Dieta redukcyjna - skuteczny sposób na spalanie tłuszczu

Diety redukcyjne to najskuteczniejszy sposób na utratę zbędnych kilogramów. Szukając tej odpowiedniej dla siebie, często kierujemy się ilością kalorii spożywanych w ciągu dnia, licząc na lepsze rezultaty. Zapominamy o tym, że mało energetyczny jadłospis może spowodować odwrotne skutki - spowolnić metabolizm i obniżyć naszą wydolność w trakcie treningu. Bowiem chcąc uzyskać sylwetkę fit, musisz połączyć dietę z ćwiczeniami!

To właśnie od trybu życia, wagi, predyspozycji ciała i codziennej aktywności fizycznej zależy zapotrzebowanie na energię dostarczaną organizmowi każdego dnia. Zrezygnuj więc z restrykcyjnego cięcia kalorii i "niewinnych", niezdrowych przekąsek - od teraz Twoje ciało będzie analizować każdy składnik, jakim go nakarmisz. Dla kogo wskazana jest redukcja? Powinny skorzystać z niej osoby, które nie mają problemów z otyłością, za to z trudem przychodzi im zgubienie kilku kilogramów. Bowiem oprócz spalenia tkanki tłuszczowej, dieta redukcyjna umożliwia wyrzeźbienie wszystkich partii ciała!

Dieta redukcyjna - zasady zdrowego odchudzania:

1. Dieta redukcyjna - na czym polega?

Dieta redukcyjna - skuteczne odchudzanie, fot. Fotolia

Dzięki diecie redukcyjnej na nowo zaczynamy poznawać swoje ciało. Określając własne zapotrzebowanie kaloryczne (najlepiej udać się w tym celu do dietetyka) możemy manipulować metabolizmem i nauczyć się jeść systematycznie. Bowiem istotną zasadą jest spożywanie posiłków 5-7 razy dziennie co 3-4 godziny. Dlaczego? By pobudzić metabolizm do spalania kalorii, a nie odkładania tłuszczu "na później", czym grozi nieregularna dieta lub głodówki. Warto przy tym wspomagać się mobilnymi kalkulatorami żywieniowymi, co znacznie ułatwia obliczanie bilansu kalorii i układanie dobowego menu. 

2. Dieta redukcyjna - systematyczność

Dieta redukcyjna - skuteczne odchudzanie, fot. Fotolia

Czas rozpisać swój plan żywieniowy - dzięki niemu będziesz mieć pewność, że masz dietę pod kontrolą i łatwiej Ci będzie przygotowywać sobie odpowiednie porcje posiłków na cały dzień. Istotnym czynnikiem jest również świadomość własnej budowy ciała (jesteś jabłkiem, klepsydrą, rożkiem, czy gruszką?), bowiem to od niej zależy rozkład tkanki tłuszczowej, przemiana materii i zalecany rodzaj treningu. Dzięki temu lepiej skupisz się na priorytetach i szybciej zrealizujesz obrane cele, a Twój organizm w końcu zacznie z Tobą współpracować! 

3. Dieta redukcyjna - plan treningowy + dieta

Dieta redukcyjna - skuteczne odchudzanie, fot. Fotolia

Przechodząc na redukcję załóż sobie dzienniczek - od teraz powinnaś mieć pod kontrolą wszystkie zmiany! Wykonując raz w tygodniu pomiary tkanki tłuszczowej (w obwodzie części ciała), wagi, czy okresowe porównywanie zdjęć "przed i po" pomoże Ci zyskać pewność, że właściwie podchodzisz do swojej nowej diety. Daj sobie czas i skup się na polubieniu się ze swoim ciałem, a zyskasz więcej fit motywacji i szybciej zobaczysz upragnione efekty. Dopasuj intensywność wykonywanych ćwiczeń do kaloryczności posiłków spożywanych każdego dnia. Treningi aerobowe wykonuj 3-4 razy w tygodniu, pamiętaj o każdej partii swojego ciała i ulepszaj ją z pomocą hantli o niewielkim obciążeniu. 

4. Dieta redukcyjna - zdrowe zamienniki

Dieta redukcyjna - skuteczne odchudzanie, fot. Fotolia

Czy na diecie redukcyjnej wszystkiego trzeba sobie odmawiać? Po obliczeniu właściwego dziennego zapotrzebowania na kalorie, należy zredukować lub wykluczyć niektóre składniki z diety. Nie chodzi jednak o to, by po zjedzonym posiłku czuć niedosyt! Od teraz zwracaj większą uwagę na indeks glikemiczny spożywanych produktów. Do codziennego menu wprowadź te o jego niskim wskaźniku, unikając artykułów wysoko przetworzonych. Postaw na zdrowe węglowodany, jak pełnoziarniste i bezglutenowe makarony, brązowy ryż, długoziarniste kasze, białko pochodzące z chudych mięs, ryb, jajek, jogurtów, serów twarogowych. Nie traktuj naturalnych tłuszczów jak wroga (ogranicz tylko te pochodzące od zwierząt!) - korzystaj z oliwy, oleju kokosowego, oleju z awokado, orzechów i nasion. Niech na Twoim talerzu goszczą także warzywa, w końcu to one są doskonałym źródłem witamin oraz błonnika. 

5. Dieta redukcyjna - czarna lista

Dieta redukcyjna - skuteczne odchudzanie, fot. Fotolia

Czego trzeba wystrzegać się na redukcyjnej diecie? Numerem jeden są produkty pszenne, które dostarczają ciału pustych kalorii i powodują skok cukru we krwi. Na czas diety najlepiej w ogóle zrezygnuj z pieczywa, korzystając z takich alternatyw, jak wafle ryżowe, czy chleb z samych ziaren. Redukcja oznacza również koniec romansowania z żółtym serem (czas wybierać - pizza czy bikini body?), serkami topionymi, śmietaną oraz tłustym twarogiem. Unikaj jajek smażonych i gotowanych na twardo, margaryny, panierowanego mięsa, ziemniaków oblanych tłuszczem, a w szczególności słodyczy i ciast. Zamiast nich wprowadź do menu produkty o dużej zawartości białka.