Spójrzmy na kuchnie z lat 70-tych w kolorze zieleni awokado lub pokryte szarością pokoje dzienne z ostatniej dekady, a zdamy sobie sprawę, że trendy kolorystyczne mają ogromny wpływ na wystrój wnętrz i zmieniają się tak szybko, jak pory roku.

Kolory, które wybieramy do ścian w naszych domach są równie ważne, jak umeblowanie. To język, którego używamy, aby wyrazić siebie. To także oznaka tego, jak postrzegamy otaczający nas świat. Dzięki dostępowi do zdjęć pięknych wnętrz w mediach społecznościowych i prognozom nadchodzących trendów, kolorystycznych inspiracji nam nie brakuje.

W jaki sposób jednak konkretny odcień wybrany przez pojedynczego człowieka staje się globalnym trendem? I jak trendsetterzy wypracowują ten idealny kolor, jednocześnie prognozując kolejny? Aby poznać odpowiedzi na powyższe pytania, zapytaliśmy ekspertów.
 
Patrząc w przyszłość

Czynnikiem mającym istotny wpływ na wystrój wnętrz jest ogłoszenie Koloru Roku (Colour of the Year) Dulux przez firmę AkzoNobel. Dla dekoratorów wnętrz, twórców i miłośników koloru ta informacja jest drogowskazem na kolejny rok.

 

W zaciszu swoich biur eksperci od kolorów firmy AkzoNobel miesiącami prowadzą badania, analizują trendy i wykorzystują doświadczenia konsumentów, aby znaleźć barwę, która jest pozytywnie odbierana na całym świecie. Ten proces jest zapewne najbardziej fascynującą częścią całej pracy.

"Celem naszych badań jest dowiedzieć się, jakie preferencje kolorystyczne nasi konsumenci będą mieli za kilka lat" - wyjaśnia Heleen van Gent, dyrektor artystyczna Globalnego Centrum Estetycznego firmy Akzo Nobel - zespołu, który zajmuje się tworzeniem kolorów, analizowaniem trendów i prowadzeniem badań.

Przez cały rok Van Gent i jej zespół analizują trendy w kolorze i designie, konsultując się z międzynarodową siecią ekspertów na temat tego, jak zmieniają się preferencje kolorystyczne. Następnie raz w roku zespół ten spotyka się z czołowymi architektami, projektantami i trendwatcherami, aby porozmawiać na temat trendów, które ich zdaniem wpłyną na wybór farb do malowania wnętrz u konsumentów. W czasie tego spotkania omawiają szerokie spektrum tematów i punktów widzenia; "wszystko, od wpływu nowych technologii po równowagę między życiem prywatnym a pracą". Po trzech dniach burzy mózgów eksperci wybierają motyw przewodni.

"Z taką informacją wracam do firmy AkzoNobel, zapraszam specjalistów od koloru z różnych rynków, a następnie przekładamy te trendy na palety kolorów i wybieramy kolor roku." - dodaje Heleen Van Gent.

Zmieniające się czasy

W tym roku mija 15 lat od rozpoczęcia prac nad trendami kolorystycznymi. Van Gent przyznaje, że widać ogromną różnicę pomiędzy kolorami morza, które były popularne w 2004 roku, a tymi, które obecnie są na czasie.

 

"Trendy w społeczeństwie i designie zdecydowanie wpływają na nasze palety kolorów," - zaznacza. "W roku 2015 mieliśmy Złocistą Ochrę, bardzo ciepły kolor o odcieniu pomarańczy, który wyrażał pozytywne spojrzenie na życie. W zeszłym roku był Szary Denim - zauważyliśmy, że konsumenci mieli większą potrzebę harmonii i wyciszenia."  

Zasadniczo wybrany kolor jest zawsze powiązany z atmosferą danego czasu. "Jeśli spojrzymy na to, jak palety kolorów zmieniały się przez lata, zauważymy, że zainteresowanie konsumentów danym kolorem zależy od tego, jak odbierają otaczający ich świat."

Te ciągłe zmiany nie umknęły uwadze ekspertów od wystroju wnętrz. "Zdajemy się dość szybko przechodzić od minimalizmu do maksymalizmu w wystroju wnętrz i niewątpliwie kolor w ogromnym stopniu o tym decyduje," - wyjaśnia autorka bloga na temat designu Emma Jane Palin. "Przez długi czas 'kolor biały był tym właściwym', ale w roku 2017 zauważyłam zwrot w stronę palet kolorów o większej rozpiętości - od ciemnoniebieskiego i szmaragdowo zielonego do coraz bardziej popularnego milenijnego różu."

