Moda na jeszcze wyższym poziomie. NAOKO współpracuje z AI i klientkami

NAOKO od 2016 roku zachwyca swoim kreatywnym podejściem do projektowania. W ostatnich latach klientki pokochały markę za odważne kolory, niestandardowe printy i kroje, które sprzyjają sylwetkom. A także specjalne kolekcje, powstałe między innymi we współpracy z Warner Brothers, które za pomocą mody przedstawiły świat "Harry'ego Pottera", nawiązały do kultowych momentów z serialu "F.R.I.E.N.D.S" czy przywołały kreskówkę "Atomówki".

Teraz NAOKO robi kolejny krok - i to bardzo rewolucyjny - ponieważ marka zaprosiła swoje klientki do współtworzenia unikatowej kolekcji przy użyciu sztucznej inteligencji. 

Projekt, nazwany NAOKO.AI, jest pionierskim tego typu działaniem w Polsce i jednym z pierwszych na świecie. Stwarza nieograniczone możliwości zarówno pod kątem designu, jak i formy pokazania efektów tej pracy. Na księżycu, w świecie gier komputerowych, a może w prehistorycznym lesie? Wszystko tak naprawdę zależy od kreatywności użytkowniczek i klientek polskiej marki z całego świata (ta społeczność to już około 50 000 osób).

Projekt NAOKO.AI / mat. prasowe NAOKO

"Ich wizje, preferencje dotyczące kroju, koloru czy w końcu formy zaprezentowania projektu, zebrane w całość i poddane analizie, prowadzą do powstania wyjątkowej i niepowtarzalnej kolekcji. Dzięki sztucznej inteligencji mamy możliwość wspólnego działania niezależnie od tego, gdzie aktualnie znajduje się każda z naszych projektantek. Dla NAOKO to okazja, aby jeszcze lepiej poznać oraz zrozumieć gusta, potrzeby i preferencje naszych klientek" opowiada założycielka marki NAOKO, Monika Szyndler.

Na czym dokładnie polega projekt? Fanki NAOKO otrzymają bezpośrednie zaproszenie do zespołu projektowego oraz wezmą udział w webinarach, warsztatach online i indywidualnych ankietach, aby móc wpływać na takie aspekty, jak modele, fasony, palety Pantone, składy materiałowe czy rodzaje tkanin. Zebrane informacje zostaną przetworzone przez AI, które zaproponuje moodboardy kolekcji i wizualizację produktów. Następnie wygenerowane przez sztuczna inteligencję materiały trafią w ręce projektantek marki, które dopracują jej ostateczny kształt. Co ciekawe, dzięki specjalnemu oprogramowaniu lalaland.ai klientki NAOKO będą miały możliwość zobaczyć powstające projekty na wirtualnych modelkach o różnych typach sylwetek.

Kolekcja trafi do sprzedaży w wersji fizycznej jako "ready to wear", a jeden z elementów garderoby zostanie wydany również w postaci... tokena NFT. Wszystkie projekty zaraz po premierze trafią do produkcji i pojawią się u klientek już po dwóch-trzech tygodniach. 

"Nadchodząca kolekcja naszej marki to bez wątpienia śmiały krok naprzód w branży modowej. Wykorzystanie nieograniczonych możliwości AI i przekucie ich w realny projekt autorstwa kilkudziesięciu tysięcy zaangażowanych osób zasługuje na miano rewolucji z ogromnym potencjałem. Zapraszamy do świata NAOKO.AI każdego, kto chce spróbować swoich sił jako projektant i mieć wpływ na finalną wersję absolutnie wyjątkowych projektów" dodaje Monika Szyndler.

Projekt NAOKO.AI / mat. prasowe NAOKO

Rewolucja, która daje nieskończone możliwości 

Zapowiedziana nowa kolekcja NAOKO to prawdziwy przełom w branży, który zupełnie zmieni podejście do projektowania, a także ekscytujący moment dla całego przemysłu modowego. Połączenie kreatywności zespołu projektowego marki z zaangażowaniem klientek i siłą sztucznej inteligencji z pewnością zachwyci. I nie będzie to jednorazowe działanie: NAOKO zapowiedziało już, że w 2023 roku ukażą się aż cztery kolekcje wykorzystujące AI. Jesteście ciekawi, jak wyglądają prace nad takimi projektami? Marka zdecydowała się udostępnić taką możliwość na specjalnej stronie www.naoko.ai.

Przy okazji premiery tego wyjątkowego projektu udało nam się porozmawiać z Moniką Szyndler - właścicielką i główną projektantką marki NAOKO. Opowiedziała nam ona o idei NAOKO.AI, pracy przy takim projekcie i przyszłości mody.

Skąd pomysł na użycie AI przy tworzeniu nowej kolekcji marki?

Naszym celem jest stworzenie rewolucyjnego podejścia do projektowania kolekcji, które pozwala społeczności na współtworzenie naszych produktów i tutaj właśnie AI daje nam możliwości, na które rozwiązania szukaliśmy od długiego czasu. Chcemy zmienić sposób, w jaki ludzie myślą o modzie i pokazać, że istnieje inna droga niż ta, którą przemysł modowy podąża od lat, że oddanie głosu klientom i wprowadzenie ich w świat marki to przyszłość. Dzielenie się wiedzą ekspercką i oczywiście proponowanie trendów w połączeniu z dogłębną analizą potrzeb konsumentów zdaje się być idealną receptą.

Jak wygląda - od strony technicznej i kreatywnej - proces pracy AI i NAOKO nad wspólną kolekcją?

Proces od strony technicznej jest dość złożony i wymagał współpracy z wieloma specjalistami. Od strony kreatywnej jest maksymalnie uproszczony. Klientki otrzymują od nas wstępne założenia do kolekcji, a następnie w cyklu webinarów i warsztatów on-line określają preferencje dotyczące stylów, kolorów i tkanin. Wykorzystują przy tym narzędzia oparte na AI dostępne na naszej stronie.

Czy marka planuje na stałe wprowadzić AI do swojej pracy czy to jednorazowy projekt?

Jestem pewna, że będziemy wykorzystywać tę technologię przy wielu projektach. Uważam, że nigdy nie byliśmy jedynie "marką odzieżową", od samego początku działalności wiedzieliśmy, że idziemy w e-commerce, a to wiąże się z technologią, którą chcemy wykorzystywać i mocno zgłębiać, tak aby maksymalnie zacieśniać więzi z naszą społecznością.

Projekt NAOKO.AI / mat. prasowe NAOKO

AI to duży krok w branży. Jak NAOKO widzi przyszłość mody?

Z mojej perspektywy AI jest rewolucyjny, daje nieskończone możliwości i tylko boostuje wyobraźnię. Pomaga w pracy, ale nie zastępuje projektantów, modelek, marketerów, jest wielkim wyzwaniem, ale też ogromną szansą. Jeśli moda użytkowa może stać się bardziej spersonalizowana, bardziej dopasowana i generować mniejszy ślad węglowy, to właśnie dzięki AI możemy wdrażać odpowiednie kroki i działania dużo szybciej. Myślę, że niezależnie od branży AI to rewolucja, tak samo jak był nią sam internet. Odpowiedniego wykorzystania AI musimy się uczyć na bieżąco, narzędzia szybko się zmieniają i stają się coraz lepsze. Możliwe, że niedługo trendy będą kreować się z dnia na dzień, możliwe, że zmiana jaka zajdzie w modzie to właśnie stawianie na indywidualność i charakter klienta, które będą najważniejsze.