Szacuje się, że globalny rynek mody w Stanach Zjednoczonych jest wart ponad trzy biliony dolarów. Transakcje w tej branży są coraz bardziej złożone, więc coraz chętniej i coraz częściej firmy zaczynają korzystać z usług ekspertów. My, jako konsumenci również powinniśmy być świadomi problemów, które mają miejsce w tym przemyśle. Poniżej kilka ważnych kwestii, z którymi mierzą się osoby pracujące w branży mody.

CSR, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu

Przemysł włókienniczy powinien przejść na detoks, bowiem zalicza się do najbardziej zanieczyszczonych na świecie. Tylko rolnictwo ma większy wpływ na zanieczyszczenie wód niż branża mody. Właśnie dlatego marki starają się być bardziej odpowiedzialne społecznie i dbają o ekorozwój. Wyróżniają się między innymi Eileen Fisher czy Lamini, które wdrażają zrównoważone praktyki, polegające na recyklingu, wyborze ekologicznych materiałów lub niestosowania szkodliwych substancji w produkcji. 

Przedsiębiorstwa coraz chętniej angażują się w działalność społeczną. Istnieje platforma zakupowa Olivela, która przeznacza część zysków na cele charytatywne. W Nowym Jorku powstała też organizacja The Fashion Foundation, która współpracuje z różnymi markami, otrzymuje od nich sample towarów, sprzedaje je, a dochody przeznacza na wyposażanie szkół publicznych w Nowym Jorku. 

Znaki towarowe

Każda marka powinna zadbać o znak towarowy, czyli chwytliwą nazwę czy unikatowe logo. Wartość marki to jej DNA, a DNA to także znak towarowy. Jego rejestracja to ochrona marki na wielu płaszczyznach. Często czytamy o transakcjach w branży mody. Na przykład, ostatnio Michael Kors przejął Versace za 2,1 miliarda dolarów. Podczas takich przejęć można popełnić wiele błędów. Na przykład, Kate Spade kilkanaście lat temu straciła prawa do używania swojego nazwiska, gdy sprzedała swoją markę, wraz z nazwą Kate Spade, Neiman Marcus, który następnie odsprzedał ją Liz Claiborne (aktualnie marka Kate Spade jest częścią firmy Tapestry, która jest też właścicielem Coach i Stuart Weitzman). W efekcie Kate Spade stworzyła nowy biznes pod szyldem Frances Valentine, który nigdy nie osiągnął już takiej popularności. 

Zarejestrowany znak towarowy ważny jest nie tylko podczas sprzedaży firmy, ale także gdy rozbudowujemy działalność na zasadzie licencji. Linia mebli, perfum, okularów? Te rzeczy najczęściej produkowane są na zasadzie „użyczenia” znaku towarowego poprzez umowę licencyjną. Co więcej, czasem zdarza się, że by marka otrzymała granty, musi udowodnić, że zarejestrowała już swój znak towarowy. 

Influencer Marketing

Influencerzy to osoby, których konta na portalach społecznościowych obserwują tysiące, setki tysięcy, a nawet miliony, i którzy mają znaczący wpływ na kształtowanie opinii społeczeństwa. Eksperci od marketingu szybko zauważyli ten trend i zaproponowali influencerom współpracę polegającą na promowaniu produktów danej marki poprzez zamieszczanie postów rekomendujących daną rzecz czy usługę na swoich profilach. Jest to po prostu… lokowanie produktu, w zamian za które influencerzy otrzymują wynagrodzenie. 

W Stanach Zjednoczonych, agencja Federal Trade Commission („FTC”), odpowiedzialna za ochronę konsumentów przez przeciwdziałanie nieuczciwej konkurencji, dosyć sprawnie objęła nadzór nad takimi działaniami w mediach społecznościowych. FTC zależy, by influencerzy ujawniali, że taki rodzaj marketingu to część ich pracy, za którą otrzymują wynagrodzenie. W USA influencerzy mają obowiązek ujawniania, że współpracują z daną marką. W wielu przypadkach wystarczy nawet #ad czy #sponsored, by prawidłowo zakomunikować współpracę. Instagram poszedł nawet o krok dalej i stworzył narzędzie „paid partnership”, by influencerzy mogli jasno oznaczać, że dany post jest sponsorowany. Warto o tym pamiętać przy konstruowaniu umowy z influencerami zza oceanu.

Emigracja

Rynek mody w Stanach Zjednoczonych przyciąga największe talenty. Pomyślcie chociażby o Annie Wintour czy Diane von Furtstenberg. To gwiazdy amerykańskiej mody, a także… imigrantki. Warto pamiętać, że by pracować w USA nie będąc obywatelem lub posiadaczem zielonej karty, potencjalny pracownik czy przedsiębiorca musi uzyskać odpowiednią wizę. W tej branży szczególnie popularna jest wiza O dla osób o szczególnych uzdolnieniach w swojej dziedzinie, wydawana początkowo na okres trzech lat albo wiza E-2, czyli tak zwana wiza inwestorska. Wymarzona praca w Nowym Jorku, w Los Angeles czy w każdym innym ukochanym mieście w USA jest naprawdę do osiągnięcia, czego na przestrzeni lat udowodniło wielu imigrantów realizując swój amerykański sen.

Anna Radke - nowojorski adwokat specjalizujacy sie w prawie mody. Absolwentka Fashion Institute of Technology i Benjamin N. Cardozo School of Law w Nowym Jorku (Instagram @aniaradke)