W tym sezonie mówi się przede wszystkim o bogactwie i to na każdej popkulturowej płaszczyźnie. Społecznie podejmuje się temat “nepo babies”, czyli dzieci bogatych rodziców, które robią karierę w np. w branży muzycznej i modelingowej. Filmowi i serialowi reżyserzy biorą na warsztat świat elit, który mogliśmy oglądać w takich produkcjach, jak “White Lotus”, “Sukcesja” czy “Glass Onion: Film z serii ‘Na noże’”. W modzie - i to bardzo szeroko, bo od wybiegów, po filmiki tiktokowych wyroczni trendów - jest głośno o tym, że za pomocą odpowiednich ubrań i sposobu ich łączenia można “wyglądać drogo” bez wydawania fortuny. Na tym w skrócie opierają się estetyki old money i new money.

Styl old money: na czym polega?

Ponad pół miliona postów na Instagramie oznaczonych zostało hasztagiem #oldmoney. Na TikToku zainteresowanie wokół tego trendu jest jeszcze większe - ma on już 6,7 miliardów wyświetleń. Co skrywa tajemnicza nazwa, która robi taką furorę w social mediach?

Styl old money nawiązuje do garderoby osób z klas wyższych, których bogactwo jest stałe i wynika z pochodzenia (na przykład zostało odziedziczone). Tacy ludzie od pokoleń żyją w luksusie i często ich korzenie są arystokratyczne, więc mają też mocno ukształtowany gust. Uwielbiają oczywiście naturalne i drogie tkaniny, takie jak jedwab, wełna, kaszmir czy len oraz eleganckie kroje. Nie potrzebują JEDNAK logotypów, by mówić o swoim statusie, bo nie muszą niczego udowadniać za pomocą ubrań.

Jeśli chodzi o dokładną estetykę: old money ma dwa kierunki, które swobodnie się przenikają. Pierwszy skupia się na stylu rodem z prywatnych szkół dla bogaczy, na przykład takiej, jaką możecie kojarzyć z serialowej "Plotkary". Garderoba Blair Waldorf, pełna świetnie skrojonych tweedowych kompletów, eleganckich płaszczy, sukienek o długości midi, dwurzędowych marynarek preppy i markowych dodatków, to świetny przykład outfitów w klimacie old money.

@engelkrii Back to black 🖤 #oldmoney #fashion #style ♬ back to black - *:・゚✧*:・

Druga odsłona tego trendu nawiązuje do filmów z lat 50. czy nawet 60., które opowiadają o klasach wyższych, a także ikon pokroju Jackie Kennedy Onasis, księżnej Diany czy Carolyn Bessette-Kennedy. Zanurza się w elegancji spod znaku vintage, którą można też kojarzyć ze starych kampanii Ralph Lauren czy "Dynastii".

Podstawowe elementy garderoby stylu old money to garniturowe spodnie, pudełkowe płaszcze, marynarki (szczególnie te w kratkę), gładkie golfy, koszule z jedwabiu, ołówkowe spódnice, skórzane dodatki i złota biżuteria. Nie muszą wcale pochodzić od luksusowych marek, chociaż faworyzowane są tutaj Chanel, Hermes i Ralph Lauren - wystarczy, że będą proste, eleganckie i wykonane z naturalnych materiałów.

Estetyka new money - co chodzi?

New money, czasem nazywany też po francusku nouveau riche, jest mniej popularne, ale również nawiązuje do stylu bardzo bogatych osób. Ich majątek nie jest jednak kwestią pochodzenia, a pojawił się w efekcie awansu społecznego (na przykład poprzez założenie lukratywnego biznesu). W związku z tym osoby, które noszą się w klimacie new money często chcą zaznaczyć swój nowy status - dlatego też często wybierają bardziej ekscentryczne i krzykliwe elementy garderoby, które są kolorowe, błyszczące i mocno obrandowane.

Tę estetykę można zauważyć często u współczesnych celebrytów i celebrytek z Kylie Jenner i Georginą Rodriguez na czele. Jak ją rozpoznać? To bardzo proste: przeskalowane futrzane płaszcze, błyszczące pikowane kurtki, obcisłe spodnie i bardzo krótkie sukienki, kilogramy ciężkiej biżuterii w towarzystwie zegarków o bardzo dużych tarczach, a do tego najmodniejsze it-bags sezonu. Podstawą new money jest też słabość do monogramów i logotypów, które zdobią wszystkie możliwe elementy garderoby - od dodatków takich jak torebki, szaliki czy niebotyczne szpilki, przez mocno wycięte kostiumy kąpielowe, po T-shirty i welurowe dresowe komplety. Luksus ma być tutaj widoczny z daleka i głośny. 

Chcecie nosić się w stylu new money? Podobnie jak w klimacie old money tę estetykę można ograć nawet bez posiadania zasobnego portfela. Postawcie na błyszczące materiały, futrzane wykończenia oraz mocne kolory. W Waszej szafie niech znajdzie się miejsce na skórzane obcisłe spodnie, satynowe slip dresses, lakierowane kozaki z wysoką cholewką, kolczyki i pierścionki z cyrkoniami czy złote grube łańcuchy.

@kyliejenner

🖤🦇

♬ kiss of life - nane

Problem pojawia się jedynie w przypadku ubrań z logo znanych marek - w żadnym wypadku nie mogą to być podróbki, a przecież do ulubionych firm tej estetyki należą Gucci, Louis Vuitton, Dolce & Gabbana, Michael Kors oraz Saint Laurent. Jeśli nie możecie sobie pozwolić na oryginalne projekty z monogramami, nie wybierajcie fake'ów. Zawsze będą wyglądać źle i tanio.

Old money vs new money - różnice

Te trendy brzmią dość podobnie, prawda? Oba w końcu mówią o tym, jak komponować swoje stylizacje, by wyglądać "drogo". Są jednak zasadnicze różnice między old money a new money i tylko z założenia są one tożsame.

W rzeczywistości old money opiera się na bardzo klasycznym, wręcz minimalistycznym i eleganckim sposobie ubierania się. W szafie gwiazd i influencerek, które ubierają się w ten sposób, znajdziemy proste elementy garderoby wykonane z naturalnych materiałów i w bardzo oszczędnej palecie barw. Marki, które wybierają, są często luksusowe, ale ich cena nie jest wyznacznikiem. Poza tym old money unika pokazywania logotypów i status pokazuje bardzo dyskretnie.

@betzyrmzg Cual es mi aesthetic? Help #outfitinspo #fashiontiktok #outfitideas #outfitinspiration #moda #aesthetic ♬ un x100to - Grupo Frontera & Bad Bunny

Zupełnie odwrotnie jest w przypadku new money, gdzie logomania i epatowanie monogramami są bardzo pożądane. Ten styl jest zdecydowanie bardziej odważny, krzykliwy, młodzieży i zmysłowy. Ubrania new money powinny być maksymalistyczne, bo zamysłem jest pokazywanie swojej pozycji właśnie za pomocą ekscentrycznego wyglądu i popisywania się tym, na co nas stać (nawet jeśli tak naprawdę jest odwrotnie).