Podczas gdy w zeszłym roku w domu została ponad połowa z nas (64%), tak teraz o tradycyjnym Bożym Narodzeniu w gronie rodzinnym marzy zaledwie 30% respondentów. Coraz więcej Polaków chciałoby spędzić Gwiazdkę z dala od miejsca zamieszkania, w ciepłych krajach, na plaży lub w górach (26%). Za granicę najchętniej wyjechaliby przedstawiciele generacji X (22%) i kobiety (20%).

Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie serwisu Amazon.pl przez IBRiS, z roku na rok zmienia się również nasze podejście do zakupów świątecznych, na co niemały wpływ ma inflacja. Polacy planują w tym roku przeznaczyć na prezenty średnio 650 zł. Rosnące ceny wymuszają oszczędność, dlatego 31% respondentów podarunki planuje kupić na promocjach. By ochronić portfel przed skutkami inflacji, rozglądamy się za nimi na długo przed nadejściem świąt, zanim ich ceny wzrosną (21%).

– Jak wynika z ostatniego raportu Amazon.pl już 67% Polaków wybiera sklepy internetowe jako miejsce zakupów świątecznych. Polacy najchętniej szukają prezentów praktycznych, wybierają ubrania, książki, perfumy, kosmetyki. Klienci lubią zakupy internetowe ze względu na szeroką ofertę dostępną w sklepach online oraz ogromną wygodę – pozostając w domu, możemy znaleźć prezenty dla wszystkich członków naszej rodziny – mówi Aleksandra Borycka, Head of Marketplace Amazon.pl.

44% Polaków rozgląda się za upominkami w sklepach internetowych typu Amazon.pl. Nie dziwi fakt, że rynek e-commerce podbijają szczególnie generacja Z (71%) i milenialsi (68%).

Polacy niezmiennie uwielbiają wzajemne obdarowywanie się upominkami. Badanie na zlecenie Amazon.pl wykazało, że aż 75% z nas sprawi w tym roku prezent swoim bliskim. A jakie podarunki świąteczne kupujemy najczęściej? Czym poza ceną kierujemy się przy ich wyborze? O jakich produktach marzą kobiety, a jakie prezenty chcieliby znaleźć pod choinką mężczyźni?

Mat. prasowe

Oszczędność i pragmatyzm odpowiedzią na inflację

Zgodnie z raportem Amazon.pl zmienia się nasze podejście do zakupów, do których podchodzimy coraz bardziej racjonalnie. Aż 84% respondentów przy wyborze prezentów bierze pod uwagę przede wszystkim cenę, a 71% uważa, że najlepszy upominek to taki, który jest praktyczny. Dlatego zaraz po cenie ważne są dla nas takie czynniki jak funkcjonalność (58%) i jakość (54%).

A co z wartością estetyczną? Ta istotna jest zaledwie dla 20% osób biorących udział w badaniu. Ponadto mniej niż połowa respondentów ocenia podarunki pod kątem preferencji osoby obdarowywanej (35%) czy ich emocjonalnego przekazu (30%).

Fot. Adobe Stock

Wymarzone prezenty Polaków

Co sami chcielibyśmy dostać w prezencie na święta? W odpowiedzi na to pytanie Polacy jako pierwsze wymieniają pieniądze (26%), a zaraz potem karty podarunkowe (21%). Kolejne pozycje na świątecznych listach życzeń respondentów zajmują m.in. kosmetyki, perfumy, ubrania, książki, świece zapachowe czy zabawne skarpetki.

Zebrane dane zainspirowały serwis Amazon.pl do nawiązania współpracy ze znanymi polskimi markami, w ramach której światło dzienne ujrzały limitowane kolekcje świątecznych produktów. Miłośnicy prezentowych klasyków takich jak skarpetki (w 2022 roku pod choinką znalazło je 20% uczestników badania) oszaleją na punkcie projektów skarpet stworzonych dla Amazon.pl przez polską firmę Rainbow Socks. Główną inspirację stanowiły tu lokalne wzory i  hafty z trzech różnych regionów Polski – łowicka wycinanka, serce z kaszubskich motywów i zdobienie jak na góralskim gorsecie. Cały dochód ze sprzedaży tego produktu zostanie przeznaczony na cele charytatywne. 

Skarpety Rainbow Socks / Mat. prasowe

Prezenty a płeć

Nasze marzenia różnią się nieco w zależności od płci. Kobiety częściej niż mężczyźni odpowiadały, że chciałyby dostać na święta kosmetyki, perfumy, biżuterię czy kartę podarunkową. Z kolei panowie bardziej niż panie doceniliby podarunki w postaci sprzętów elektronicznych, akcesoriów sportowych i ubrań.

Amazon.pl – nie tylko od święta

Żeby ułatwić nam poszukiwania prezentów, Amazon.pl po raz kolejny stworzył Świąteczny niezbędnik, który jest podzielony na różne kategorie produktowe i grupy wiekowe. Oferta serwisu jest na tyle bogata i różnorodna, że na pewno znajdziemy tam zarówno coś dla siebie, jak i swoich bliskich.

Ciekawym pomysłem na prezent jest również subskrypcja Amazon Prime. Dlaczego warto rozważyć tę opcję? Klienci mają dostęp do Prime Video i Prime Gaming, a także różnych okazji, w tym corocznego wydarzenia Prime Day. Poza tym mogą korzystać z przywileju, którym jest szybka i darmowa dostawa milionów produktów do domu, paczkomatów i punktów odbioru (i to bez minimalnej kwoty zamówienia), co zdecydowanie ułatwi zakupy w okresie świątecznym. Jaka jest cena subskrypcji Amazon Prime? Pierwszy miesiąc próbny jest bezpłatny, a po tym okresie opłata wynosi 49 zł na rok lub 10,99 zł miesięcznie.