Wreszcie! Na kwartalne raporty Lyst z wypiekami na twarzy czekają cztery razy w roku redaktorki, stylistki, fotografowe, blogerki i wszyscy, którzy do mody pałają wielką miłością. Ich badania to wyznacznik tego, co rzeczywiście jest pożądane - które marki i produkty naprawdę trafiają do tłumów, cieszą się największym zainteresowaniem i odnoszą rzeczywiste sukcesy sprzedażowe. 

Na platformie zakupowej Lyst znajdziecie oczywiście nie tylko wspomniane raporty, ale też produkty ponad 12 000 marek, projektantów i sklepów - z czego korzysta co roku ponad 150 milionów osób. Ich słynny Index ma więc bardzo dużą i rzetelną grupę, których reakcje i decyzje poddano badaniom (a poza tym współczynniki konwersji i sprzedaż połączono z danymi wyszukiwań Google, wzmiankami w mediach społecznościowych oraz zaangażowaniem na całym świecie).

W ten sposób analitykom Lyst udało się stworzyć listę najbardziej pożądanych marek pierwszego kwartału 2021 roku, czyli okresu od stycznia do marca włącznie.

Kto stanął na podium? Tu raczej nie będzie zaskoczeń, chociaż kolejne miejsca mogą trochę dziwić (wciąż zastanawiamy się w redakcji, dlaczego Jacquemus nie znalazł się wyżej!). Zresztą - zobaczcie sami. Werble...

To najbardziej pożądana (i najdroższa) torebka pierwszych miesięcy 2021 roku. Podobne królują w popularnych sieciówkach>>

1. Gucci

Co wpłynęło na sukces kierowanego przez Alessandro Michele domu mody? Zdecydowanie współpraca z The North Face, wypuszczenie wirtualnych sneakersów we współpracy z platformą Wanna, która specjalizuje się w wykorzystaniu rozszerzonej rzeczywistości do tworzenia modeli 3D oraz oraz współpraca z takimi gwiazdami, jak Harry Styles i Billie Eilish (a przy okazji ubranie ich na Grammy).

2. Nike

Według raportu do wysokiej pozycji Nike przyczynił się przede wszystkim wzrost sprzedaży cyfrowej aż o 59%. Poza tym także wprowadzenie pierwszych butów zakładanych bez użycia rąk, a także podjęcie kroków prawnych wobec nieautoryzowanych "szatańskich sneakersów" z ludzką krwią, które sprzedawał pod ich szyldem raper Lil Nas X.

3. Dior 

Prezentacja wirtualnej kolekcji w Wersalu, mianowanie Kim Ji-soo z zespołu Blackpink globalną ambasadorką marki oraz uruchomienie specjalnego filtru na Snapchacie, który umożliwiał przymiarkę nowych sneakersów Dior w AR - to wydarzenia, które wpłynęły na popularność francuskiego domu mody.

4. Balenciaga

Czym Balenciaga zasłużyła sobie na czwarte miejsce w rankingu? Tutaj wymienia się chociażby otwarcie nowego sklepu w Barcelonie, wprowadzenie na rynek kolekcji kapsułowej, która świeci w ciemności, a także rezygnacja z futer naturalnych.

5. Moncler

Pierwszą piątkę zamyka Moncler - marka, która zajęła to miejsce z powodu odnotowanego dwucyfrowego wzrostu ich ecommerce, zakupu pozostałych 30% marki Stone Island i wprowadzenie kurtki Born to Protect, wykonanej z materiałów pochodzących z recyklingu.

6. Prada

Sprzedaż online włoskiego domu mody wzrosła aż o 200% w roku budżetowym 2020. Poza tym przedstawiono drugą damską kolekcję duetu Miuccia Prada & Raf Simons. Prada otrzymała też nagrodę Sea Beyond / UNESCO za działania na rzecz ochrony oceanów.

7. Louis Vuitton

Kolejne miejsce w raporcie przyznano Louis Vuitton - przede wszystkim z powodu wirtualnego pokazu kolekcji jesień-zima 2021 w paryskim Luwrze , otwarcia nowego flagowego sklepu w Ginza w Tokio oraz mianowanie ambasadorką marki Naomi Osakę.

Tak zamyka się szczęśliwa siódemka najbardziej pożądanych marek od początku tego roku. Na kolejnych miejscach znajdziemy kolejno Bottega Veneta (tak, dopiero ósme), Saint Laurent, Off-White, Versace, Burberry, Fendi, Valentino, Alexander McQueen, Loewe, Givenchy, Jacquemus, Balmain i Stone Island. "Gucci utrzymuje swoją pozycję na szczycie listy dzięki dużemu popytowi ze strony kupujących online i zdolności do tworzenia momentów marki, które rezonują z odbiorcami cyfrowymi. Gdy dom przygotowuje się do obchodów stulecia istnienia, kolejny szum wywołało zdjęcie Lady Gagi i Adama Drivera na planie zbliżającego się, niezależnego filmu 'House of Gucci'. Niemniej jednak istnieje ostra konkurencja ze strony Dior, który po raz pierwszy w tym kwartale wchodzi do The Lyst Index i znajduje się na trzecim miejscu. Wcześniej wykluczony ze względu na model dystrybucji, teraz popyt na 'używanego Diora' - w połączeniu z danymi zewnętrznymi uwzględnionymi w rankingu - uniemożliwia zignorowanie marki. Louis Vuitton również wchodzi po raz pierwszy w tym kwartale, pomimo ograniczonej dystrybucji za pośrednictwem Lyst" komentują specjaliści platformy. 

Trendy wiosna-lato 2021: modne torebki, które będą królować na ulicach i na Instagramie w nowych sezonie>>

Zwracają też uwagę, że rok po rozpoczęciu pandemii widać już wyraźnie, jak ważnym punktem dla branży modowej jest sprzedaż internetowa, a wraz z nią kształtowanie nowych nawyków wśród klientów. Nie bez znaczenia są też nowatorskie projekty, które są oddechem świeżości w kontrze do klasycznych kolekcji, takie jak chociażby sneakersy Nike - pierwsze buty, które zakłada się bez użycia rąk. Uwagę wciąż przyciągają kontrowersje i afery, ale dobry wpływ nie tylko na wyszukiwania, ale i sprzedaż mają te, które są "z boku" i nie mają źródła w konkretnej marce czy domu mody (tak jak było z nieautoryzowanymi butami Nike, które promował Lil Nas X).