Dlaczego warto ćwiczyć jogę na zewnątrz?
Basia Tworek:
Przyroda, świeże powietrze, tlen i rośliny mogą – obok asan, czyli pozycji jogi - stać się dodatkowym środkiem leczącym zestresowany organizm. W przyrodzie układ nerwowy ma szansę wyciszyć się i zwolnić, oddech wydłuża się i pogłębia. W ostatnich latach oddziaływanie natury na organizm człowieka to bardzo modny temat. Powstaje wiele badań i publikacji, z których wnioski można uogólnić w jednym zdaniu: Przebywanie w przyrodzie nas uzdrawia, zwiększa naszą odporność, obniża poziom hormonów stresu i koi skołatane nerwy. Cel praktyki jogi jest w zasadzie taki sam – dlatego nie ma nic lepszego, niż połączenie przyrody i jogi.
Ilona Bekier: Dzięki takiej formie treningu jesteś w stanie się wyciszyć oraz zapomnieć o stresie po ciężkim dniu w pracy. A jeśli zdecydujesz się na trening poranny, z pewnością znacznie sprawniej będziesz działać i myśleć w ciągu dnia. Dlatego korzystaj z możliwości jakie daje nam lato i zrób coś dobrego dla swojego samopoczucia i zdrowia.

Czym różnią się zajęcia od tych w studio?
Ilona Bekier:
Dwie różne praktyki, ale każda daje nam ogromne korzyści. Na sali w studio łatwiej utrzymać równowagę, ponieważ stoimy na równej powierzchni, ale ćwicząc na zewnątrz łatwiej nam dotlenić organizm. Trochę inne asany wykonujemy na sali, gdzie mamy dostęp chociażby do ściany czy różnych profesjonalnych przyrządów, natomiast w plenerze mamy kontakt z naturą, która daje nam nowe możliwości i rozwija naszą wyobraźnię.
Basia Tworek: W przyrodzie mamy mniejszy dostęp do pomocy, takich jak paski, koce, pianki, czy kostki do jogi. Nie można też zamknąć okien, włączyć klimatyzacji i zasunąć rolet. Jest za to więcej przestrzeni, tlenu, odgłosów i zapachów. Jest też wiatr, owady i ryzyko deszczu :). Jako nauczyciel cenię sobie oba rodzaje zajęć, ale kiedy tylko mam okazję, zabieram uczniów na trawę – uważam, że my, mieszczuchy powinniśmy wykorzystywać każdy pretekst do przypomnienia sobie o tym, że jesteśmy częścią przyrody. 

Ilona Bekier: „Szczególnie polecam osobom, które na co dzień pracują w zamkniętych pomieszczeniach”.
Ilona ma na sobie strój do jogi i treningu z kolekcji adidas x Wanderlust, uszyty z materiałów pochodzących z recyklingu. Zobacz całą kolekcję: www.adidas.pl/wanderlust

fot. Natalia Cuda

Co można zyskać dzięki ćwiczeniom na zewnątrz?
Ilona Bekier:
Świeże powietrze w parku lub na plaży, śpiew ptaków, promienie słońca i przyjemny wiatr - natura pozwoli wyciszyć się i zrelaksować. Szczególnie polecam osobom, które na co dzień pracują w zamkniętych pomieszczeniach. Kontakt z przyrodą w połączeniu z odpowiednim oddechem mają zbawienne działanie dla naszego zdrowia fizycznego i psychicznego.  Poprawisz kondycję, wzmocnisz mięśnie, stawy i więzadła, a dodatkowo taki rodzaj wysiłku przyspieszy metabolizm. Joga w plenerze rozwija wyobraźnię, co z kolei wpłynie korzystnie na twoją kreatywność podczas codziennych obowiązków.

Jakie są najlepsze miejsca do ćwiczeń?
Ilona Bekier:
W mieście warto wybrać się do parku z dużą ilością drzew i z dala od głośniej ulicy. Dla mnie wymarzonym otoczeniem do praktyki jest las blisko morza. Szum morza działa na mnie kojąco, a w lesie najlepiej ładuję naturalną pozytywną energię.
Basia Tworek: Praktyka jogi nie jest wymagająca. Tak naprawdę wystarczy nam własne ciało i bose stopy. Nawet mata nie jest konieczna, choć się przydaje. Z tego też powodu jogę możemy praktykować właściwie wszędzie. W mieście najlepsze są parki, ale bardzo dobrze sprawdza się tez balkon, czy taras. Poza miastem – im bliżej lasu lub zielnych łąk, tym lepiej, bo olejki eteryczne wydzielane przez drzewa i rośliny zielne działają na nas uspokajająco, a być może, choć to jest jeszcze w fazie badań, również przeciwzapalnie.

