Reklama

Łódź, jako jedno z 112 europejskich miast uczestniczących w Misji Inteligentnych i Neutralnych Klimatycznie Miast, po raz trzeci stanie się gospodarzem Samorządowego Kongresu Klimatycznego. Wydarzenie gromadzi decydentów samorządowych i krajowych, przedstawicieli nauki, biznesu oraz organizacji społecznych. Tegoroczna edycja skupi się na takich tematach jak:

Reklama
  • bezpieczeństwo klimatyczne i energetyczne,
  • zielone technologie jako przewaga konkurencyjna gospodarki,
  • sposoby ograniczania skutków ekstremalnych zjawisk pogodowych,
  • edukacja klimatyczna i świadomość społeczna.

Wśród zaproszonych gości znaleźli się m.in.: Nikos Chrysogelos (były eurodeputowany i zastępca burmistrza Aten), Luiz Hanania (CEO Veolia Polska), Anna Kędziora-Szwagrzak (Veolia Łódź), Agnieszka Oleksyn-Wajda (Uczelnia Łazarskiego), Omenaa Mensah, Marta Zalewska (InPost Green City), Mirosław Proppe (WWF Polska), Aneta Dalbiak (Centralne Muzeum Włókiennictwa), Agnieszka Dziedzic (VIVE Textile Recycling) i inni.

Trend Station: z równowagi klimatycznej do odpowiedzialnej mody

Wieczorna część Kongresu to artystyczne wydarzenie "Trend Station", skupione na idei cyrkularności i zrównoważonego podejścia do mody. Pokaz odbędzie się w przestrzeni Dworca Fabrycznego w Łodzi i zostanie wyreżyserowany przez Waldka Szymkowiaka. Widzowie zobaczą kolekcje czterech projektantów reprezentujących nurt odpowiedzialnej mody: Michała Szulca, Moniki Surowiec, Sandry Skórki oraz Tomasza Armady. Pokazowi towarzyszyć będą wystawy ASP Łódź i Muzeum Włókiennictwa, a także występy artystyczne. Partnerzy wydarzenia to m.in. Teatr Wielki w Łodzi, Veolia, ASP Łódź, VIVE Group oraz Fundacja Play Sustain. Patronat medialny nad wydarzeniem objęło ELLE.

proj. Tomasz Armada
proj. Tomasz Armada

O szczegóły nadchodzących wydarzeń zapytaliśmy Dyrektor Wydziału Kształtowania Środowiska Urzędu Miasta Łodzi, Annę Wierzbicką:

Jakie wydarzenia będą towarzyszyły łódzkiemu Kongresowi Klimatycznemu?

W maju 2025 roku w Łodzi będzie miał miejsce najbardziej klimatyczny tydzień w Polsce. W naszym mieście będziemy wtedy organizować przede wszystkim trzecią edycję miejskiego Samorządowego Kongresu Klimatycznego, a także będziemy gościć międzynarodową konferencję Urban Future (21-23.05) oraz miejską edycję EV Experience (22-23.05). Łódź, jako jedno ze 112 europejskich uczestników Misji Inteligentnych i Neutralnych Klimatycznie Miast, jest idealnym miejscem do projektowania zmian dla lepszej przyszłości. Nasz kongres jest doskonałą platformą do dyskusji na najbardziej aktualne obecnie tematy, udział w nim biorą decydenci samorządowi, krajowi oraz europejscy, przedstawiciele nauki, biznesu i innych organizacji. W tym roku, dzięki wydarzeniom następującym po kongresie, skala tych rozmów będzie jeszcze większa. W Łodzi zagoszczą przedstawiciele aż 38 krajów!

Jedną z głównych atrakcji ma być pokaz mody upcyklingowej. Jakie przesłanie chcecie przekazać poprzez stworzenie takiego show? Gdzie odbędzie się pokaz i dlaczego?

Tekstylia są łódzkim dziedzictwem, stały się motorem rozwoju miasta - to wymaga zaakcentowania. W pięknej, kojarzącej się z wątkiem zrównoważoności, przestrzeni dworca Łódź Fabryczna "uszyte" będzie widowisko w duchu mody związanej z recyklingiem, upcyklingiem, nadawaniem drugiego życia odzieży. W dobie fast-fashion ten wątek musi być rozwijany i kontynuowany, by poszerzać społeczną świadomość na temat szkodliwości nadprodukcji i nadkonsumpcji w branży odzieżowej. Mam ogromną nadzieję, że idea Trend Station (taką nazwę nadaliśmy wydarzeniu) naprawdę stanie się długofalowym trendem, dlatego pokaz wspierany jest przez liczne instytucje zajmujące się problematyką zrównoważonej mody - m.in. Climate KIC, Play Sustain, Fashion Revolution Poland, Sustainable Fashion Institute. Gościem eventu będzie także przedstawicielka Kopenhaskiego Fashion Week'a, który także podnosi ten wątek. Bardzo ciepłą wiadomość o naszym wydarzeniu przesłała nam także Dr.Gabriella Mányi Walek, Prezeska National Fashion League Hungary Association, które organizuje Global Sustainable Fashion Week w Budapeszcie. Wierze, że łódzkie widowisko, naznaczone duchem historii miasta, jasno pokaże wartość indywidualizmu w podejściu do odzieży. Jakość znaczy dużo więcej niż ilość.

