1. Światło 

Jeśli nie jest odpowiednie, negatywnie wpływa na wytwarzanie malatoniny. Dla naszego spokojnego snu i głębokiego relaksu najwłaściwsze będzie całkowite wyciemnienie pomieszczenia w którym śpimy. Zdecyduj się na rolety wykonane z materiału, który całkowicie zatrzymuje światło, a dodatkowo z zewnętrznej strony pokryty jest aluminiową powłoką. Jeśli jesteś fanką czytania przed snem, do lampki nocnej dobierz żarówkę emitującą delikatne, ciepłe, miękkie światło. I pamiętaj, że telefon najlepiej zostawić przed drzwiami. 

2. Zapach 

Jednym z naszych ulubionych "poprawiaczy" jakości snu są pachnące mgiełki do poduszki. Dają poczucie komfortu, koją, odprężają i co najważniejsze, pomagają mi szybko zasypiać i spokojnie spać. Czego szukać w ich składzie? Ekstraktów z lawendy, werbeny, patchouli, geranium, bazylii lub białej herbaty. Najlepiej, jeśli rozpylisz je w sypialni tuż po wywietrzeniu. 

3. Materac 

Do tego, że odpowiednio dobrany materac jest podstawą głębokiego relaksu i odpowiedniego wypoczynku, z pewnością nie musimy Was już przekonywać. Podpowiemy zatem tylko co zrobić, żeby ten odpowiedni materac wybrać. Marka Hilding Anders przedstawiła nam "metodę pięciu kroków", dzięki której będziecie mieli pewność, że Wasz materacowy test przeprowadziliście kompletnie: 

  1. Poczuj się jak we własnej sypialni - wycisz się i zrelaksuj 
  2. Wypróbuj różne pozycje - każda zmiana powinna być komfortowa 
  3. Poczuj krzywiznę swojego kręgosłupa - sprawdź, jak materac dostosowuje się do Twojego ciała 
  4. Połóż się na boku - odpowiednio dobrany model, powinien idealnie współgrać z ruchami Twojego ciała
  5. Wspólny wybór - jeśli dzielisz łóżko z partnerem, taki test powinniście przeprowadzić razem 

A wybór jest bardzo szeroki. Na rynku znajdziecie wiele modeli materacy piankowych, sprężynowych, hybrydowych a także dla całej rodziny - który jest dla kogo? 

Materace piankowe

Materace piankowe są wyjątkowo elastyczne i szybko dostosowują się do kształtu ciała. Niektóre modele tworzone są z kilku rodzajów pianek lub z pianek o różnej gęstości, które podtrzymują ciało z podziałem na 7 stref. Jednym z modeli, który wykorzystuje tę technologie jest Melody od Hilding Anders. Melody jest materacem lateksowym, posiada właściwości antybakteryjne i przeciwgrzybiczne, jest szczególnie trwały i wytrzymały. 7 stref twardości zapewnia nie tylko idealne wsparcie, ale utworzone przy nich otwory umożliwiają dobrą wentylację wkładu, a tym samym odpowiednią higienę snu. 

W modelu Conga również znajdziecie 7 zróżnicowanych stref twardości, a przy okazji 4 różne pianki. Visco i FloFom reagują na temperaturę ciała, tym samym niwelując napięcie i ból mięśni. Conga doskonale sprawdzi się w przypadku osób o podwyższonej wadze (nawet do 130 kg). Boogie jest wyjątkowo uniwersalnym materacem. Tak samo jak Melody i Conga podzielony jest na 7 stref twardości, dzięki którym idealnie podtrzymuje ciało w trakcie snu. Posiada antybakteryjny lateksowy blat i chłodzącą piankę FloFoam. Sprawdzi się szczególnie dobrze w sypialni sportowców i bardzo aktywnych osób.

Materace sprężynowe

Tu wybór jest jeszcze trudniejszy - bo przecież mamy dostępne modele ze sprężynami kieszeniowymi, Multipocket lub Pocket Plus. Żeby łatwiej rozróżnić i dopasować materace sprężynowe, marka Hilding Anders nadała im nazwy pochodzące od popularnych stylów tańca. Mamy więc Tango ze sprężynami kieszeniowymi, który zapewnia wysoką elastyczność punktową, idealną dla par Cha-Chę, która reaguje na ruchy ciała tak, żeby osoba śpiąca obok zupełnie tego nie odczuła. Pasodoble jest twardszy, jeszcze lepiej wspiera poszczególne partie ciała, a Flamenco zbudowany został na bazie sprężyn Multipocket - zawiera ich więcej, niż inne modele, a dodatkowo sprężyny te podzielone są na różne strefy twardości. 

Materace hybrydowe

Modele hybrydowe to połączenie wszystkiego co najlepsze w materacach piankowych i sprężynowych. Należą do tych najbardziej uniwersalnych, ale także do najbardziej komfortowych. Modele? Electro, który jest niezwykle wytrzymały i odporny na nacisk, a dodatkowo posiada odpinany top, który możesz zabrać ze sobą wszędzie. Dance został zbudowany z 7-strefowego systemu drobnych sprężynek Pocket Plus, dzięki czemu zapewnia optymalną sprężystość i wysoką elastyczność punktową, a także doskonałe wsparcie kręgosłupa. 

4. Tkaniny 

Len wygląda pięknie i jest przewiewny, ale w sypialni alergika lepiej sprawdzi się biostatyczna bawełna. Ładny wygląd włosów i skóry zapewni zaś pościel uszyta z jedwabiu. Wybierając tkaniny skup się więc nie tylko na ich walorach estetycznych, ale przede wszystkim na ich właściwościach antybakteryjnych i przeciwgrzybicznych. Pamiętaj również o odpowiedniej grubości (w sypialni lepiej sprawdzą się materiały z kategorii tych "ciężkich") i miękkości. 

5. Dźwięk

Jest mnóstwo sposobów na wytłumienie go jeszcze na etapie remontu - zaczynając od okien tłumiących dźwięk, na panelach akustycznych kończąc. Te pierwsze, aby dobrze tłumiły dźwięki, powinny posiadać jak najwyższy parametr RW. Aby jeszcze lepiej "chroniły" przed nocnymi dźwiękami ulicy, możesz zamontować na nich specjalne, zewnętrzne rolety. Dobrze zastanów się również przy doborze paneli (a także wykładziny lub dywanu) oraz drzwi - tutaj też możesz postawić na specjalne, wytłumiające dźwięk opcje. Pamiętaj również o grubych zasłonach, narzucie oraz o roślinach, które świetnie rozpraszają dźwięki. 

Czytaj też: Sen, który przynosi ukojenie [Do not disturb!]