To zupełnie jak z siłownia. Jeśli regularnie trenujesz ciało, bo chcesz być w świetnej formie, nie powinnaś zapominać o mięśniach dna miednicy – tłumaczy Karo Akabal, sex coach, absolwentka najbardziej znanej szkoły seksu w San Francisco i założycielka Sex & Love School. I nie chodzi tylko o mocniejsze doznania w trakcie seksu. Choć te przy wyćwiczonych mięśniach dna miednicy, tzw. Kegla, są o niebo lepsze. –Słaba kondycja tych mięśni może powodować obniżanie się miednicy, pochwy, nietrzymanie moczu czy zaparcia –ostrzega dr Małgorzata Uchman-Musielak, ginekolog z Centrum Medicover. Może się to zdarzyć zwłaszcza po porodzie czy w okresie menopauzy, kiedy poziom estrogenu dbającego o prawidłowe napięcie mięśni drastycznie spada. I mimo że istnieją już zabiegi zwężające pochwę, czy zwalczające nietrzymanie moczu, wielu ginekologów uważa je za ostateczność. Są niestety dość ryzykowne. A dobry trening daje te same efekty, za to w 100 proc. jest bezpieczny. Dlatego w Chinach czy Tajlandii matki od dziecka uczą córki, jak ćwiczyć mięśnie Kegla, i problemy jak „luz w pochwie” po porodzie w ogóle tam nie wystepują.

Kiedy zacząć trenować? Jak najszybciej! Jeśli chcesz mieć trening skrojony na miarę, zacznij od diagnozy kondycji mięśni. O ile w przypadku tych na brzuchu czy udach wystarczy, że staniesz przed lustrem i od razu widzisz, co jest do poprawki, to mięśni Kegla nie ocenisz na oko. Zrobi to badanie sEMG. Jest bezbolesne i zajmuje chwilkę. Wykonasz je w wielu klinikach w Polsce. Kładziesz się na fotelu, a lekarz umieszcza w pochwie niewielką sondę, która odbiera bodźce z jej wnętrza. Potem kilka razy zaciskasz i rozluźniasz mięśnie dna miednicy. Efekty widać na monitorze. Na ich podstawie lekarz dopasowuje ćwiczenia. –Czasem u kobiet po ciąży szybsze efekty daje wzmocnienie mięśni zabiegami elektrostymulacji, a dopiero potem zwykłe ćwiczenia –tłumaczy Elzbieta Kaden, położna, terapeutka biofeedback ze Szpitala św. Zofii w Warszawie. Ale tak jak z fitnessem – trenować możesz też sama w domu. Gotowa? Czas start...

Poznaj ćwiczenia na mięśnie Kegla, które możesz zrobić w domu! >>