Dworzec PKP w Kielcach

Wielkie zmiany czekają kielecki dworzec kolejowy. Wybudowany w latach 1965-1971 w stylu modernistycznym obiekt projektu Jerzego Bortkiewicza z Biura Projektów Kolejowych w Lublinie będzie nowoczesny, proekologiczny i dostosowany do współczesnych standardów obsługi podróżnych. Sama bryła nie ulegnie zmianom. Renowacji poddana zostanie elewacja budynku. . Szczególną uwagę będą zwracały przeszklenia umiejscowione w centralnej części budynku oparte o konstrukcje słupowo-ryglową ze specjalnymi mocowaniami. Na dachu budynku pojawi się 27 paneli fotowoltaicznych, które w ciągu roku będą w stanie wyprodukować około 8500 kWh „zielonej” energii elektrycznej na potrzeby dworca.

Modernizacja wnętrza

Dworzec PKP mocno zmieni się wewnątrz. Przestrzeń obsługi podróżnych zostanie skoncentrowana wokół przestronnego, bo posiadającego przeszło 500m2 holu, pełniącego jednocześnie funkcję poczekalni. Jasne ściany, przeszklone witryny, podwieszany sufi z dębowych listewek, do tego ciemna posadzka z lastryko - tak będzie w środku. Zielonym akcentem będzie ściana z chrobotkiem reniferowym. Pojawi się też specjalny kącik dla dzieci. Podróżni usiądą na ergonomicznych ławkach wyposażonych w gniazdka oraz porty USB służące do ładowania urządzeń mobilnych. Rozkład jazdy pociągów znają w specjalnych gablotach i na elektronicznych tablicach.

Rozpoczęcie przebudowy dworca w Kielcach to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei. Mieszkańcy stolicy województwa świętokrzyskiego zyskają dzięki temu dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że przebudowany modernistyczny budynek dworca stanie się wizytówką Kielc oraz ułatwi pasażerom podróżowanie po województwie. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. ponad 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. 

Koszt przebudowy dworca PKP w Kielcach to 44,21 mln złotych brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., wykonawcą robót jest firma MGBuilding z Kielc, a projekt przebudowy dworca wykonała pracownia Pas Projekt z Nadarzyna.