Tak naprawdę wszystko zaczęło się od piekarni - tym właśnie z początku zajmowała się rodzina Cointreau. Jednak bracia, Adolphe i Edouard-Jean Cointreau postanowili założyć w rodzinnym Angers destylarnię. A był to rok 1849. Początkowo, podobnie jak okoliczni producenci, skupili się na likierze wiśniowym. 26 lat później osiągnęli światowy sukces (który trwa do dziś!), ale z alkoholem na bazie innych owoców. Chodzi o pomarańcze - podstawowy składnik likieru Cointreau. 

Likier Cointreau - główne składniki

"To w pomarańczach tkwi sekret, a dokładnie w połączeniu słodkiego gatunku z gorzkim" - ujawniła Carole Quinton, Mistrzyni Destylarni. "W innych likierach dodaje się tylko jedną wersję pomarańczy." Żeby znaleźć najlepsze odmiany trzeba zwiedzić cały świat. Do destylarni w Angers trafiają owoce m.in. z Brazylii, Hiszpanii, Korsyki, czy Tunezji. Proste? Tak się tylko wydaje, najważniejsze jest odpowiednie wyważenie smaków i aromatów. 

Cointreau od lat jest jednym z wiodących na świecie likierów pomarańczowych klasy premium (w trakcie swojej długiej historii zdobył ponad 300 nagród), a jego logotyp znajdziemy aż na pięciu kontynentach. Z czym i jak pić ten słynny likier? Fani tego trunku uwielbiają go degustować, jak koniak, ale najpopularniejszą wersją są koktajle. Na bazie likieru powstało ponad 350 receptur, w tym wspomniany Cosmopolitan, Margarita, White Lady, Sidecar, czy flagowy Cointreau Fizz. Samo opakowanie również zachwyca. Dowód? W ciągu tych wielu lat zastrzeżona patentem butelka Cointreau była kopiowana ponad 1000 razy.

A co zainspirowało Edouarda Cointreau (syna Edouarda-Jeana, założyciela destylarni) do stworzenia legendarnego likieru? Zapytaliśmy o to członka tej sławnej rodziny. "Dla Edouarda natchnienim była idealna Paryżanka. Wiedział, że jeśli nie zdobędzie jej serca, nie podbije świata" - odpowiedział nam Alfred Cointreau. "Eleganckie i charyzmatyczne kobiety od początku były symbolem marki, tak samo jest 170 lat później". 

To nie wszystko, likier Cointreau od dawna uczestniczy w rozwoju popkultury, czy reklamy. Pierwszy spot promocyjny był nagrany z braćmi Lumière, pionierami kinematografii, a jedną z ostatnich muz była Dita von Teese. 

Urodziny marki Cointreau. Wizyta w Angers

"Angers to najwspanialsze miasto w całej Francji" - przyznał Alfred Cointreau, Ambasador marki należący do 6-pokolenia właścicieli likieru. Nie chodzi tu o reklamę regionu, Angers oferuje swoim mieszkańcom najwyższą jakość życia - wynika z badań przeprowadzonych w 2012 roku. Starożytna stolica Andegawenii jest nie tylko ważnym ośrodkiem akademickim, ale przede wszystkim miejscem, gdzie narodził się słynny likier pomarańczowy. W destylarni rocznie produkuje się 12 milionów litrów tego trunku. A niektóre destylatory pamiętają początki wytwarzania tego likieru! Co ciekawe, samą destylarnię i muzeum może każdy odwiedzić, wystarczy wcześniej zarezerwować wizytę. Jeśli jesteście fanami likieru to warto wybrać się na wycieczkę do Angers, gdzie przewodnik opowie historię rodziny oraz ujawni jak wytwarza się ten potrójnie wytrawny napój alkoholowy. W tym samym miejscu odbyła się ekskluzywna kolacja dla gości marki z całego świata. Picie koktajli w miejscu, gdzie tworzy się Cointreau było niesamowitym doświadczeniem. 

170 lat Cointreau - paryskie urodziny, czyli Le Cocktail Show

Tyle lat obecności na rynku trzeba celebrować hucznie. Oprócz wystawnej kolacji w Angers, 12 czerwca w Paryżu zorganizowano specjalny Le Cocktail Show nawiązujący do Belle Époque, czyli czasów, kiedy powstał likier. Na wydarzenie w Pavillon Elysée, tuż przy Polach Elizejskich, zaproszono prawie 400 osób z 24 krajów. Tego wieczoru mogliśmy spróbować najsłynniejszych koktajli z likierem Cointreau, a przygotowywali je tylko najlepsi barmani. Współwłaścicielka paryskiego CopperBay (to aktualnie jeden z najlepszych barów we Francji), Aurélie Panhelleux serwowała gościom swoją wersję Margarity. Antonio Lai z Hong Kongu przyrządzał Cointreau Fizz, a Pepijn Vanden Abeele ze słynnego różowego Sketch London, drink o nazwie Sidecar. "Last but not least", musimy również wspomnieć o jeszcze jednym światowej sławie barmanie. Toby Cecchini jest twórcą, uwielbianego przez Carrie Bradshaw w "Seksie w wielkim mieście", koktajlu Cosmopolitan. Amerykanin stworzył wersję tego drinku, którą do dziś wszyscy pijemy, w 1987 roku w kultowej restauracji Odeon na Manhattanie.

To był też wieczór premier - Cointreau nawiązało współpracę z Vincentem Darré. Efektem są limitowane butelki zaprojektowane przez francuskiego projektanta wnętrz z etykietami nawiązującymi do historii marki. Dziś Vincent znany jest ze swoich projektów wnętrz, ale Darré przez sześć lat współpracował z Karlem Lagerfeldem, gdy ten zaczął pracę dla Fendi. Potem Darré tworzył dla Moschino oraz Ungaro. W 2000 roku stworzył swoją firmę Maison Darré.

Cointreau już zapowiedziało, że przez kolejne miesiące marka będzie celebrować swoje urodziny w kolejnych barach i to na całym świecie.  Życzymy kolejnych 170 lat!