ELLE MAN – kultura na weekend: FILM

Dżentelmeni”

Londyński półświatek obiega plotka, że Mickey Pearson (Matthew McConaughey), Amerykanin, który zbudował tu narkotykowe imperium, chce się wycofać z rynku. Może nie służy mu klimat albo obawia się brexitu. Grunt, że rodowici brytyjscy bandyci węszą okazję do przejęcia jego biznesu. Sypią się oferty, groźby, pochlebstwa. Niektórzy próbują szantażu albo przekupstwa. Pearson jednak najwyraźniej nie podjął jeszcze ostatecznej decyzji. By mu w tym pomóc, niektórzy bardziej niecierpliwi sięgają po broń. A pewien cwany i dowcipny dziennikarz (Hugh Grant) szykuje przekręt, który może zmienić reguły gry. Pearson okazuje się jednak mistrzem gangsterskiej wolnej amerykanki. Zaczyna się bardzo kosztowna wojna. Ale dżentelmeni przecież nie rozmawiają o pieniądzach.

„Dżentelmeni” to najlepszy film Guya Richiego od czasu pierwszego „Sherlocka Holemsa”, jeśli nie „Przekrętu”. Nie da się ukryć, że Anglikowi najlepiej wychodzi właśnie opowiadanie gangsterskich historii. I choć nie pokazał nic nowego w „Dżentelmenach”, to rzecz jest żwawo opowiedziana i momentami bardzo zabawna. Urzeka brytyjskim klimatem i ma ten pierwiastek „cool”. Obsada jest mocna, ale wybijają się z niej przede wszystkim Hugh Grant (aktor ma ostatnio dobrą passę) oraz Colin Farrell. Jeśli lubicie wczesne filmy Ritchiego, to się nie zawiedziecie.

Tommaso”

Akcja filmu rozgrywa się w rzymskim mieszkaniu wybitnego amerykańskiego reżysera Abela Ferrary. Nie sposób dociec, gdzie kończy się scenariusz, a zaczyna coś na kształt psychodramy. Stajemy się świadkami dekonstrukcji toksycznej męskości – z jej agresją, zazdrością, seksualnymi frustracjami i uzależnieniami. Tommaso, wspaniale grany przez Willema Dafoe i będący alter ego samego reżysera, walczy ze swoimi demonami, a przede wszystkim z potężnym ego. Chodzi na mityngi AA, medytuje, pracuje z młodymi aktorami, stara się być dobrym ojcem i partnerem, ale jego nastroje zmieniają się nieoczekiwanie i gwałtownie. Czułość ustępuje atakom złości, bliskość – potrzebie dominacji, późne ojcostwo frustruje. Ferrarowski portret jest jednym z najszczerszych i najbardziej poruszających filmów o mężczyźnie. Najlepszy premierowy film, jaki można obejrzeć w ten weekend.

Wyspa fantazji”

Enigmatyczny pan Roarke spełnia najgłębiej skrywane marzenia gości ustronnego tropikalnego hotelu. Kiedy jednak fantazje zmieniają się koszmary, goście – aby przeżyć – zmuszeni są rozwiązać zagadkę tajemniczej wyspy.

Na walentynki nie może zabraknąć horroru. Tym razem dzieło pochodzi od wytwórni Blumhouse, która ma na koncie „Uciekaj!” Jordana Peele’a oraz udany seqiel „Halloween”.

Staniczek”

Maszynista Nurlan za chwilę przechodzi na emeryturę. Wyrusza w swoją pożegnalną trasę i niespodziewanie o lokomotywę zaczepia się …stanik. Nurlan wynajmuje pokój w Baku i wyrusza na pełne poświęcenia poszukiwania po całym mieście. Chce oddać własność tej jednej, jedynej właściwej osobie.

Zenek”

Historia chłopaka z podlaskiej wsi, który realizuje swoje wielkie marzenie, by śpiewać i bawić tłumy. Dzięki uporowi, ciężkiej pracy i wielu wyrzeczeniom osiągnął niebywały sukces. Film o Zenku Martyniuku to taki sam przypadek jak zeszłotygodniowa premiera „365 dni” – odnotowujemy jedynie fakt, że można go obejrzeć w kinach. My na pewno nie idziemy.

