Firmy działające praktycznie w każdej branży (modowa nie jest tu bynajmniej wyjątkiem) doskonale zdają sobie sprawę z tego, jak trudnym, długim i kosztownym procesem jest stworzenie logo, symbolu lub innego znaku które będzie rozpoznawalne przez ludzi na całym świecie i jednocześnie kojarzone z tą jedną, konkretną marką. Udało się to Adidasowi - widząc na elemencie odzieży lub obuwiu trzy równoległe paski mało kto będzie miał wątpliwości co do tego, przez kogo zostały one stworzone.

Nic więc dziwnego, że Adidas robi co może, aby chronić swój bezcenny wręcz znak. Na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat firma wielokrotnie wstępowała na drogę prawną w tym właśnie celu. Jedna z takich batalii, która rozpoczęła się jeszcze w poprzednim stuleciu, dobiegła właśnie końca. Z jej wyniku Adidas nie będzie jednak zadowolony.

Po prawie 25-letniej walce, H&M odniósł ostateczne zwycięstwo w procesie o naruszenie znaku towarowego, który adidas wytoczył mu w Holandii w 1997 roku w związku ze sprzedażą ubrań sportowych z dwoma równoległymi pionowymi paskami na rękawach t-shirtów oraz na bokach szortów i nogawek spodni. Po styczniowym zwycięstwie, kiedy to Sąd Apelacyjny w Hadze zwrócił uwagę na różnice w stosowaniu pasków przez obie strony i uznał, że H&M nie naruszył trójpaskowego logo Adidasa poprzez swoją odzież z dwoma paskami, holenderski Sąd Najwyższy oddalił apelację Adidasa i obciążył go kosztami postępowania kasacyjnego poniesionymi przez H&M.

Podstawą pozwu Adidasa był argument, że pozwani H&M, Marca Moda, C&A i Vendex naruszyli jego rejestrację znaku towarowego w Beneluksie, ponieważ używanie przez nich pasków na odzieży mogło wprowadzić konsumentów w błąd co do źródła pochodzenia produktów niebędących produktami Adidasa. W odpowiedzi H&M i inni pozwani twierdzili, że paski na ich odzieży nie miały służyć jako znaki towarowe. Zamiast tego argumentowali, że wykorzystanie przez nich pasków miało charakter czysto dekoracyjny, a zatem było chronione przed odpowiedzialnością za naruszenie, zwłaszcza, że niektóre powszechne oznaczenia, w tym wzory w paski, powinny być dostępne dla każdego, kto może je wykorzystywać w charakterze dekoracyjnym.

Z takiego obrotu sprawy nie jest oczywiście zadowolony Adidas.

Decyzja ta jest zaskakująca, biorąc pod uwagę trzy orzeczenia sądów niższej instancji w tej sprawie, które potwierdziły naruszenie znaku towarowego adidas z trzema paskami. Trójpaskowy znak towarowy adidas jest od wielu lat konsekwentnie używany na produktach odzieżowych adidas i ma wysoce odróżniający charakter. Jest on powszechnie znany na całym świecie - Adidas będzie nadal szeroko go używał i promował, tak by jeszcze mocniej podkreślać jego odrębność i renomę.

- napisała firma w oświadczeniu.

Niemiecki producent odzieży i obuwia sportowego jest równocześnie zaangażowany w spór z nowojorskim projektantem Thomem Browne’m. Browne  który dotąd skupiał się przede wszystkim na tworzeniu ubrań raczej formalnych, postanowił rozszerzyć swoją działalność również na ubrania i akcesoria bardziej casualowe. A że nie zrezygnował przy tym ze stosowanych od dawna akcentów w formie równoległych pasków, to naraził się na reakcję ze strony Adidasa.