Moda vintage: Depop. Brytyjska platforma kreuje trendy

Dla fanów vintage i drugiego obiegu Depop jest już legendą (i zakupowym punktem obowiązkowym). Powstały ponad dekadę temu brytyjski serwis internetowy specjalizuje się w sprzedaży używanych ubrań i dodatków. Popularność zdobył on jednak nie tylko na Wyspach, ale też w Stanach Zjednoczonych, Australii, Nowej Zelandii czy we Włoszech. Efektem tego ogromnego zainteresowania był zawrotny – bo aż dwukrotny – wzrost sprzedaży i przychodów firmy w 2020 roku, a następnie przejęcie Depopa przez Etsy za bagatelną kwotę 1,6 miliarda dolarów.

Popularny marketplace pozwolił "Vinted z Wielkiej Brytanii" (jak się czasem nazywa Depop) być niezależnym biznesem, ale jednocześnie mocno inwestuje w jego rozwój. Towarzyszą temu szeroko zakrojone kampanie, przyjazny feed z możliwością śledzenia ulubionych sprzedawców czy świetnie prowadzone social media. Serwis jest w ścisłej dziesiątce najczęściej odwiedzanych platform zakupowych przez konsumentów z pokolenia Z w Stanach Zjednoczonych i jedną z ukochanych przez nastolatków stron do odsprzedaży (zgodnie z ankietą redakcji The Strategist z 2019 roku). Nic więc dziwnego, że jest to dla wielu osób również źródło wiedzy o trendach.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez Depop (@depop)

W tym roku kreatywne głowy Depopa postanowiły wreszcie wykorzystać swój autorytet w tej kwestii i przygotowały raport, w którym szacują najważniejsze tendencje w branży na najbliższe 12 miesięcy. Jaka będzie moda w 2024 roku? Żeby odpowiedzieć na to pytanie, zaproszono do współpracy ekspertkę od prognozowania i analizy trendów, Agus Panzoni, której tiktokowe konto @thealgorythm obserwuje już ponad 287 tysięcy osób. Na bazie danych zebranych na podstawie między innymi wyszukiwań, ofert, transakcji społeczności liczącej 30 milionów osób przygotowała ona kreatywny raport, który daje zupełnie świeże spojrzenie na to, co będzie pożądane nie tylko przez fanów vintage, ale i mody w ogóle.

Nadrobiłyście już prognozy Business Of Fashion, a propozycje Pinteresta znacie już na pamięć? W takim razie "Depop Trend Report 2024" jest dla Was pozycją obowiązkową.

Trendy na 2024 rok. Co będzie modne?

We wspomnianym raporcie możemy znaleźć na wstępie krótkie podsumowanie minionego roku. Na Depopie w ostatnich miesiącach największą popularnością w wynikach wyszukiwania cieszyły się baletki (wzrost o +428%), sneakersy Gazelle (+306%), a także marka COS (+245%). Wciąż istotna była estetyka y2k. Szukano i wystawiano ubrania nawiązujące go sportowego klimatu, Mermaidcore, Aquascape, Quiet Luxury, Gorpcore i Barbiecore. Ikony stylu? Beyonce, Harry Styles, Taylor Swift i Rihanna. Najlepiej sprzedającą się marką zostało z kolei Nike.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez Depop (@depop)

„Moda zawsze była dla nas sposobem na urzeczywistnienie poczucia wspólnoty, które w Internecie jest turbodoładowane przez szybkie mikrotrendy, pośród izolacji odczuwanej przez coraz bardziej cyfrowe pokolenie. Renesans kulturowy po pandemii w 2023 r. dał wiele okazji do ucieczki przez surrealistyczną i fantastyczną estetykę, ale ponieważ nasza codzienna rzeczywistość staje się coraz trudniejsza, ponownie szukamy czegoś bardziej namacalnego" wyjaśnia Panzoni, dodając, że poprzednie 12 miesięcy były "rokiem skrajności".

