O niezwykłych umiejętnościach Kośmiei, który przygodę z muzyką rozpoczął w wieku 6 lat (!), mogliśmy przekonać się całkiem niedawno. Adam swoim występem uświetnił – organizowane w klubie Jassmine przy ulicy Wilczej w Warszawie – przyjęcie z okazji premiery najnowszego, jesiennego wydania ELLE MAN. Pianista był niekwestionowaną gwiazdą wieczoru, o czym świadczyły spontaniczne i bardzo emocjonalne reakcje zgromadzonych gości. Tym bardziej cieszy fakt, że już niebawem na rynku ukaże się długowyczekiwany album artysty, którego partnerem jest marka Reserved. 

Kośmieja gra Guldę

„Tribute to Gulda”, bo taki tytuł nosi najnowszy krążek Kośmiei, składa się z pięciu utworów legendarnego kompozytora Friedricha Guldy. Mimo że pochodzący z Wiednia pianista zyskał międzynarodowy rozgłos w roli interpretatora muzyki klasycznej, to swoją przyszłość związał z jazzem, który postrzegał jako „muzyczny język współczesnego świata”. Mierząc się z niekwestionowaną legendą, polski wirtuoz postawił sobie wysoko poprzeczkę. Ale czego innego można spodziewać się po absolwencie nowojorskiej Manhattan School of Music i osobie, która występowała w największych salach koncertowych Ameryki Północnej, Europy i Azji, zdobywając przy okazji uznanie krytyków. 

„Tribute to Gulda” Adam Kośmieja

Uwielbiam energię kompozycji Guldy! W tej muzyce od razu słychać jego twórczą osobowość. Swing i bogata harmonia dostarcza wykonawcy zarówno radość, jak i wyzwanie, zwłaszcza w improwizowanych sekcjach. (…) Chciałem podzielić się z publicznością tymi fantastycznymi utworami, aby pokazać jak z wyrafinowanym smakiem kompozytor stworzył pomost między muzyką klasyczną i jazzową. Wszystko w Guldzie jest dla mnie jak ogień. Czuję w jego muzyce pasję, emocje, radość i energię

– zdradza pianista. 

Album „Tribute to Gulda” trafi na sklepowe półki oraz do serwisów streamingowych 24 września. 

Kim jest Adam Kośmieja?

Adam Kośmieja to artysta nieustannie poszukującym, którego repertuar i doświadczenia koncertowe obejmują utwory zarówno klasyczne jak i awangardowe oraz multimedialne. Prowadzi ożywioną działalnośc koncertową w kraju i za granicą, która zaprowadziła go do sal koncertowych na całym świecie, m.in. Weill Recital Hall w Carnegie Hall i Yamaha Concert Artist's Hall w Nowym Jorku. W Polsce współpracował niemal ze wszystkimi czołowymi krajowymi orkiestrami. Występował pod batutą m.in. Jacka Kaspszyka, Eiji Oue, Muhai Tanga, Alexandra Liebreich'a, José Maria Florêncio, Wojciecha Michniewskiego, Szymona Bywalca, Jakuba Chrenowicza.

Brał udział w wielu międzynarodowych festiwalach muzycznych m.in. Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Beijing Modern Music Festival, Shenzhen International Music Festival „Belt & Road” w Chinach, Międzynarodowym Sympozjum Muzyki Elektroakustycznej w Toronto, Musica Electronica Nova we Wrocławiu, Międzynarodowym Festiwalu Craiova Muzicală w Rumunii, International Piano Festivals w Hiszpanii. 

Grę na fortepianie rozpoczął jako sześciolatek i przez ponad dekadę zgłębiał jej tajniki w klasie prof.Ludmily Kasjanienko. Jest absolwentem nowojorskiej Manhattan School of Music w klasie Solomona Mikowsky'ego (2011), w latach 2007-2011 wyróżniony stypendium im. Harolda i Helen Schonbergów (pamięci wybitnego krytyka muzycznego „New York Times'a”). Absolwent Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, w klasie prof. Jerzego Sulikowskiego i prof. Katarzyny Popowej-Zydroń. Obecnie, ze stopniem naukowym doktora, jest wykladowca na tej uczelni. W 2016 Adam Kośmieja wydał debiutancką płytę z kompletem dzieł na fortepian solo Kazimierza Serockiego (DUX), która spotkała się z uznaniem w kraju i zagranicą. Rok później wystąpił na płycie Contemporary Jewish Music Stefana Węgłowskiego (KAIROS), a przed dwoma laty, w ramach projektu „100 na 100 muzyczne dekady wolności” (PWM), nagrał koncert fortepianowy E. Sikory (Sinfonia Varsovia, Bassem Akiki) i trio T. Wieleckiego (Andrzej Bauer, Julian Paprocki).