Na początek jesteśmy winni naszym czytelnikom nieco przypomnienia – czym jest H&M Innovation Stories?

Innovation Stories to nowa inicjatywa naszej marki w zakresie zrównoważonego rozwoju, która koncentruje się na nowoczesnych pomysłach i innowacyjnych materiałach. Warto wspomnieć, że najnowsza kolekcja jest czwartą częścią w projektu Innovation Stories, który uruchomiliśmy na początku 2020 roku. Jako marka chcemy być prekursorami zmian w świecie mody. Co ważne, chcemy by nasi klienci mogli uczestniczyć w tych przełomowych zmianach. Postrzegam to jako niesamowity krok w przyszłość, który wykonujemy z pewnością siebie, śmiałością i optymizmem.

Innovation Circular Design Story jest najnowszym dodatkiem do tej strategii, który skupia się na tworzeniu materiałów i projektów, które mają służyć odbiorcom długo i trwale. Dobrze rozumiem ideę?

Tak jak mówisz – staraliśmy się wprowadzić trwałość i cykliczność jako etos do wszystkich części najnowszej kolekcji, od tego, jak jest zaprojektowana i wykonana, po sposób jej noszenia i przechowywania. Dobrym przykładem jest wykorzystanie pasków i regulowanych zapięć, które pozwalają dopasowywać ubiór do sylwetki. Kolejną częścią były materiały. Wykorzystując innowacyjne technologie takie jak REPREVE® Our Oceans®, czyli materiały pozyskiwanego z zebranych w oceanów opadów, stworzyliśmy kolekcję ekologicznych futer i spodni. Postanowiliśmy także sprawdzić, co nasi klienci robią z ubraniami, których wiedzą, że nie będą już nosić. To właśnie te badania przekonały nas do wykorzystania specjalnego ściegu RESORTECS®, który jest rozpuszczalną nicią do szycia, znacznie ułatwiającą rozkładanie się ubrań w środowisku. Chodzi o modę, która próbuje wziąć odpowiedzialność za własne marnotrawstwo i zapraszać do tego konsumentów.

Czy waszym zdaniem kreując nowe trendy macie wpływ także na ochronę naszej planety i jej zrównoważony rozwój? Czujecie się za to odpowiedzialne?

Kluczem do uczynienia mody bardziej zrównoważoną jest upewnienie się, że tworzone przez nas ubrania trafią do wielokrotnego obiegu. Nasza strategia zrównoważonego rozwoju szczegółowo opisuje, w jaki sposób planujemy przejść od liniowego do cyrkularnego modelu biznesowego, w którym zasoby pozostają w systemie i nic się nie marnuje. Docelowo ma to prowadzić do sytuacji, w której nie będziemy musieli w takim stopniu polegać na zasobach naturalnych. Proces ten obejmuje wykorzystanie materiałów pochodzących z bardziej zrównoważonych źródeł, które można poddać później recyklingowi, a także znalezienie nowych sposobów ponownego wykorzystania istniejącej odzieży. Ta kolekcja jest jednym z pierwszych kroków w tym kierunku. Naszym zdaniem ponosimy dużą odpowiedzialność za poprowadzenie zmian w kierunku bardziej zrównoważonego przemysłu modowego i współpracę z markami i projektantami w celu wspierania pozytywnych zmian. Jesteśmy naprawdę dumni z naszych inicjatyw, które realizujemy w H&M.  Jednak należy podkreślić, że wyzwania przed którymi stoimy są zbyt złożone, by mogła im sprostać pojedyncza firma, niezależnie od wielkości.

Jakie myśli krążyły w waszych głowach przy tworzeniu nowej kolekcji? Patrząc na nią, można zauważyć, że jest w niej dużo miejsca na ekspresję własnych emocji.

Naszym głównym celem było skupienie się na tym, jak moda może wziąć odpowiedzialność za własne marnotrawstwo. Zrównoważony rozwój i cykliczność produktu to przyszłość mody i jedyna droga naprzód. Jednak ta droga rozwoju może stać się rzeczywistością tylko wtedy, gdy każdy element garderoby i produkt jest projektowany od samego początku z myślą o obiegu zamkniętym, biorąc pod uwagę wszystko, od oczekiwanego okresu użytkowania, materiałów i strategii projektowych, po sposoby, w jakie odzież może się rozkładać i poddawać recyklingowi. Dlatego w tej kolekcji zwracamy uwagę na czas życia produktu i podkreślamy, że możesz stworzyć bardzo odważną i stylową kolekcję, jednocześnie pracując nad zrównoważonym rozwojem. Mam nadzieję, że w przyszłości cała branża będzie tak myślała.

Czy tworząc męską kolekcję miałyście z tyłu głowy jej dopasowanie do kobiecej części?

Myślę, że dobrze zaprojektowana kolekcja powinna odznaczać się synergią pomiędzy męskimi i damskimi projektami. W naszym przypadku tym, co łączy obie części jest radość i wolność. Prawdą jest jednak, że chcieliśmy także, by męska część kolekcji była skończona sama w sobie i wyrażała elegancję i piękno męskich ubrań.

Który element z najnowszej męskiej kolekcji jest waszym ulubionym?

Uwielbiam jasny płaszcz ze sztucznego futra. To bardzo wyjątkowy element kolekcji.