Kwiaty 3D: geneza trendu

Historia tego trendu sięga XVII wieku. Był to jeden z ulubionych motywów dekoracyjnych i symboli statusu wśród elit - zwłaszcza jako ozdoba butów, jak czytamy w eseju Williama Larkina ze zbioru "Fashion, Costume, and Culture": Jeden ze znanych angielskich dyktatorów trendów, Richard Sackville, trzeci hrabia Dorset, który wydał swoją fortunę niemal w całości na ubrania, uważał swoje róże do butów za osobne, specjalne elementy swojej garderoby i był szczególnie dumny [z tych] wykonanych ze złotej koronki". Jednak w XVIII i XIX wieku trójwymiarowe róże zaczęły być coraz bardziej kojarzone z modą damską.

Dziewczęcość górą

Tak się składa, że ta przeżywa obecnie erę hiper-kobiecości. Estetyki z TikToka, takie jak "balletcore", "coquette" i "school girl" królują w mediach społecznościowych, celebrując falbanki, różową paletę, koronki, kokardki i wszystko, co kokieteryjnie kobiece. Niedawny film o Barbie dolał oliwy do ognia, zachęcając wszystkie kobiety do dumnego manifestowania swojej dziewczęcości. Ta eksploracja kobiecości rzuca wyzwanie stereotypom, z którymi dorastali milenialsi i osoby z pokolenia Z - przekonaniu, że bycie "zbyt" dziewczęcym jest niepożądane lub niezgodne z feminizmem. Trendy takie jak coquettecore i balletcore z dumą celebrują wszystko, co "dziewczyńskie", odrzucając tę przestarzałą narrację i dając początek temu, co internetowa analityczka mody Mina Li trafnie nazywa "dziewczęcą gospodarką". Jak twierdzi Alex Quicho w Wired, "każdy jest dziewczyną online".

Na ostatnich czerwonych dywanach kwiatowe aplikacje stały się neutralnym płciowo akcesorium, płynnie przechodząc od mrocznego i zawadiackiego do kobiecego i fantazyjnego. Gwiazdy takie jak Suki Waterhouse, Harry Styles i Zendaya przywdziały róże podczas głośnych wydarzeń, takich jak after party Oscarów, rozdanie BRIT Awards i SAG Awards.

Stringer/Getty Images

Trend ten początkowo pojawił się w kolekcjach wiosna/lato 2023, ale od tego czasu nie wykazuje żadnych oznak słabnięcia. Prym wiodą rozetkowe aplikacje Magdy Butrym, której projekty zdobiły wszystkie gwiazdy, od Elsy Hosk po Selenę Gomez. Na pokazie Christiana Siriano na jesień 2023 r. kwiatowe aplikacje dominujące w kolekcji urosły do gigantycznych rozmiarów.

Christian Siriano / Spotlight/Launchmetrics

Wygląda na to, że kwiatowy trend dopiero zaczyna rozkwitać.

Róże i rozetki: największy trend 2024 roku

Na nadchodzącą wiosnę, kolekcja Simone Rocha ozdobiona została dużymi rozetkowymi aplikacjami na nylonowych anorakach, nadając fantazyjnego charakteru szeregowi delikatnych kolorów. Wyróżniającym się momentem była modelka krocząca w sukience z delikatnego tiulu, spod którego przezierały prawdziwe żywe róże - niczym baletnica, która wetknęła sobie bukiety od fanów pod tutu, w pośpiechu schodząc ze sceny.

Simone Rocha, SS24 / Spotlight/Launchmetrics

Sandy Liang zdecydowała się na szarfy ozdobione herbacianymi różami w roli pasków, owinięte wokół nisko opadających rybaczek i plisowanych spódnic. W międzyczasie trójwymiarowe róże z kolekcji Marni przekształciły suknie w zarośnięte ogrody wycinanek.

Sandy Liang i Marni, SS24 / Spotlight/Launchmetrics

Co symbolizują róże w modzie

W mitologii greckiej bogini miłości, Afrodyta, ukłuła się białą różą, spiesząc na ratunek swojemu kochankowi, Adonisowi. Jej krew zabarwiła płatki na czerwono, na zawsze związując ten kwiat z namiętnością. Czy popularność róż na wybiegach odzwierciedla zbiorową tęsknotę za miłością? Owszem, zarówno romantyczną, jak i platoniczną, przekonuje Brittany Asch z BRRCH, studia projektowania kwiatów, które stworzyło aranżacje dla klientów takich jak Gucci, Collina Strada i Savage X Fenty Rihanny.  "Mogę zgadywać, że potrzebujemy połączenia, powrotu do romansu, głębokiej troski, siły, uziemienia i uzdrowienia" - powiedziała Asch portalowi Highsnobiety.com, dodając, że róża najczęściej funkcjonuje jako "kurier romansu i romantycznej ekspresji". Ta tęsknota za połączeniem głęboko rezonuje w erze naznaczonej cyfrową komunikacją za pośrednictwem mediów społecznościowych, randek online i pracy zdalnej.

Cóż - jeśli Twoje życie uczuciowe nie jest usłane różami, to może chociaż garderoba?