Emily Murray, założycielka i redaktorka nagrodzonego bloga o wystroju wnętrz The Pink House, zgadza się z tą opinią. "Kolor zawsze wpływał na trendy, a nawet na nasze wartości i zachowanie," - mówi. "Fakt, że kolor różowy w ostatnich latach był postrzegany przez mniej pomysłowych sprzedawców i specjalistów od marketingu jako ten 'dla dziewczynek', choć w czasach wiktoriańskich był to kolor 'chłopięcy' - to tylko jeden przykład. Na wybory kolorystyczne silnie wpływa presja społeczna, co z kolei zmienia nasz odbiór informacji, jaką kolor niesie."
 
Dom, o którym marzysz

Kolor Roku 2018 marki Dulux otrzymał nazwę Różowy a brąz, a Van Gent opisuje go jako "piękny, ciepły, dojrzały róż." Zainspirowany ciepłymi odcieniami skóry i drewna, Różowy a brąz jest kolorem wyciszającym umysł i kojącym zmysły.

"Rok 2018 kojarzymy z dużą ilością danych, przesytem informacji, gospodarką, która nie śpi, życiem w niepewnych czasach," mówi. W odpowiedzi na atmosferę niepewności ludzie pragną azylu. "Mówiąc w skócie: mamy wpływ na nasz świat we własnym domu, w sytuacji kiedy nie możemy nic zrobić z tym, co na zewnątrz."
Zwrot w stronę ciepłego, poprawiającego samopoczucie koloru wydaje się logiczny, jeśli weźmiemy pod uwagę cykliczną naturę trendów. "Jeszcze niedawno był czas, kiedy styl skandynawski był ogromnie popularny, a połączenie koloru żółtego z szarym można było zobaczyć niemal wszędzie," mówi Emma. "Jednak czasami, kiedy się danym trendem nasycimy, zwracamy się ku czemuś całkowicie odmiennemu."

W duchu tradycji AkzoNobel Globalne Centrum Estetyczne stworzyło cztery palety kolorów oparte na motywie przewodnim "Przytulny dom" aby konsumenci mogli zobaczyć, jak łatwo farba potrafi zmienić nasz pokój dzienny i dostosować go do nowych czasów. Przedstawione wnętrza pokazują różnorodność koloru Różowy a brąz w zależności od tego, czy jesteśmy domatorami skupionymi na życiu rodzinnym, czy też przedstawicielami nowoczesnego pokolenia, dla których dom jest tylko przystankiem, na którym mogą podładować swoje urządzenia. "Ta sama atmosfera chwili, ta sama niepewność, ale wymarzony dom dla każdego," mówi Van Gent.  
 
Przyszłość koloru
Świadomość potencjału i możliwości farby wciąż wzrasta i nie mogła pojawić się w lepszym momencie. "W czasach politycznej niepewności, rosnących kosztów i wciąż nowych informacji na portalach społecznościowych, relaksujące przestrzenie i inspirujące wnętrza mogą stać się bezpieczną przystanią," mówi Emma.

 

Mimo, że puszka farby Dulux wygląda niepozornie, efekt jej użycia - jak wyjaśnia Van Gent - może być oszałamiający. "Farba jest najbardziej demokratycznym i opłacalnym produktem wystroju wnętrz, a jej wpływ na każdy metr kwadratowy jest nieporównanie większy niż wpływ dodatków, takich jak poduszka czy wazon."

W kwestii ewolucji koloru farb, Van Gent widzi jasną przyszłość. Konsumenci, jak mówi, stają się "coraz bardziej odważni i pewni swoich kolorystycznych wyborów" dzięki inspiracjom, które czerpią z serwisów typu Pinterest i Instagram oraz dzięki trendsetterom takim jak Dulux.

W świecie pełnym problemów, zgiełku i stresu, korzystanie z potencjału, jaki niesie ze sobą kolor może być sposobem na umożliwienie ludziom tworzenia przestrzeni, w których poczują się komfortowo, i co najważniejsze, jak w domu.

Dowiedz się więcej na temat Koloru Roku 2018 marki Dulux i zaplanuj kolejną metamorfozę swojego domu.

Materiał powstał we współpracy: