Używane przedmioty w ogromnej większości przypadków są tańsze od nowych. Gdy kupujemy jakąś rzecz, możemy być niemal pewni, że jeśli za jakiś czas będziemy chcieli ją odsprzedać, to nie odzyskamy wydanej pierwotnie kwoty. I choć od tej zasady istnieją oczywiście wyjątki, jak choćby zachowane w doskonałym stanie, kilkudziesięcioletnie samochody, to w przypadku ubrań i akcesoriów sprawa jest prosta – używane są mniej warte od nowych.

PRZECZYTAJ TEŻ: Rolls-Royce Ghost w wersji Black Badge. Luksus w drapieżnej wersji

5 firm, których używane produkty zyskują na wartości.

Okazuje się jednak, że rynek odzieży używanej z roku na rok coraz bardziej zyskuje na wartości. Tak wynika z opublikowanego w tym tygodniu raportu 2022 Luxury Consignment Report, opracowanego przez firmę RealReal. Analitycy wzięli pod lupę transakcje z udziałem ponad 22 milionów przedmiotów oraz zachowania ponad 24 milionów klientów RealReal. Dzięki temu dowiedzieliśmy się o tym, jakie używane towary luksusowe najbardziej zyskały na wartości w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy. W pierwszej piątce marek o największym wzroście wartości odsprzedaży znalazły się:

  • Nike,
  • Rolex,
  • Bottega Veneta,
  • Chrome Hearts,
  • Hermès.

PRZECZYTAJ TEŻ: Jak walczyć z podróbkami? Pomoże technologia, na której oparte są kryptowaluty

Kwoty, za które kupowano używane towary Nike (dotyczy to przede wszystkim kolekcjonerskich, limitowanych edycji butów) wzrosły ogółem o 32 procent, czyli dwukrotnie więcej niż w przypadku następnej w kolejności marki. Mayank Hajela z RealReal twierdzi, że to zasługa przede wszystkim owoców współpracy Nike z Off White i Sacai, a także nowym wariantom modelu Nike Dunk.

Na drugim miejscu produktów, które najbardziej zyskały na wartości na rynku wtórnym znalazły się zegarki marki Rolex – te były średnio droższe o 16%. Używane Rolexy niemal zawsze były w cenie ze względu na krótkie serie – niektóre modele są sprzedawane z przebitką nawet kilkuset procent. Bottega Veneta wylądowała na trzecim miejscu z 15-procentowym skokiem, który – zdaniem analityków – jest przede wszystkim zasługą dużego wzrostu zainteresowania torbami tej marki, po które chętniej zaczęli sięgać mężczyźni.

Kto kupuje używane towary luksusowe?

O wzroście zainteresowania dobrami luksusowymi z drugiej ręki zdecydowały dwa czynniki – szeroko pojęte podejście proekologiczne oraz spadek podaży na rynku pierwotnym. Jak wynika z raportu, rzadkie lub często wyprzedawane przedmioty - takie jak Hermès Birkin czy Rolex Oyster Perpetual - przyciągnęły o 50 procent więcej nowych nabywców niż standardowe przedmioty do odsprzedaży.

PRZECZYTAJ TEŻ: Rynek dóbr luksusowych w Polsce w dół, ale whisky ma się świetnie

Odsprzedaż bez wątpienia stała się elementem głównego nurtu, a sektor dóbr luksusowych ma szczególną cechę – jego produkty kupują i sprzedają przedstawiciele praktycznie wszystkich grup wiekowych, od „cichej generacji” po generację Z. wszystkie grupy demograficzne zwiększyły swoje zainteresowanie luksusem z drugiej ręki w 2021 roku, a prawie każda marka odnotowała wzrost wartości odsprzedaży.

– mówi Sahi Levesque, prezes RealReal.

Które marki modowe są najbardziej wartościowe na świecie?

Pandemia spowodowała pewien spadek wartości firm z branży modowej (dla czołowej pięćdziesiątki było to średnio 8% względem poprzedniego roku), ale nie na tyle, aby namieszać w ścisłej czołówce. Po raz siódmy z rzędu na czele zestawienia znalazł się Nike. Firma z Oregonu zaliczyła co prawda spadek wartości o 13%, ale nie zagroziło to jej dominacji. Na drugim miejscu znalazł się Gucci, którego wartość oszacowano na dwukrotnie niższą od Nike. Podium uzupełnia Louis Vuitton, a na kolejnych miejscach znalazły się Adidas, Chanel, Zara, Uniqlo, H&M i Cartier. Czołową dziesiątkę zamyka Hermes. Warto też zwrócić uwagę na te marki, które w ostatnich miesiącach zaliczyły największy wzrost. A wśród nich nie było mocnych na Filę – strategia biznesowa właścicieli w połączeniu z nostalgią za latami dziewięćdziesiątymi i ówczesnym designem obuwia sportowego sprawiła, że Fila urosła przez rok o aż 68,9%! Na pozostałych miejscach w tej kategorii znalazły się Puma (wzrost o 25,9%), Dior (13,9%), Pandora (12,9%), i Lululemon (12,9%).