Kilka miesięcy od premiery Arket, H&M ujawnia, że w portfolio przedsiębiorstwa pojawi się kolejna, dwunasta już marka! Czym jest Nyden? Czym będzie różnił się od pozostałych brandów? O tym projekcie piszą już Bussines Insider, The Cut, czy amerykański L'Officiel. Nazwa Nyden pochodzi od zbitki dwóch słów, szwedzkich "ny" (po pol. nowe) i "den" (po pol. to). Co ciekawe, sprzedaż będzie odbywała się jedynie w internecie. Czy Nyden podbije świat i będzie konkurencją dla H&M, COS, & Other Stories, czy najmłodszego Arket

Nyden: nowa marka od H&M

Jak twierdzą twórcy, Nyden (poprawna pisownia to /Nyden) będzie skierowany tylko do millenialsów. Na stronie ebutiku czy w pop up store'ach znajdziemy limitowane kolekcje oraz... wyższe ceny (ma to być "luksus za przystępną cenę"). Na dodatek, linie będą projektowane w Los Angeles, a nie w Szwecji. Za rozwój Nyden odpowiedzialny będzie 35-letni Oscar Olsson, który uważa, że przyszłość mody należy do influencerów ("tribe leaders"). To oni będą dyktować, co będzie nosić ulica, a nie wielcy projektanci. Olsson nie zamierza zatrudniać nawet dizajnera, tylko stawia na grupę wpływowych osób. To one we współpracy z nim stworzą ubrania, o jakich marzą młodzi konsumenci. Jak podają zagraniczne media, cytując wywiad z Olssonem ze wspomnianego już The Cut, ma to być miks kreatywnego myślenia z twardymi danymi. W skład wspomnianego teamu wejdą gwiazdy portali społecznościowych i celebryci, ale nie tylko. Wiadomo jedynie, że Olssona będzie wspierał kontrowersyjny muzyk i pisarz Alexander Bard jako "wewnętrzny filozof" marki Nyden. Pomogą również: tatuator Doctor Woo (1,3 mln obserwatorów na instagramie), który stworzył tatuaże Miley Cyrus, Ellie Goulding czy Kelly Osbourne, oraz aktorka Noomi Rapace ("Prometeusz", "Millennium: Mężczyźni, którzy nienawidzą kobiet", "Sherlock Holmes: Gra cieni"). Więcej nazwisk H&M i Oscar Olsson nie podają. Każdy ze współtwórców Nyden będzie mógł dokonać wyboru spośród ciągle aktualizowanych i "wstępnie zatwierdzonych tkanin, co skróci czas pomiędzy koncepcją a dostarczeniem" ubrań do magazynów sklepu internetowego. Ma to być nowa wersja znanego nam już fast fashion, bardziej zdigitalizowana i uwspółcześniona. W Nyden nie znajdziemy kolekcji na dany sezon zaprojektowanych według panujących trendów - pojawiać się będą jedynie krótkie serie ubrań, przez co klienci bardziej docenią zakupiony produkt. Olssonowi chodzi o nawiązanie więzi z konsumentami. 

To dosyć ciekawa koncepcja, ale czy Nyden wyznaczy trendy w sprzedaży globalnej? H&M szuka sposobów jak dotrzeć do nowych klientów. Kilka dni temu ujawniono, że szwedzki gigant odnotował w tym roku 4% spadek sprzedaży. Pierwszy raz od kilku dekad! Oscar Olsson dołączył do firmy cztery lata temu, gdzie pracował w dziale ekspansji, zajmując się analizą danych dotyczących kupowania (jak, gdzie i dlaczego ludzie robią zakupy). Na początku tego roku został szefem komórki Innovation Lab i odpowiada jedynie przed CEO H&M, Karlem-Johanem Perssonem. 

Na kiedy wyznaczona jest premiera Nyden? Źródła nie podają konkretnej daty, wiadomo jedynie, że chodzi o początek 2018 roku. Istnieje już strona nyden.com, na której po wpisaniu maila dostaniemy dostęp do instagrama o nazwie @wearenyden. Czekamy na oficjalne doniesienia od H&M w sprawie /Nyden.

Do H&M należą takie marki jak Monki, Weekday, & Other Stories, Cheap Monday oraz COS.