“Cheugy”, czyli jakie? Co oznacza ulubione słowo pokolenia Z?

O pojęciu "cheugy" świat usłyszał szerzej ponad dwa lata temu - dokładnie wiosną 2021 roku - za sprawą TikToka. Ma ono dwa znaczenia, które się przenikają: “przestarzały” i “starający się za bardzo”. Odnosi się głównie do millenialsów i ich (z perspektywy Gen Z) obciachowych wyborów. Tak określone może zostać wszystko, na przykład wątpliwy gust muzyczny, źle starzejące się seriale i filmy, ubrania, które powinny były zostać na dnie szafy.

Nie jest to jednak wcale nowe określenie - w słowniku pojawiło się ponad dekadę temu, kiedy licealistka Gaby Rasson z Beverly Hills zgłosiła “cheugy” do leksykonu dla nastolatków.

Dziś bije rekordy popularności na TikToku, gdzie filmiki poświęcone temu zjawisku obejrzano już ponad 320 milionów razy. Nic więc dziwnego, że “cheugy” trafiło też i do branży modowej, szczególnie w obliczu szybko zmieniających się modowych tendencji na TikToku. Socialmediowe wyrocznie stylu, które na bieżąco śledzą trendy pokroju strawberry girl, quiet luxury i bikercore, używają go nagminnie. Teraz na warsztat wzięły torebki, które przeanalizowały i omówiły z kąśliwymi komentarzami.

Autorka tiktokowego konta @triggeredbymytakes, która jest krytyczką mody, napisała ostatnio:

“Nie interesuje mnie żadna opinia na temat tych torebek, bo i tak nie zmienię swojego zdania”, a następnie wizualnie przedstawiła “cheugy” modele. Ich cechy charakterystyczne, które sprawiają, że są “obciachowe”, omówiła bardzo szczegółowo.

Niemodne torebki 2023. Te modele są “cheugy” i obciachowe

To jest ładne, co się komu podoba. A “cheugy”? Na liście obciachowych torebek według pokolenia Z znalazło się kilka bardzo popularnych do niedawna trendów. Pisały o nich magazyny mody, influencerki zabierały je na fashion weeki, a gwiazdy na czerwone dywany. Biły rekordy sprzedaży. Czy ich czas już minął? Zdaniem Gen Z - tak.

W pierwszej kolejności na TikToku wymienia się micro bags, które kilka sezonów temu zrobiły prawdziwą furorę. Teraz nowe pokolenie zwraca uwagę, że ich design wcale nie jest taki atrakcyjny, a poza tym są maksymalnie niepraktyczne, bo nie pomieszczą nawet telefonu.

Za obciachowe uznaje się też wszelkie torebki z monogramami, które pełnią rolę printów - są często kopiowane i kojarzą się z tanimi podróbkami. Podobnie zresztą jak wielkie geometryczne shopperki z napisami i nazwą marki (dla Gen Z są przy tym bardzo generyczne).

Getty Images/ Christian Vierig / Contributor

TikTokerzy nie zostawiają suchej nitki również na różowych i welurowych torebkach w klimacie lat 2000., które są bardzo dziecinne oraz na pożółkłych modelach vintage, o które nie dbają ich właścicielki.

Za równie mało stylowy uważa się wakacyjny hit, czyli plecione koszyki i torby z rafii. Powód? Nie chodzi właściwie o ich wygląd, ale stosunek ceny do trwałości. Dostało się też wszystkim projektom, które przypominają siatki na zakupy.

Można łatwo zauważyć, że dla Gen Z “cheugy” są przede wszystkim torebki, które mają pokazywać nasz status i zasobność portfela oraz zwracać na siebie uwagę, a nie być uniwersalne i praktyczne. Takie dodatki noszą zazwyczaj celebryci i przedstawicielki stylu “new money”, czasem nazywanego też po francusku “nouveau riche”.

Czy to oznacza, że powinniśmy zrezygnować z zakupu wszystkich wymienianych przez pokolenie Z torebek, nawet jeśli nam się podobają?

Prawda jest taka, że trendy zmieniają się tak szybko, że głównym wyznacznikiem naszych decyzji zakupowych powinien być osobisty gust. Coś, co było modne w zeszłym sezonie, dziś nazywane jest “cheugy”, ale oznacza to, że… za kolejne pół roku może być zupełnie odwrotnie i wzór złożony z logotypów stanie się synonimem dobrego smaku.

Zajrzyjcie na TikToka pod hasło “cheugy bags”, by przekonać się, że co chwilę nowa torebka wpada do i wypada z rankingu tych “obciachowych”. Są jednak stałe dodatki, które zawsze będą się kojarzyć ze złym gustem i przewijają się w każdym z tiktokowych filmików: podróbki. Ich wybieranie wpływa źle na planetę i niszczy rynek (realnie oddziałując na marki, które dotyka kopiowanie) czy wspiera niekontrolowane złe warunki pracy.

Poza tym podróbki wykonane są ze słabej jakości materiałów syntetycznych, czyli są po prostu plastikowe, a do tego ich realizacja pozostawia wiele do życzenia. Z taką “cheugy bag” zgodzą się nie tylko przedstawiciele Gen Z, ale i millenialsi.

A co z resztą? Nawet jeśli nowe pokolenie it-girls nie zdecydowałoby się kupić omawianych modeli, to nie znaczy, że jest na to absolutny zakaz. To tak jak z trendami sezonu - są to pewne tendencje, które zachwyciły najbardziej kreatywne głowy branży, redaktorki mody i stylistki, ale sami podejmujemy decyzję czy i jakie znajdą się w naszej osobistej szafie. W końcu moda ma być przyjemna w obyciu, a nie opresyjna.