Dla kogo przeznaczone są zajęcia?
Ilona Bekier:
Zajęcia przeznaczone są zarówno dla osób, które praktykują jogę na co dzień, jak i dla tych, którzy chcą spróbować po raz pierwszy.
Basia Tworek: Najczęstszy mit, to taki, że aby praktykować jogę, trzeba być rozciągniętym. Tymczasem praktykujemy m. in. właśnie po to, aby powoli i bezpiecznie zwiększać elastyczność naszego ciała, wzmacniać je, a przede wszystkim rozluźniać i uwalniać od napięcia. Na zajęciach najbardziej korzystają więc osoby sztywne i z przykurczami.
Kolejny mit to taki, że trzeba być szczupłym – rzeczywiście, w czasach instagrama i wysypu zdjęć akrobatek w bikini wzmacnia się takie wyobrażenie o jodze. Tymczasem warto budować dystans do takiego „yoga-porn“ – większość joginów i nauczycieli to normalni ludzie, z przeciętnymi zakresami i wałeczkami na brzuchu, za to z dobrym sercem, dużą świadomością ciała, oraz rozległą wiedzą anatomiczną i psychologiczną.
Głęboko wierzę, że dobre zajęcia jogi to takie które przebiegają w atmosferze wolnej od osądów, napinki i rywalizacji.
Naprawdę jogę praktykować może każdy: nawet osoby chore, unieruchomione i kontuzjowane – one jednak będą potrzebowały zindywidualizowanego podejścia i dla nich otwarte zajęcia grupowe to nie najlepszy pomysł.

Jak się przygotować do zajęć?
Basia Tworek: Ćwiczymy boso, więc wystarczy wygodny, niekrępujący ruchów dresik i mata. Polecałabym też nie najadać się przed zajęciami. Za to może przydać się woda, choć raczej nie pijemy jej w trakcie praktyki, tylko po.
Ilona Bekier: Wystarczy zabrać matę do jogi, pozytywne nastawienie i uśmiech. Przygotowując się do pierwszego treningu, pamiętajmy również o ręczniku i zapasie wody mineralnej. Joga wygląda na bardzo spokojny sport – w rzeczywistości jednak jest w stanie wycisnąć z nas ostatnie poty.

Co robić, gdy zacznie przeszkadzać miejski gwar?
Basia Tworek: Skupić się na oddechu i na własnym ciele. Głównym zadaniem praktyki jogi nie jest rozciągnięcie się, tylko zapanowanie nad umysłem i układem nerwowym – umiejętność kierowania uwagą i zwiększenie koncentracji. Praktyka na zewnątrz to fantastyczny trening na koncentrację: za każdym razem, kiedy złapiemy się na tym, że nasza uwaga ucieka, staramy się przywołać ją tam, gdzie powinna być, czyli w ciele i w oddechu. To łatwiejsze, niż się wydaje, bo podczas zajęć jest tyle wyzwań, że jesteśmy totalnie w mitycznym „tu i teraz“.
Ilona Bekier: Mam na to sposób. Zamykam oczy i wyobrażam sobie, że miejski gwar to odgłosy dżungli, zwierzęta, albo szum morza. Wybieram jeden z tych odgłosów i koncentruję na nim uwagę, co pozwala mi wyciszyć umysł mimo otaczającego chaosu. Polecam, warto spróbować.

Basia Tworek:My, mieszczuchy powinniśmy wykorzystywać każdy pretekst do przypomnienia sobie o tym, że jesteśmy częścią przyrody”.
Basia ma na sobie strój do jogi i treningu z kolekcji adidas x Wanderlust, uszyty z materiałów pochodzących z recyklingu. Zobacz całą kolekcję: www.adidas.pl/wanderlust
fot. Natalia Cuda

