Valentino Rossi: kariera

Valentino Rossi swoją przygodę ze sportami motorowymi rozpoczął w 1990 roku od startu w klasie gokartów. W 1993 roku przesiadł się na motocykl i rozpoczął starty w klasie 125 cm3. W roku 1995 Valentino startował w zespole Aprilia i wygrał Mistrzostwa Włoch w klasie 125 cm3.

W wyścigach Grand Prix zadebiutował w 1996 roku. Debiutancki sezon zakończył na dziewiątym miejscu. Rok później rozpoczął starty w barwach fabrycznego zespołu Nastro Azzurro Aprilia Team. Wygrał 11 z 15 wyścigów i zdobył tytuł mistrzowski w klasie 125 cm3.

W 1998 roku awansował do klasy 250 cm3. Debiutancki sezon skończył na drugim miejscu. Zdominował sezon 1999 i zakończył rok z mistrzostwem klasy 250 cm3. W 2000 roku startował w klasie 500 cm3, w barwach Hondy. Sezon zakończył na pozycji wicelidera. Rok później zdobył pierwszy tytuł w klasie 500 cm3.

W 2002 roku odbył się inauguracyjny sezon nowej klasy MotoGP. Rossi od początku nie miał większych trudności z przyzwyczajeniem się do nowej maszyny. Z jedenastoma wygranymi wyścigami na koncie zdobył kolejny tytuł. Rok 2003 kolejny raz upłynął pod znakiem dominacji Włocha, który zapisał na swoim koncie kolejny tytuł.

Już w trakcie sezonu pojawiły się opinie, że swój sukces ,,Doktor" zawdzięcza nie swojemu talentowi, ale przewadze motocykla Honda RC211V nad innymi maszynami. Valentino nie musiał niczego udowadniać, jednak postanowił zmienić zespół. Plotki wskazywały, że przejdzie do Ducati. Rzeczywiście, włoski team próbował pozyskać mistrza, ale ostatecznie Rossi odrzucił ofertę. To posunięcie było całkowicie zrozumiałe - model Desmosedici i czołowe maszyny dzieliła przepaść i tak jak Salomon nie naleje z pustego, tak ,,Doktor" nie mógłby walczyć o czołowe lokaty dysponując tak słabym motocyklem. 

Ostatecznie Valentino podpisał 2-letni kontrakt z zespołem Yamaha. Eksperci powątpiewali w słuszność tej decyzji, jednak już na początku sezonu Rossi udowodnił wszystkim, że potrafi wycisnąć 100 proc. możliwości z japońskiej maszyny. W kwalifikacjach przed inauguracyjną imprezą zdobył pierwsze miejsce i na tej samej pozycji zameldował się na mecie wyścigu. Sezon zakończył z tytułem mistrzowskim, podobnie jak kolejny.

W 2006 roku ,,Doktor" stracił tytuł na rzecz Nicky'ego Haydena. Rok później ukończył cykl MotoGP na trzecim miejscu. Na szczyt powrócił w sezonie 2008 i powtórzył ten wyczyn rok później.

W 2010 roku Valentino miał mniej szczęścia. Podczas treningu we Włoszech jego Yamaha YZR-M1 wypadła z toru na kombinacji zakrętów prawego i lewego. W wyniku wypadku Rossi doznał złożonego złamania kości piszczelowej z przemieszczeniem, co przekreśliło jego szanse na tytuł.

W sezonach 2011 i 2012 ,,Doktor" startował w barwach Ducati. Już przedsezonowe testy ujawniły, że włoska maszyna nie spełnia oczekiwań mistrza. Inauguracyjny wyścig w Katarze skończył na siódmym miejscu i na tej samej pozycji został sklasyfikowany na koniec sezonu. Rok później cykl MotoGP zakończył na szóstym miejscu.

Gdy kontrakt z Ducati dobiegł końca, Rossi wrócił do Yamahy, jednak nie zdołał wrócić już na sam szczyt. Szczególnie rozczarowujący był sezon 2020, który Valentino skończył na piętnastym miejscu. W sezonie 2021 będzie kontynuować starty Yamahą, ale nie w barwach fabrycznego, a satelickiego zespołu.

