Dlaczego warto wiedzieć do jakiej korporacji należą firmy kosmetyczne?

Dokonując zakupów, coraz rzadziej sugerujemy się ceną. Przy zakupie kolejnego swetra czy płaszcza, zwracamy uwagę na skład gatunkowy. Jesteśmy skłonni zapłacić więcej za klasyczny produkt dobry jakościowo, który posłuży nam dłużej niż jeden sezon. Jak wygląda sprawa z kosmetykami? Czasami bardziej niż jakością niemal identyczne produkty różnią się tylko opakowaniem. Kosmetyk w złotym opakowaniu z logo Yves Saint Laurent bardziej cieszy oko niż Maybelline, a mogą mieć ze sobą wiele wspólnego (w tym skład), gdyż obie te marki należą do koncernu L’Oreal.

Większość popularnych firm kosmetycznych należy do największych korporacji w branży — Estée Lauder Companies, L’Oreal, LVMH, Coty. Pod ich skrzydłami znajdują się marki luksusowe i ogólnodostępne, zwane mass-marketowymi. Warto wiedzieć, które należą do jednej korporacji, bo wśród jej portfolio można znaleźć odpowiedniki lub zamienniki drogich kosmetyków. Firmy często korzystają z tych samych laboratoriów i fabryk, w których powstają kosmetyki o niemal identycznych składach. Różnica tkwi w nazwie na opakowaniu i cenie — przebitka na droższym logo może być nawet dziesięciokrotna. 

Jeżeli nie wspierasz testowania kosmetyków na zwierzętach, wiedza z której firmy wywodzi się dana marka jest konieczna. Na terenie Unii Europejskiej testowanie kosmetyków na zwierzętach jest całkowicie zabronione od 2013 roku. Za przykładem europejskich marek, niewiele firm decyduje się testować swoje kosmetyki na zwierzętach także w Ameryce. Problemem pozostają Chiny, których rząd wymusza na firmach testowanie produktów na zwierzętach. Nawet jeśli producent sam nie wykonuje tych testów, dopłaca chińskiemu rządowi za wykonanie ich. Czy zdecydujesz się na produkt pochodzący z firmy sprzedającej swoje wyroby w Chinach to indywidualna decyzja, ale wśród obrońców praw zwierząt marki sprzedawane w Chinach są skreślone. 

Czytaj też: Historia kultowych kosmetyków >>

Marki kosmetyczne należące do Estée Lauder Companies

Estée Lauder Companies / mat. prasowe

W portfolio Estée Lauder Companies znajdują się marki makijażowe, pielęgnacyjne, zapachowe i produkty do pielęgnacji włosów. Oprócz flagowej marki Estée Lauder, ich najpopularniejsze marki to: Clinique, Lab Series, Origins, MAC, La Mer, Bobbi Brown, DKNY, Jo Malone London, Bumble and bumble, Michael Kors, Tom Ford, Smashbox, Ermenegildo Zegna, Glamglow. Estée Lauder Companies nie testuje swoich kosmetyków na zwierzętach, z wyjątkiem regionów, które tego wymagają, a większość z ich marek, jest sprzedawane w Chinach.

Najnowsze nabytki Estée Lauder Companies to ukochana przez instagramerów i mielennialsów amerykańska marka Too Faced oraz słynąca z imponującej kolekcji rozświetlaczy Becca. Przejęcie tych szyldów odbiło się głośnym echem w świecie makijażu, gdyż obie marki dotychczas pozostawały przyjazne zwierzętom i nie były sprzedawane w Chinach. Na razie sześć marek pod skrzydłami Estée Lauder Companies trafiło na restrykcyjną listę marek cruelty-free prowadzoną przez PETA. Są to: Too Faced, Becca, Aveda, Bumble and Bumble, Le Labo i Smashbox

Czytaj też: Dobre odżywki do rzęs >>

Marki kosmetyczne należące do L’Oreal 

L'Oreal / mat. prasowe

L’Oreal to największa firma kosmetyczna na świecie, która zajmuje się produkcją i dystrybucją kosmetyków do pielęgnacji i koloryzacji włosów, pielęgnacji skóry, makijażu i perfum. W portfolio francuskiej korporacji znajdują się między innymi marki:

- mass-marketowe: L’Oreal Paris, Garnier, Maybelline, NYX, Essie
- luksusowe: Lancôme, YSL Beauty, Giorgio Armani Beuty, Kielh’s, Biotherm, Viktor&Rolf, Clarisonic, Urban Decay, Helena Rubinstein
- dermokosmetyki: Vichy, Dermablend, La Roche-Posay, CeraVe.

Według oficjalnego stanowiska marki, od 1989 roku L’Oreal nie testuje swoich składników na zwierzętach. Choć wiele z ich marek jest sprzedawanych w Chinach, współpracują z chińskim rządem, aby wypracować alternatywne metody testowania kosmetyków. W rezultacie, udało się wyłączyć z testowania na zwierzętach, niektóre szampony, produkty do mycia ciała i makijażu, które są produkowane i sprzedawane na terenie Chin. 

Marki kosmetyczne należące do LVMH — Louis Vuitton Moët Hennessy

LVMH / mat. prasowe

Mało kto wie, że konglomerat marek luksusowych, najbardziej znany z galanterii i luksusowych trunków, w swoim portfolio ma również marki perfumeryjne i makijażowe. Takie marki jak Guerlain, Dior, Givenchy, Kenzo, Benefit Cosmetics i Make Up For Ever należą do tego samego koncernu co Louis Vuitton i kultowa wśród fanów makijażu sieć perfumerii Sephora. Choć trudno powiedzieć, że pudry brązujące marki Sephora Collection i Terracota z Guerlain to te same produkty, można dostrzec między nimi duże podobieństwo.

Marki kosmetyczne należące do Kendo

Kendo / mat. prasowe

Kendo zrzesza popularne marki założone przez celebrytów związanych z show-biznesem i światem mody — Marc Jacobs Beauty, Kat von D i Fenty Beauty. Te marki dostępne są w perfumeriach Sephora na całym świecie, również w Polsce. Produkty tych marek są cruelty-free i znajdują się na liście PETA jako kosmetyki, które nie są testowane na zwierzętach. 

Marki należące do Coty

Coty / mat. prasowe

W swoim portfolio Coty posiada ponad 170 marek, w tym kilkanaście najlepszych marek drogeryjnych, których kosmetyki uwielbiamy — Bourjois, Rimmel, Max Factor, Sally Hansen, Wella, OPI, Covergirl. W ich portfolio znajdują się również marki luksusowe, makijażowe, pielęgnacyjne i zapachowe: Burberry, Calvin Klein, Gucci, Hugo Boss, Chloe, Tiffany, Bottega Venta, Marc Jacobs (perfumy), Miu Miu, Balenciaga, Lacoste, Lancaster, Escada. Co ciekawe, Coty produkuje dla Marca Jacobsa wyłącznie perfumy — linia makijażowa Marc Jacobs Beauty należy do Kendo.