Podczas tworzenia zestawienia specjaliśmy ze wspomnianej firmy konsultingowej brali pod uwagę szereg czynników. Ranking wartości marek ze świata mody (brano pod uwagę nie tylko firmy produkujące ubrania, ale także obuwie oraz inne akcesoria, także biżuterię oraz zegarki) określają między innymi „Wartość nazw, terminów, znaków, symboli, logo i projektów, których firma używa do identyfikacji i odróżniania swoich towarów, usług lub podmiotów od innych, tworząc w ten sposób charakterystyczne obrazy i skojarzenia w umysłach interesariuszy, a co za tym idzie generowanie korzyści ekonomicznych dla firmy”. Pod uwagę wzięto 5 tysięcy marek z całego świata.

Nike ponownie na szczycie

Pandemia spowodowała pewien spadek wartości firm z branży modowej (dla czołowej pięćdziesiątki było to średnio 8% względem poprzedniego roku), ale nie na tyle, aby namieszać w ścisłej czołówce. Po raz siódmy z rzędu na czele zestawienia znalazł się Nike. Firma z Oregonu zaliczyła co prawda spadek wartości o 13%, ale nie zagroziło to jej dominacji. Na drugim miejscu znalazł się Gucci, którego wartość oszacowano na dwukrotnie niższą od Nike. Podium uzupełnia Louis Vuitton, a na kolejnych miejscach znalazły się Adidas, Chanel, Zara, Uniqlo, H&M i Cartier. Czołową dziesiątkę zamyka Hermes.

Warto też zwrócić uwagę na te marki, które w ostatnich miesiącach zaliczyły największy wzrost. A wśród nich nie było mocnych na Filę – strategia biznesowa właścicieli w połączeniu z nostalgią za latami dziewięćdziesiątymi i ówczesnym designem obuwia sportowego sprawiła, że Fila urosła przez rok o aż 68,9%! Na pozostałych miejscach w tej kategorii znalazły się Puma (wzrost o 25,9%), Dior (13,9%), Pandora (12,9%), i Lululemon (12,9%).

Rolex jest najmocniejszy

Jak widać wyżej, autorzy rankingu stworzyli też osobne zestawienie w oparciu o „moc” danej marki, która jest rezultatem „inwestycji marketingowych, znajomości klientów, zadowolenia pracowników i reputacji firmy”. Na jego czele znalazł się Rolex, co podsumowano następująco:

Marka Rolex, będąca synonimem ponadczasowej klasy i luksusu, słynie z wiodącej na świecie jakości i ekskluzywności, a nowe wydania marki wyznaczają standardy w całym sektorze zegarków. Pomimo wyzwań ubiegłego roku rynek luksusowych zegarków wykazał niezwykłą odporność na pandemię, a popyt pozostał stabilny, czego dowodem jest wzrost ruchu w witrynie firmy Rolex w porównaniu z rokiem poprzednim.

Duży awans w tej kategorii zaliczyła marka Moncler, która uplasowała się na drugim miejscu (awans z szóstego). Kolejne zostały zajęte przez Gucci, Nike i Hermes.