Uczniowska balanga” na Netflix

Uczniowie liceum organizują wielką imprezę, by uczcić koniec roku szkolnego. W tym kapitalnym filmie Richarda Linklatera z 1993 roku odnajdziemy spojrzenie na dorastanie, które zadziwia swoją autentycznością i przenikliwością. To od tego filmu zaczęła się na dobrą sprawę kariera Matthew McConaugheya.

Ocean’s 8” na Netflix (od 15 lutego)

Pięć lat, osiem miesięcy, 12 dni... Dokładnie tyle czasu zajęło Debbie Ocean (Sandra Bullock) zaplanowanie największego skoku w jej życiu. Do jego realizacji potrzebuje pomocy najlepszych specjalistów w swoim fachu. Szczególnie swojej wspólniczki Lou Miller (Cate Blanchett). W ekipie najlepszych z najlepszych znalazły się: jubilerka Amita (Mindy Kaling) i oszustka uliczna Constance (Awkwafina). Dołączyły do nich paserka Tammy (Sarah Paulson), hakerka Nine Ball (Rihanna) oraz projektantka mody Rose (Helena Bonham Carter). Cel to warty około 150 milionów dolarów diamentowy naszyjnik. Podczas imprezy roku — Gala Met, będzie go miała na sobie światowej sławy aktorka Daphne Kluger (Anne Hathaway). Plan wygląda perfekcyjnie, jednak nie ma w nim miejsca na najdrobniejszy błąd. Zwłaszcza jeśli dziewczyny chcą niepostrzeżenie wynieść z gali diamenty warte 150 milionów dolarów… i to na oczach wszystkich zebranych.

Piłsudski” na Netflix (Od 15 lutego)

Jest rok 1901. Józef Piłsudski "Ziuk" (Borys Szyc) po brawurowej ucieczce ze szpitala psychiatrycznego ponownie staje na czele polskiego podziemia niepodległościowego. Nieugięty na polu walki, w życiu prywatnym poddaje się namiętności, rozdarty między dwiema kobietami jego życia – żoną (Magdalena Boczarska) i kochanką (Maria Dębska). Przez zachowawczych członków Polskiej Partii Socjalistycznej uważany za terrorystę, Piłsudski wraz z najbliższymi współpracownikami nie cofnie się przed niczym – zamachami na carskich urzędników i najwyższych oficerów, szmuglowaniem bomb, zuchwałym napadem na pociąg, by osiągnąć swój cel: niepodległą Polskę. Zbliża się rok 1914 i „Ziuk” widzi nowe szanse na osiągnięcie niemożliwego.

Brightburn: Syn ciemności” na HBO GO (od 16 lutego)

Tori Breyer (Elizabeth Banks) i jej mąż Kyle (David Denman) od zawsze chcieli zostać rodzicami. Niestety para przez długie lata zmagała się z niepłodnością. Pewnego dnia w tajemniczych okolicznościach pojawia się w nich życiu niemowlę. Brandon (Jackson A. Dunn) jest wszystkim, czego zawsze pragnęli – utalentowanym i zainteresowanym światem dzieckiem. Kiedy jednak chłopak wchodzi w okres dojrzewania, zaczynają się poważne problemy.

Intrygujący horror z elementami kina science fiction o tajemniczym przybyszu z kosmosu, który sieje spustoszenie na Ziemi. Twórcy scenariusza biorą na warsztat opowieść o Supermanie. Za głównego bohatera obierają jednak negatywny odpowiednik nieskazitelnego protagonisty.

ELLE MAN – kultura na weekend: SERIALE

2. sezon „Narcos: Meksyk” na Netflix

Drugi sezon „Narcos: Meksyk” to coś, na co wiele osób zapewne czeka. Akcja serialu skupia się na latach 80. XX wieku. Na czele nowopowstałego kartelu z Guadalajary staje Félix Gallardo (Diego Luna), który postanawia zbudować własne imperium. Kiedy agent DEA Kiki Camarena (Michael Peña) przenosi się z żoną i synkiem z Kalifornii do Guadalajary, szybko przekonuje się, że jego nowe obowiązki będą największym wyzwaniem, z jakim miał okazję się zmierzyć. W miarę jego coraz większego zaangażowania w powierzoną misję następuje seria dramatycznych zdarzeń, które na wiele lat określą, jak będą wyglądać handel i wojna narkotykowa.