Od premiery "David Bowie Is" w 2013 w Londynie, aż do zakończenia ekspozycji w czerwcu tego roku w nowojorskim Brooklyn Museum, całą wystawę, która zwiedziła też m.in. Paryż, Berlin i Barcelonę, zobaczyły ponad dwa miliony osób. Tych, którym nie udało się dotrzeć na to wyjątkowe artystyczne wydarzenie czeka świetna niespodzianka: na początku przyszłego roku będzie można zobaczyć wystawę na ekranach własnych smartfonów. Nie będzie to jednak zwyczajny zapis wideo - "David Bowie Is" obejrzymy w specjalnie przygotowanej na tę okazję aplikacji z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości oraz w 360 stopniach (nie tylko jeśli chodzi o przestrzeń, ale również w przypadku eksponatów). 

Więcej: Jak wygląda córka Davida Bowiego?>>

Wszystko dzięki współpracy Sony Music Entertainment, David Bowie Archive i londyńskiego Victoria & Albert Museum.  

Wirtualna wystawa "David Bowie Is" - co zobaczymy? 

Wystawa "David Bowie Is" to kilkadziesiąt utworów muzycznych i ponad pięćset eksponatów. Alternatywne okładki albumów, prywatne zapiski z pamiętnika i rękopisy Davida Bowiego, filmy, zdjęcia, pamiątki z tras koncertowych, a nawet malarstwo artysty. I co najciekawsze: legendarne kostiumy, m.in. słynny czarny kombinezon z szerokimi nogawkami Ziggy'ego Stardusta, który na zamówienie muzyka stworzył projektant Kansai Yamamoto, ale też projekty z metkami Alexander McQueen, Hedi Slimane, Issey Miyake i Vivienne Westwood. 

Premiera aplikacji z wystawą "David Bowie Is" przygotowana jest na 8 stycznia 2019 r., czyli w 72. urodziny zmarłego dwa lata temu artysty. Będzie można z niej skorzystać w siedmiu wersjach językowych na Android i iOS. Według niektórych źródeł są już też plany dopracowania aplikacji na wiosnę 2019 - tak, by można ją było znaleźć na wszystkich platformach VR, a nawet przymierzyć kostiumy Davida Bowiego! 

Sztuka w wirtualnej rzeczywistości - wystawy VR

Nie jest to jednak pierwsza wystawa, którą będzie można obejrzeć w ten sposób - artyści coraz chętniej korzystają z nowych technologii, które nie tylko pozwalają na nową formę kontaktu ze sztuką, ale też sprawiają, że dociera ona do szerszego grona.

Zobacz też: Muzyka i moda>>

Na przestrzeni ostatnich dwóch lat świat objechała ekspozycja "Bjork Digital" (trafiła także do Poznania w ramach festiwalu Art & Fashion Forum), której istotnym elementem były stanowiska z okularami VR - pozwalały one znaleźć się m.in. w teledysku Bjork "Stonemilker". Za ich pomocą można też obejrzeć dostępny na YouTube wirtualny zapis z lustrzanego pokoju "Infinity Mirror" japońskiej artystki Yayoi Kusamy. Rzeczywistość wirtualna była też istotnym elementem wystawy "Beksiński VR".