Co się dzieje, gdy pogoda jest gorsza – pada, jest bardzo gorąco?
Ilona Bekier: Gdy pada deszcz, treningi przenosimy pod dach. Chociaż w deszczu też praktykowałam jogę i jest to wspaniałe doświadczenie :) Natomiast nie polecam ćwiczeń w godzinach największego słońca, najlepiej praktykować przed 11 lub po 17.  Lepiej unikać nieludzkich upałów i przede wszystkim chronić skórę, wtedy w słoneczne dni nie zaryzykujesz utraty zdrowia. Jeśli zachowasz ostrożność, joga w promieniach słońca przyniesie Ci nieocenione korzyści.
Basia Tworek: Wysoka temperatura nie jest problemem – nauczyciele starają się wykorzystać ją do pogłębiania zakresów: mięśnie są wtedy ciepłe i ciało, dosłownie, roztapia się w asanach. Rezygnujemy wtedy z praktyki dynamicznej (dużo szybkich przejść między pozycjami), na rzecz dłuższego trwania w asanach i wykorzystywania temperatury oraz siły grawitacji. Zdarzało mi się słyszeć okrzyki niedowierzania, bo ktoś w gorący dzień wszedł w pozycję tak głęboko jak nigdy dotąd.
W razie deszczu spotykamy się w naszej tajnej bazie – Adidas Runners na Solec 38. Niezależnie od pogody – atmosfera na jodze zawsze dopisuje i gwarantuje dobry nastrój na resztę dnia.


Basia Tworek – nauczycielka jogi i psycholog. Wykłada na studiach podyplomowych. Szkoli przyszłych nauczycieli jogi. Jej specjalność to praca ze stresem i napięciem. Jej sesje jogi, podcasty i artykuły znajdziesz na basiatworek.pl

Ilona Bekier – tancerka, choreografka, instruktorka i ambasadorka L’Oreal Paris i Adidas Polska. Miłośniczka jogi i aktywnego stylu życia. Finalistka, a obecnie choreografka programu TVN „You Can Dance”.


Gdzie ćwiczyć?
Zajęcia jogi w plenerze odbywają się w większości dużych i wielu mniejszych miastach. Oto niektóre z nich:

Warszawa
Basia i Ilona prowadzą bezpłatne zajęcia w ramach współpracy z marką adidas x Wanderlust. Można się na nie zapisać na stronie www.adidas.pl/adidasrunners.

Joga z Kirti w Łazienkach Królewskich w soboty o  godz. 11 
https://www.lazienki-krolewskie.pl/pl/wydarzenia/joga-z-kirti

Joga na Łące Leśmiana w środy o godz. 18
http://www.polin.pl/pl/wydarzenie/zajecia-ruchowe-joga-na-lace-lesmiana

Outdoor yoga w Summer Camp Wola Park w soboty o godz. 10.30
https://www.facebook.com/events/1300790393357083/

Joga na Kępie Potockiej w soboty o 12.30
https://www.facebook.com/events/426987157745380/

 

Poznań
Joga przy fontannie (Parka Adama Mickiewicza) w niedziele o 9
https://www.facebook.com/events/2057068721225769/

Joga na szelągu w soboty o 10
https://www.facebook.com/events/295004430961167/

Joga w Parku, parku im. K. Marcinkowskiego, soboty o godz. 13
http://www.facebook.com/events/829842467226739/

Joga nad Maltą w środy o godz. 18
https://www.facebook.com/events/389307698239600/

 

Katowice
Dychnij na lufcie, park Kościuszki
https://www.dychnijnalufcie.pl/

Joga na trawie, Muzeum Śląskie, przed wieżą szybu „Warszawa II” w niedziele o godz. 10
https://muzeumslaskie.pl/pl/aktualnosci/joga-muzeum-juz-3-czerwca/
 

Wrocław
Joga w parku Staszica w niedziele o godz 18
https://www.facebook.com/events/1815080502127219/

Joga w parku Słowackiego w niedziele o 10.15
http://fabrykaenergii.pl/aktualności/joga-w-parku

Joga z Rudą, Forma Płynna - Beach Bar Wrocław, soboty o godz. 10
https://www.facebook.com/events/190285058269013/

 

Kraków
Park Decjusza, (pilates z elementami jogi) środy godz. 11
Park Kościuszki, (pilates z elementami jogi) środy godz. 16
http://krakow.pl/aktualnosci/210028,202,komunikat,cwicz_w_zieleni_na_bezplatnych_treningach.html

 

Trójmiasto
Wakacyjna joga w parku w Sopocie w niedziele o godz. 10.30
https://www.facebook.com/events/1824360331201048/

Joga na plaży, Zatoka Sztuki, Sopot w Niedziele o 18
https://www.facebook.com/events/461466820955230/

Joga na zdrowie, Gdańsk, park Reagana, wtorki o godz. 18.30
https://aktywujsiewgdansku.pl/zajecia/joga-na-zdrowie/