Chiński rynek wciąż jest jednym z najważniejszych dla high fashion, jednak z powodu trwającej od miesięcy pandemii wiele sklepów nie działa, a podróże są utrudnione. Wszystko skupia się na e-commerce, dlatego gigant Richemont i sklep internetowy Farfetch postanowiły nawiązać współpracę z Alibaba Group (holding prowadzi główną platformę e-commerce w Chinach i ma wartość rynkową 486 mld dolarów, a do tego do fimy należy gigantyczny serwis sprzedażowy AliExpress). Ich wspólne działania mają pomóc w cyfryzacji mody luksusowej i jeszcze większym otwarciu jej na nowych klientów. "Umowa ta ma duże znaczenie dla luksusowego handlu elektronicznego, ponieważ w zasadzie przechodzisz od bardzo fragmentarycznego podejścia do takiego, w którym wyłonił się niekwestionowany lider" podkreślił w rozmowie z Business of Fashion Erwan Rambourg, badacz i autor książki "Future Luxe: What's Ahead for the Business of Luxury".

Właściciel The North Face, Lee i Vans przejmuje Supreme. VF Corp kupiło 100% udziałów w marce>>

Co oznacza to w praktyce? Alibaba ma uruchomić na platformie Tmall Luxury Pavilion oraz Luxury Soho kanały sprzedaży dedykowane Farfetch. Popularny sklep internetowy oraz chiński holding mają wykorzystywać na własnych platformach rozszerzoną rzeczywistość do kontaktu z klientami oraz grywalizacji tej kategorii. Mówi się też o inwestycjach Alibaba Group i Richemont w nowe spółki, które powstały z tej okazji - Farfetch China Joing Ventury i Farfetch Limited.

Oprócz tego ma powstać Komitet Sterujący, do którego zaangażowani zostaną przedsiębiorca i prezes Richemont - Johann Ruper oraz François-Henri Pinault, czyli dyrektor generalny Kering. 

"Niniejsza zapowiedź stanowi niezwykle istotny krok w ramach naszej misji budowania współpracy pomiędzy kuratorami, twórcami oraz konsumentami w branży mody luksusowej. Inwestycja Alibaba Group w Farfetch i Artemis o wysokości 1,15 mld dolarów stanowi wyraźne potwierdzenie naszej pozycji jako światowej platformy dóbr luksusowych. Nowe inicjatywy podejmowane wspólnie z Alibaba Group i Richemont rozszerzają strategię firmy Farfetch, która zmierza do wzmocnienia cyfrowej transformacji obejmującej całą branżę dóbr luksusowych, która została również przyspieszona przez bezprecedensowe wyzwania wynikające z pandemii Covid-19. Inicjatywa Luxury New Retail pozwoli nam zbadać sposoby wsparcia rozwoju oraz budowania sukcesu branży w świecie po pandemii" komentuje José Neves, który jest założycielem, prezesem i dyrektorem generalnym Farfetch. Z kolei Johann Rupert, prezes Richemont, podkreśla: "W oparciu o pomyślne wspólne przedsięwzięcia ze spółką Alibaba, aktualne działania odzwierciedlają dalsze znaczące przyspieszenie naszej podróży w kierunku Luxury New Retail (...) Partnerstwa pozwalają zbudować siłę. Niezwykle cieszy mnie współpraca z Danielem, José i François-Henri, które umożliwi nam realizację naszej wspólnej wizji oraz wyznaczenie nowych standardów dla przyszłości branży towarów luksusowych". Ze współpracy cieszy się też prezes i dyrektor generalny Alibaba Group, Daniel Zhang, który mówi: "Ta wysoce komplementarna współpraca łączy część wiodących światowych punktów sprzedaży towarów luksusowych oraz platform technologicznych, stanowiąc jednocześnie kolejny przełomowy etap rozwoju w ramach strategii spółki Alibaba zmierzającej do zaspokojenia szybko rosnącego popytu na produkty luksusowe w Chinach".

Każde z działań i inwestycji, ale też wymiana wiedzy i doświadczeń, mają na celu przyspieszenie cyfryzacji branży towarów luksusowych oraz ścisłe połączenie mody online z offline. Jak podaje Business Wire, rozszerzenie zasięgu tylko samemu Farfetch ma podsunąć aż 757milionów dodatkowych konsumentów. Dużym wygranym całej sytuacji jest też oczywiście Alibaba Group, które rzeczywiście rozszerzy swój asortyment o produkty luksusowe i podniesie swoją rangę w branży (pamiętając, że jedną z gwiazd w portfolio firmy jest... AliExpress). 

Czy zakupy na AliExpress to obciach?>>