Powiedzmy to głośno - środowisko filmowe w Polsce, ale i na całym świecie jest zmaskulinizowane. Czy są w nim jeszcze mizogini, którzy budują dla kobiet kina szklany sufit? Podczas Festiwalu Filmowego w Gdyni zapytamy specjalistki z branży filmowej o ich doświadczenia w kwestii pozycji i roli kobiet w polskiej kinematografii. Z czym mierzą się na co dzień, co uważają za swój sukces i czy jest on równie łatwy do osiągnięcia, jak w przypadku mężczyzn?

Debatą „Kobiety w kinie – jak się przebić w męskim świecie?” ELLE zainicjuje dyskusję na temat obecności kobiet w środowisku filmowym. 22  września o 12:00 w Gdyńskim Centrum Filmowym porozmawiamy z Katarzyną Klimkiewicz, Małgorzatą Sadowską, Magdaleną Kamińską i Moniką Talarczyk-Gubałą o tym, czy kobiety czują, iż płeć ma wpływ na ich odbiór i nastawienie środowiska, wreszcie, na budowanie pozycji, możliwości rozwoju i osiąganie celów. Padną też pytania o to, czy istnieje świadomość płci w filmowych zawodach, czy przed kobietami i mężczyznami stawiane są takie same wymagania i czy kobiety – prócz okazania tego że są dobre – czują że wciąż muszą udowadniać, że są lepsze niż ich koledzy.

Warto przypomnieć, że w tym roku w Konkursie Głównym Festiwalu Filmowego w Gdyni znalazły się filmy wyprodukowane przez kobiety, m.in.: „Czerwony Pająk” Agnieszki Kurzydło, „Kamper” Natalii Grzegorzek, czy „Wszystkie nieprzespane noce” Marty Golby. Po raz kolejny – po podwójnej kadencji Agnieszki Odorowicz – na czele PISF, najważniejszej instytucji finansującej polskie kino, stoi kobieta, Magdalena Sroka. Nadszedł czas świetnie wykwalifikowanych kobiet, a może to – jak chcą sądzić niektórzy – specyfika czasu? Czy rzeczywiście jest więcej kobiet zajmujących się reżyserią i produkcją? Przyjrzymy się statystykom: ile kobiet i mężczyzn aplikuje na filmowe studia, ile projektów sygnowanych przez panie a ile przez panów kierowanych jest do produkcji rocznie?

Zapraszamy na debatę i do zadania tych pytań sobie i innym.

Gdyńskie Centrum Filmowe
Sala „Morskie Oko”
22.09 godz. 12.00-13.30

Debatę poprowadzi: Ania Serdiukow

Poniżej bio naszych gości. 

ŚLEDŹCIE DEBATĘ „Kobiety w kinie – jak się przebić w męskim świecie?” na żywo na Facebooku ELLE Polska. Startujemy już o 12:00.

***

Ania Serdiukow - Absolwentka Instytutu Dziennikarstwa i Laboratorium Reportażu na Uniwersytecie Warszawskim oraz Gender Studies na Uniwersytecie Jagiellońskim. Propaguje i promuje kino artystyczne, niszowe – w warszawskiej klubokawiarni Znajomi Znajomych prowadzi autorski cykl filmowy „Nie znajdziesz tego na torrentach”. Od czterech lat pełni funkcję rzecznika prasowego Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i Film”, selekcjonuje pokazywane na tym festiwalu debiuty zagraniczne. Pełniła funkcję asystenta reżysera podczas realizacji filmu „Rezerwat” Łukasza Palkowskiego. Opiniuje scenariusze, konsultowała m.in. wielokrotnie nagradzany w Polsce i za granicą film „Płynące wieżowce” Tomasza Wasilewskiego.