Jej zdaniem 2024, łącząc w sobie ironię i szczerość, pozwoli nam na nowo zdefiniować ustalone narracje. Już teraz zresztą coraz śmielej kontrastujemy własne punkty widzenia z ustalonymi dotychczas normami (jak w przypadku strojów formalnych). Badaczka jako główne nurty w trendach wskazuje 4 tendencje, które będą bić rekordy popularności na Depopie i w branży modowej na całym świecie. Są to: Sleaze Academia, Lazy Luxe, Post Romance i Sports Quest.

Trendy 2024 z Depopa: Sleaze Academia

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez Depop (@depop)

Co się stanie, jeśli połączymy ze sobą styl akademicki z buntowniczym klimatem Indie Sleaze? Estetyka Sleaze Academia zdaje się być idealnym mariażem obu tych kierunków.

“Wyraża moją miłość do klasycznej XX-wiecznej, aspirującej estetyki brytyjskiej i amerykańskiej, jednocześnie pozostawiając miejsce na wpływ nowoczesnej, swobodnej wrażliwości” podkreśla jedna z użytkowniczek Depopa, znana jako @M4xinefischer, która została poproszona o komentarz.

Kluczowe marki dla tej estetyki to Gap, Polo Ralph Lauren, Coach i Tommy Hilfiger. Elementy garderoby? Koszule i bluzki na guziki, spódniczki mini, buty Tabi z metką Margiela. Istotny są też styl Wednesday Addams oraz... Americana.

Trendy 2024 z Depopa: Lazy Luxe

Po cichym luksusie, który był mocno dopracowany i przemyślany pod każdym kątem, przyszedł czas na jego leniwą wersję. Lazy Luxe to styl elegancki i klasyczny, ale jednocześnie niewymagający. Możemy zresztą przeczytać komentarz ekspertki @heavenknows_:

“Moimi ulubionymi elementami garderoby są zawsze wysokiej jakości, idealnie dopasowane ubrania. W ostatecznym rozrachunku myślę, że na tym właśnie polega leniwy luksus: na stroju, w którym krój i jakość wyrażają swoje zdanie”.

Nie było by tej estetyki bez marek pokroju UGG, COS, SKIMS i The Row oraz takich elementów, jak garnitury, trencze, skórzane spodnie i kurtki oraz ubrania korporacyjne.

Trendy 2024 z Depopa: Post Romance

W ostatnich sezonach najbardziej kreatywne głowy w branży mówiły o dziewczęcości i nie szczędziły w swoich projektach przesłodzenia. W Post Romance wciąż jest dużo miejsca na romantyczny styl, ale jest on bardziej przyziemny. To znaczy: kokardki, wstążki, kwiaty i róż (lub też czerwień) nie grają pierwszych skrzypiec, a towarzyszą codziennym elementom garderoby.

“Post Romance polega na romantyzowaniu życia! W obliczu chaosu wokół naszego codziennego życia wszyscy chcemy otaczać się ładnymi rzeczami” opowiada @marieangele.

Według niej kwintesencją tego trendu są falbanki, buty Mary-Jane, baletki (i Balletcore), spódniczki mini oraz projekty Sandy Liang, Simone Rocha, Vagabond i Doc Martens.

Trendy 2024 z Depopa: Sports Quest

Nowego charakteru nabiera też styl sportowy, który zaczyna skręcać w stronę... gamingu. Sport Quest czerpie z ubrań przeznaczonych do aktywności fizycznej, ale ma w sobie dużo ekscentryzmu (między innymi spod znaku "cyber y2k") i jest, jak nazwała to Panzoni, "antyużytkowy".

“Nasze sportowe ubrania nadają się do noszenia na boisku i poza nim, a nasze kolekcje czerpią inspirację z ponadczasowego uroku mody z lat 80. i 90., gwarantując, że każdy element garderoby będzie miał osobowość” dodaje swoje zdanie sklep @sistermoon, który jest prekursorem Sport Quest.

W tej estetyce nie może zabraknąć czapek baseballowych, dżinsu, sneakersów Samba, puchowych kurtek i klimatu Blokecore oraz metek Adidas, Salomon czy Arc'teryx.