (Adho Mukha Svanasana)
  • pozycja rozciągającego się szczeniaczka (Uttana Shishosana)
  • pozycja dziecka (Balasana)
  • pozycja kot/krowa (Marjaryasana/Bitilasana)
  • pozycja odpoczywającego mędrca (Supta Matsyendrasana)
  • pozycja krowiego pyska (Gomukhasana)

Joga na ból pleców [WIDEO]