Katarzyna Klimkiewicz – filmy zaczęła kręcić w wieku 16 lat, gdy rodzice w ramach akcji wyciągania jej ze „złego towarzystwa” zapisywali ją na wszystkie możliwe zajęcia pozalekcyjne. Trafiła wtedy do amatorskiego klubu filmowego SAWA i odkryła, co chce robić w życiu. Ukończyła reżyserię w Łódzkiej Filmówce, a potem nosiło ją po świecie. Była stypendystką Binger Film Institute w Amsterdamie, robiła filmy w Berlinie, Izraelu, Wielkiej Brytanii, Chile. Kiedyś lubiła wyjeżdżać z Polski, teraz lubi do Polski wracać. Jej film „Wasserschlacht – Wielka Wojna Graniczna”, który zrealizowała wspólnie z Andrew Friedmanem otrzymał podczas Berlinale 2007 nagrodę Berlin Today Award. Przełomem w jej karierze był film „Hanoi – Warszawa”, który zdobył wiele nagród w Polsce i na świecie, a Europejska Akademia Filmowa uznała go za Najlepszy Film Krótkometrażowy 2010 roku. Jej pełnometrażowy debiut fabularny „Zaślepiona” powstał w Wielkiej Brytanii. Film miał premierę podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Edynburgu 2012, gdzie otrzymał nominację do Narody Michaela Powella w kategorii Najlepszy Nowy Film Brytyjski, a na Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych otrzymał Grand Prix Wielkiego Jantara, Nagrodę za reżyserię oraz Nagrodę dziennikarzy. Film ten wszedł do kin w Wielkiej Brytanii i w Polsce wiosną 2013. Jej ostatni film „Wyspa” otrzymał Główną nagrodę w Konkursie krótkometrażowym podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Rotterdamie w lutym 2014 roku oraz Grand Prix na festiwalu w Huesca. Katarzyna Klimkiewicz jest członkiem Europejskiej Akademii Filmowej, przez wiele lat była członkiem zarządu i prezesem Stowarzyszenia Film 1,2.

Małgorzata Sadowska – dziennikarka i krytyczka filmowa, związana z tygodnikiem „Newsweek”, autorka bloga „Widzi mi się”, publikowanego na stronach Canal+, regularnie pisuje do miesięcznika „Kino”. Współpracuje przy preselekcji festiwali „T-mobile Nowe Horyzonty” i „Watch Docs”, dla wolontariuszy tego ostatniego prowadziła warsztaty z kina dokumentalnego (2015). Pracowała także ze studentami międzynarodowej szkoły filmowej Film Factory w Sarajewie (2015) i z młodymi niemieckimi krytykami podczas organizowanego przez Instytut Polski w Berlinie festiwalu filmPolska (2016). Współautorka i autorka tekstów, które znalazły się w książkach „Zanussi” (Krytyka Polityczna, 2014), „Polish Cinema Now!” ·(IAM, 2010), „Chełmska 21” (WFDiF, 2001).

Monika Talarczyk – dr hab. nauk o sztuce, prof. PWSFTviT w Łodzi. Historyczka kina, badaczka kina kobiet, krytyczka filmowa. Autorka książek Wszystko o Ewie. Filmy Barbary Sass a kino kobiet w II połowie XX wieku (Szczecin 2013), Biały mazur. Kino kobiet w polskiej kinematografii (Poznań 2013), Wanda Jakubowska. Od nowa (Warszawa 2015). Laureatka Nagrody PISF za najlepszą książkę filmową (2014), dwukrotnie nominowana do Nagrody im. Bolesława Michałka. Członkini Stowarzyszenia Kobiet Filmowców. Publicystka „Dziennika Opinii” Krytyki Politycznej. Publikuje w „Kwartalniku Filmowym”, „Widoku”, „Magazynie Filmowym SFP”.

Magdalena Kamińska - producentka, kierownik produkcji. Absolwentka Organizacji Produkcji Filmowej i Telewizyjnej na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Wspólnie z Agatą Szymańską prowadzi firmę Balapolis. Wyprodukowały film „Walser” w reż. Zbigniewa Libery, były kierowniczkami produkcji filmu „Królewicz Olch” w reż. Kuby Czekaja, ich produkcja „Baby Bump” miała premierę na 72. MFF w Wenecji. Obecnie produkują film pt. „Wilkołak” w reż. Adriana Panka.