Valentino Rossi: zarobki

Valentino Rossi teoretycznie najlepsze lata swojej kariery ma już za sobą. Praktyka pokazuje jednak coś zupełnie innego, bo utalentowany Włoch potrafi wycisnąć 100 proc. ze swojej Yamahy, mimo że utytułowany team przeżywa ostatnio wyraźne załamanie formy i M1 nie jest zbyt konkurencyjną maszyną. Świetna postawa jaką ,,Doktor" Rossi prezentuje na torze musi mieć przełożenie na odpowiednio wysokie zarobki. Jak donosi Express.co.uk, starty w sezonie 2020 wzbogacą jego bankowe konto o 10 milionów dolarów, co czyni go drugim najlepiej zarabiającym kierowcą królewskiej serii MotoGP. Na pierwszym miejscu plasuje się natomiast Marc Marquez. Hiszpański motocyklista zainkasuje za swoje starty 17 milionów dolarów.

Valentino Rossi: życie prywatne 

Valentino Rossi ma opinie kobieciarza, ale czy rzeczywiście zasłużył sobie na taką reputację? Trudno powiedzieć, bo Włoch skutecznie chronił swoje związki (podobnie zresztą jak całą prywatną sferę życia) przed obiektywami fotoreporterów.

Wiadomo, że ,,Doktor" od 2012 roku spotykał się z modelką Lindą Morselli. Para rozstała się po czterech latach. W grudniu 2017 roku włoskie media obiegła informacja, że Rossi ma nową dziewczynę. Mowa o Francesce Sofii Novello - modelce, która wcześniej pracowała jak hostessa podczas wyścigów MotoGP

Valentino Rossi: Instagram, Twitter

Valentino Rossi chętnie komunikuje się ze swoimi fanami za pośrednictwem mediów społecznościowych. Na instagramowym profilu ,,Doktora" nie brakuje fotografii z wyścigów i padoku. Jego konto w tym serwisie obserwuje 9,7 mln osób, mimo że Valentino chroni swoją prywatność i praktycznie nie pokazuje żadnych prywatnych fotografii. Równie imponujące są statystyki Rossiego na Twitterze, gdzie śledzi go 5,5 miliona fanów.  

Valentino Rossi: ciekawostki

Ojciec ,,Doktora" - Graziano Rossi - także ścigał się na motocyklach.

Valentino Rossi świetnie radzi sobie nie tylko na motocyklu, ale i za kierownicą samochodu rajdowego i bolidu wyścigowego. Utalentowany Włoch startował w kilku rundach Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata, brał też udział w testach F1 teamu Scuderia Ferrari, podczas których wykręcił rewelacyjny czas. Rossi był wolniejszy od Michaela Schumachera jedynie o 0,6 sek. Schumi stwierdził, że gdyby Rossi w tamtej chwili przeszedł do F1, od razu byłby konkurencyjny. 

W młodości wielkim idolem Rossiego był Colin McRea. W 2005 roku zmierzył się z nim podczas Monza Rally Show. 

W swojej bogatej karierze Valentino Rossi miał wiele przydomków. Na początku kariery był znany jako ,,Rossifumi", później jako ,,Valentinik". Gdy zaczął dominować w klasie 500 cm3, przylgnął do niego pseudonim ,,The Doctor". 

15 października 2020 roku badania przed Grand Prix Aragonii ujawniły, że Rossi jest zakażony koronawirusem SARS-CoV-2. 

Valentino Rossi to człowiek przesądny. Zawsze wsiada i zsiada z motocykla w ten sam charakterystyczny sposób, ale zanim to nastąpi, daje sobie chwilę, by porozmawiać z maszyną i ułożyć kombinezon. Ma ustaloną kolejność zakładania butów i rękawic, a przed rozpoczęciem wyścigu obserwuje start serii Moto3, by sprawdzić jak długo światła startowe pozostają zaświecone. 

Rossi od początku swojej kariery nosi kombinezony Dainese. Jedynie w sezonie 1996 i 1997 dostawcą ,,skór" była firma Alpinestars. 

Valentino jest właścicielem juniorskiego zespołu Sky Racing Team by VR46. Zespół startuje w seriach Moto3 i Moto2.