Warszawa w rytmie Mozarta: 34. Festiwal Mozartowski już od 8 maja
Zbliża się jedno z najbardziej wyczekiwanych wydarzeń w kulturalnym kalendarzu stolicy. Już 8 maja Warszawska Opera Kameralna otwiera 34. edycję Festiwalu Mozartowskiego – najdłuższego festiwalu na świecie, poświęconego wyłącznie twórczości Wolfganga Amadeusza Mozarta. Przez ponad dwa miesiące stolica Polski rozbrzmiewać będzie kompozycjami jednego z największych muzycznych geniuszy w historii, przyciągając do Warszawy zarówno zagorzałych melomanów, jak i tych, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z klasyką.

Tegoroczna odsłona zapowiada się wyjątkowo – wielowymiarowa, ambitna, pełna emocji, niespodzianek i świeżych interpretacji. To nie tylko spotkanie z muzyką, ale także z literaturą, filozofią i teatrem – wszystko to w aurze ponadczasowej harmonii i sztuki, która nie traci na aktualności.
Wielkie otwarcie: „Łaskawość Tytusa” w nowej odsłonie
Wydarzenie zainauguruje premiera opery La clemenza di Tito w reżyserii Anny Sroki-Hryń – znakomitej aktorki i artystki, która swoją wrażliwością i teatralnym językiem potrafi dotknąć najgłębszych emocji. Jej wizja tej rzadziej granej opery Mozarta to pogłębiona psychologiczna i duchowa opowieść o człowieku – jego słabościach, wewnętrznych konfliktach i walce z własną naturą. W centrum dramatu znajduje się trio Vitellia–Sesto–Tito, uwikłane w emocjonalne relacje i brutalny świat władzy. Sroka-Hryń przekonuje, że choć świat się zmienił – technologia, tempo życia, kontekst – to ludzkie namiętności pozostają te same. Opera staje się więc metaforyczną wiwisekcją współczesności i duchowym lustrem naszych czasów.

La Clemenza di Tito w mojej interpretacji to pogłębiona na poziomie psychologicznym i metafizycznym opowieść o Człowieku, o jego skomplikowanej, delikatnej naturze. Tito jawi się nie tylko jako Cesarz, ale jako człowiek, człowiek omylny, z krytycznym wglądem w siebie. Osią opery jest trio Vitellia, Sesto, Tito, gdzie Sesto stanowi centrum konfliktu. Relacje łączące to trio są niejednoznaczne, a ich tłem jest przemocowy, bezwzględny świat starożytnego Rzymu. Czyżby starożytnego? Siła dramatów Szekspira, literatury Dostojewskiego czy wielkich dzieł operowych polega na ich uniwersalizmie. Wprawdzie mamy samoloty, internet, szybki przepływ informacji, polecieliśmy w kosmos, sztuczna inteligencja usprawnia procesy podejmowania decyzji, ale człowiek się nie zmienił. Nie zmieniają się żądze i namiętności, którym podlegamy jako ludzie. Zmienił się tylko anturaż, a sposoby manipulacji stały się bardziej zakamuflowane i wyrafinowane. Libretto opery jest punktem wyjścia do rozważań na temat naszej kondycji duchowej i psychologicznej we współczesnym świecie. Dzięki tej wiwisekcji mamy szansę zbliżyć się do tego delikatnego i czułego miejsca, które nie podlega żadnej definicji. - mówi Anna Sroka-Hryń.
Klasyka w pełnej krasie
W programie festiwalu nie zabraknie najbardziej znanych dzieł Mozarta – publiczność będzie mogła ponownie przeżyć emocje związane z takimi arcydziełami jak Wesele Figara, Don Giovanni, Czarodziejski flet czy Idomeneo. Wśród koncertów oratoryjnych pojawią się Requiem d-moll oraz majestatyczna Msza c-moll – oba dzieła usłyszymy w wyjątkowej interpretacji mistrzów batuty i wybitnych solistów.
12 maja w Filharmonii Narodowej odbędzie się także premiera nowej płyty Requiem d-moll, wydanej przez prestiżowe wydawnictwo DUX – to wydarzenie, które z pewnością zapisze się na muzycznej mapie tego roku.

Mozart w literaturze, czyli spotkanie z Érikiem-Emmanuelem Schmittem
25 maja w Zamku Królewskim w Warszawie odbędzie się wyjątkowe spotkanie z francuskim pisarzem Érikiem-Emmanuelem Schmittem, autorem bestsellerowej książki Moje życie z Mozartem. To opowieść o osobistej relacji z muzyką, która ocala, prowadzi i daje ukojenie. Wieczór będzie połączeniem słowa i dźwięku – literackiego eseju i muzyki klasycznej, przeżywanej w intymnej atmosferze królewskich wnętrz.
Gala Mozart Night – wielki finał
Tradycyjnie festiwal zamknie widowiskowa Gala Mozart Night, która w tym roku po raz pierwszy odbędzie się w eleganckich wnętrzach Teatru Polskiego. To wydarzenie, podczas którego na jednej scenie spotkają się największe talenty polskiej i międzynarodowej sceny muzycznej – m.in. skrzypaczka Agata Szymczewska, wiolonczelista Tomasz Strahl oraz dyrygent Howard Arman, który zaprezentuje własną, poruszającą interpretację Requiem.
Dla najmłodszych: Mozart Junior
Organizatorzy nie zapomnieli o młodszych miłośnikach muzyki. Od 17 maja do 6 lipca potrwa 6. edycja Mozart Junior Festival – seria edukacyjnych wydarzeń skierowanych do dzieci i młodzieży. Wśród nich autorskie warsztaty Mozart ON, powrót Młodzieżowej Orkiestry Mozartowskiej oraz premiera nowej wersji rzadko wykonywanej opery La finta semplice w reżyserii Jitki Stokalskiej, z udziałem alternatywno-klasycznego Bastarda Trio. Edukacja, zabawa i sztuka w jednym – podane w nowoczesny, angażujący sposób.


Festiwal Mozartowski to nie tylko wydarzenie muzyczne – to celebracja piękna, harmonii i ponadczasowej emocji, która nieustannie porusza serca. To dowód na to, że muzyka Mozarta nie przemija – bo prawdziwa sztuka jest wieczna. Pełny program 34. Festiwalu Mozartowskiego oraz bilety na wszystkie wydarzenia znajdziesz na stronie Warszawskiej Opery Kameralnej.
Pokazywanie elementu 1 z 5










