Hashimoto to jedna z najczęściej występujących chorób autoimmunologicznych. Zmaga się z nią 6% dorosłych, ale dotyka głównie 5% kobiet. Przy Hashimoto organizm atakuje własne narządy produkując przeciwciała, w tym przypadku tarczycę, stopniowo niszcząc ten gruczoł. Częściej występuje również u pacjentów cierpiących już na inne choroby autoimmunologiczne (np. reumatoidalne zapalenie stawów, cukrzycę typu I, celiakię, niedokrwistość Addisona i Biermera). Składniki potrzebne do produkcji hormonów tarczycy to: selen, cynk, jod, tyrozyna, adaptogeny np. ashwaganda, cytrynowiec chiński

Co jeść i jak jeść przy Hashimoto?

Najważniejsza jest racjonalna zbilansowana dieta, bez skrajnych restrykcji kalorycznych i węglowodanowych na co dzień. Głodówki, nadmierne ograniczenia stosowane zbyt długo mogą przyczynić się do pogłębienia choroby i zmniejszenia produkcji hormonów co zwiększy tendencję do tycia. Trzeba jeść zdrowe węglowodany i zminimalizować spożycie warzyw kapustnych. Wielu dietetyków zaleca też ograniczenie w diecie glutenu, nabiału oraz warzyw psiankowatych (pomidory, bakłażan, ziemniaki, papryka). Na czarną list należy wpisać produkty sprzyjające stanom zapalnym, np. wysoko przetworzoną żywność, cukier, używki, produkty cukiernicze, produkty typu fast-food.

Wraz z Pauliną Jamrozik  z Instytutu Medycyny Estetycznej MEDESTETIS przygotowaliśmy jadłospis na 1 dzień dla osoby cierpiącej na Hashimoto:

Śniadanie
Pasta z awokado z jajkiem: awokado rozgnieść widelcem w misce, wymieszać z drobno posiekanym jajkiem i skropić cytryną, można przyprawić czosnkiem, bazylią, oregano, pieprzem, szczyptą soli.

 

Przekąska
Żółty koktajl - do pracy (bez dodatku żółtek) lub okołotreningowy (przed- doda energii, po-zregeneruje)

Autor: Paulina Jamrozik z Instytutu Medycyny Estetycznej MEDESTETIS