Neutralizacja śladu węglowego a stanowisko Pandory

Coraz więcej dużych marek zwraca uwagę na to, jak ich działania wpływają na planetę. Jedną z nich jest właśnie Pandora. I bardzo dobrze – jesteśmy bowiem coraz bardziej świadomymi konsumentami, którzy swoje decyzje zakupowe uzależniają m.in. od tego właśnie aspektu. 

Zajęcie się zmianami klimatycznymi to jedno z największych wyzwań stojących dziś przed światem i jako duża, globalna firma mamy obowiązek przyczynić się do opracowania niezbędnych rozwiązań. Odpowiedzialne praktyki biznesowe, takie jak recykling materiałów i odpadów, zawsze były częścią sposobu działania Pandory, a teraz zobowiązujemy się do osiągnięcia ambitnych celów, aby zmniejszyć emisję dwutlenku węgla i pomóc w promowaniu zrównoważonego rozwoju w branży jubilerskiej – mówi Aleksander Lacik, CEO Pandory.

Materiały prasowe

Trzeba przyznać, że plany marki są bardzo ambitne. Pandora zmierza bowiem w kierunku biznesu niskoemisyjnego. Każdego roku ocenia ryzyko związane z klimatem, raportując swój ślad węglowy. Do 2025 roku planuje osiągnąć neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla, redukując emisję o co najmniej 90% w stosunku do poziomu bazowego z 2019 roku. Firma zobowiązuje się też, że zmniejszy emisję gazów cieplarnianych o 50% do 2030 roku w stosunku do wartości bazowej z 2019 roku, ma również osiągnąć zerową emisję netto CO2 do 2040 roku. 

Te imponujące liczby wynikają m.in. z zużycia energii elektrycznej. Specjaliści Pandory nieustannie pracują nad wdrożeniem nowych rozwiązań, które pozwolą oszczędzać energię w sklepach, biurach, zakładach rzemieślniczych i centrach dystrybucyjnych.

Materiały prasowe

Recykling metali w projektach Pandory

W asortymencie marki Pandora znajdziemy biżuterię ze złota i srebra – są to najczęściej używane przez nich metale szlachetne. Podróż marki w stronę obiegu zamkniętego nie mogłaby więc zacząć się w innym miejscu... Od grudnia 2023 roku srebro i złoto wykorzystywane w ich projektach w 100% pochodzi z recyklingu, znacznie wyprzedzając cel, który marka chciała osiągnąć w 2025 roku. 

Dzięki temu Pandora pozwala uniknąć emisji około 58 000 ton CO2 rocznie. Przekładając to na nieco przyjaźniejszy język – jest to przybliżone do emisji wynikającej z rocznego zużycia energii elektrycznej przez 11 000 domów lub jazdy 6 000 samochodów na całym świecie. Robi wrażenie, prawda? 

Ślad węglowy wyprodukowania srebrnej zawieszki z drzewem genealogicznym Pandory wynosi 0,23 kg – to mniej niż przygotowanie latte! Z kolei wersja tej samej zawieszki z 14-karatowym złotem ma ślad węglowy 0,33 kg... czyli mniej niż tabliczka czekolady mlecznej. 

Sprawdzone źródła surowców

Srebro i złoto użyte do produkcji biżuterii w 100% pochodzi zatem od certyfikowanych, odpowiedzialnych rafinerii (zgodnie z Kodeksem postępowania Rady ds. Odpowiedzialnej Biżuterii i standardami kontroli pochodzenia przez Radę Odpowiedzialnej Biżuterii). W projektach biżuterii i akcesoriów tej marki znajdziemy jednak nie tylko srebro i złoto, ale także m.in. miedź oraz cyrkonie, a w opakowaniach – skórę, poliester, szkło, w mniejszym stopniu materiały drewnopochodne i tworzywa sztuczne. Pandora nieustannie pracuje więc nad poprawą łańcucha dostaw tych surowców. Wybiera dostawców, którzy spełniają międzynarodowe standardy dotyczące poszczególnych kategorii.

Program Odpowiedzialnego Pozyskiwania marki jest zgodny z wytycznymi OECD dotyczącymi należytej staranności w zakresie odpowiedzialnych łańcuchów dostaw minerałów z obszarów dotkniętych konfliktami i obszarów wysokiego ryzyka.

Materiały prasowe

Ci dostawcy, których uznaje się za stwarzających wysokie ryzyko, są zobowiązani do przeprowadzania audytu dwa razy w roku. Program Odpowiedzialnego Zaopatrzenia (RSP) Pandory to ogromny krok w stronę zrównoważonego rozwoju. Opiera się na trzech podstawowych zasadach:

  • kodeksie postępowania dostawców,
  • polityce odpowiedzialnego zaopatrzenia,
  • normie materiałowej. 

Biżuteria Pandora dla UNICEF 

Wiedziałaś, że Pandora współpracuje z organizacją UNICEF już od 2019 roku? W młodości leży przyszłość świata, ale niestety potencjał dzieci i młodzieży często nie jest w pełni wykorzystywany. Powodem tego jest oczywiście brak zasobów i możliwości. Aby realizacja zawodowych marzeń (zwłaszcza dziewcząt) nie pozostawała wyłącznie w sferze planów, Pandora pomogła już ponad 10 milionom osób, zapewniając im dostęp do edukacji i licznych programów. 

Pandora przekazała UNICEF 11 milionów dolarów.

W ramach długoterminowego partnerstwa Pandora pomoże również zebrać fundusze na programy UNICEF w Burundi, Chinach, Gwatemali, Nepalu i Serbii. Marka stawia na programy wspierające rozwój umiejętności, innowacje społeczne i przedsiębiorczość, które mają na celu wspieranie niezależności, a także zmotywowanie społeczności lokalnej do rozwijających, twórczych działań. 

Stylowym efektem współpracy Pandory z organizacją UNICEF jest także nowy, limitowany charms „Silne Kobiety”. Przedstawia graficzny symbol płci żeńskiej. Został wykonany ze srebra próby 925. W tym projekcie zadbano o każdy detal. Jego przód zdobi bowiem niebieski, laboratoryjny opal, a tył – wymowny grawer. Ta kooperacja ma na celu wsparcie dzieci i młodzieży z całego świata. Jeżeli więc szukasz symbolicznej biżuterii, która będzie niosła ze sobą jakieś ważne przesłanie, oto nasza propozycja. 

Materiały prasowe

Materiał promocyjny marki Pandora