proj. Monika Surowiec
proj. Monika Surowiec

Kto weźmie w nim udział? Z jakich materiałów zaproszeni projektanci stworzą kolekcje?

Reżyserem pokazu jest postać uznana na międzynarodowej arenie mody - Waldek Szymkowiak. Nasi projektanci pokażą oczywiście kolekcje upcyklingowe. Michał Szulc to wieloletni dyrektor Instytutu Ubioru Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, mentor programu Sustainable Fashion Design, stypendysta Miasta Łodzi edycji 2024 za kolekcję Auxilium, włączającą do obiegu odpady produkcyjne przemysłu odzieżowego. Monikę Surowiec z powodzeniem nazwać można prekursorką polskiego upcyklingu. To założycielka cyrkularnej marki Saint Warsaw. Artystka skupia się w szczególności na wpływie mody na aspekty kulturowe, społeczne i etyczne. Sandra Skórka jest wychowanką łódzkiej ASP, projektuje odzież, obuwie oraz torby. Jest finalistką Złotej Nitki 2023 i laureatką Designers Play Sustain 2024. Wreszcie awangardowy Tomasz Armada - projektant, kostiumograf, artysta wizualny. To również absolwent naszej ASP, założyciel upcyklingowej marki odzieżowej. Amerykański Vogue wyróżnił go jako jednego z ciekawszych młodych projektantów na świecie. W tym roku za swoją kolekcję projektant otrzymał stypendium artystyczne Miasta Łodzi. Projektanci skupiają się w swoich kolekcjach na opadach produkcyjnych, odzieży z drugiego obiegu, zwracając także swą uwagę na naturalne materiały, jak np. wełna. Artyści pokazują, że Łódź dyktuje trendy i przekazuje jasny sygnał o potrzebie zwrotu ku modzie w duchu slow. Cieszy mnie, że ELLE objęła medialnym patronatem nasz pokaz.

Jakie inne działania edukacyjne będą towarzyszyć pokazowi, by zwiększyć świadomość społeczną na temat zrównoważonej mody?

Pokaz to nie ostatnie słowo w zakresie zrównoważonego podejścia do mody. Podczas kongresu ta tematyka pojawi się w panelu dyskusyjnym, dedykowanym side-evencie, w który włączyła się agencja unijna Climate KIC, a także łódzki Textilimpex i Aleksandra Włodarczyk, edukatorka społeczna i biznesowa, autorka bloga Świadomy Konsument Mody. Goście tych rozmów to m.in. projektant Jakub Buczyński, Asia Dopierała, właścicielka marki Miły Duch, czy Anna Orska produkująca biżuterię. Do dyskusji dołączą także przedstawiciele VIVE Group, która jest naszym partnerem, czy przedstawiciele producentów - np. farbiarni Biliński, która w swych procesach wykazuje się dużą dbałością o środowisko. Firmy te pokazują, jak biznes może iść w parze z ekologią. Wierzę, że te współprace zaowocują konkretnymi twardymi działaniami na rzecz lepszego wykorzystania surowców i umocnienia lokalnych biznesów. Ważnym wątkiem edukacyjnym jest także problem dezinformacji, z którą spotykamy się na co dzień. Tej kwestii poświęcone będą osobne warsztaty medialne. Ich gościem będzie między innymi Paulina Górska, ekoedukatorka, dziennikarka i podcasterka, zajmująca się popularyzacją wiedzy o zrównoważonym rozwoju.

proj. Michał Szulc
proj. Michał Szulc
Reklama

Maj 2025 roku w Łodzi będzie nie tylko czasem ważnych debat, ale i pokazem realnych działań. To tydzień, w którym Łódź pokaże swoją rolę jako lidera zmian klimatycznych, centrum innowacji miejskich i przestrzeń twórczego dialogu. Dla ELLE to przywilej wspierać wydarzenie, które z taką wrażliwością łączy modę, wizję przyszłości i unikalną tożsamość miasta.

Organizatorzy 3. Samorządowego Kongresu Klimatycznego w Łodzi
Organizatorzy 3. Samorządowego Kongresu Klimatycznego w Łodzi
Reklama
Reklama
Reklama