Nadmiernie sucha skóra może być sygnałem od organizmu, że pijesz zbyt mało płynów, a twoja dieta nie jest dostatecznie urozmaicona. Jak nawilżyć ją od wewnątrz? Dostarczając sobie pokarmów, które zawierają zdrowe tłuszcze omega-3, witaminy i antyoksydanty. To nie przypadek, że modelki Victoria’s Secret na kilka miesięcy przed pokazem całkowicie zmieniają dietę na taką, w której główną rolę odgrywają nasiona chia, borówki i łosoś. W ten sposób nie tylko dbają o formę, ale także o zdrowie skóry, która w trakcie show ma emanować naturalnym blaskiem.

Jeśli mimo codziennej pielęgnacji twoja cera wygląda na szarą, chropowatą i pozbawioną jędrności – spróbuj wprowadzić do swojego menu te produkty. Już po miesiącu powinnaś zauważyć różnicę w poziomie nawilżenia skóry.

Siemię lniane

To nieco zapomniane, polskie super foods ma więcej omega-3 niż oliwa z oliwek. A zdrowe kwasy tłuszczowe są kluczem do pięknej cery. Dlaczego? Nawilżenie skóry zależy od kondycji jej bariery hydrolipidowej, której budulcem są właśnie Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe. Dlatego jedząc pokarmy bogate w NNKT, uszczelniasz warstwę ochronną skóry, przez co ta staje się bardziej elastyczna i gładka. Siemię lniane to świetne, naturalne źródło kwasów omega i możesz jeść je na wiele sposobów. Wystarczy, że codziennie będziesz przyjmować łyżkę nierafinowanego oleju lnianego albo pić napój z ziarenek rozrobionych z gorącą wodą (można je zmielić lub wykorzystać w całości). Taki napój nie tylko poprawia nawilżenie cery, ale także świetnie działa na włosy hamując ich wypadanie – sprawdziłyśmy to.

Czytaj też: Siemię lniane – efekty regularnego picia przez miesiąc

Bataty

Jak jeszcze możesz nawilżyć skórę od wewnątrz? Jedz bataty. Słodkie ziemniaki to kopalnia beta-karotenu, który w organizmie przekształca się w witaminę A niezbędną do zachowania zdrowia cery. Kojarzysz retinol i retinoidy? To także są pochodne witaminy A, tyle że stosowane zewnętrznie. Pobudzają produkcję kolagenu, regulują produkcję sebum i leczą niedoskonałości. Analogicznie będzie działać witamina A dostarczana organizmowi w pokarmach (choć oczywiście w mniejszej skali). Bataty smakują najlepiej pokrojone w słupki, oprószone sproszkowaną papryką i cynamonem, i upieczone w piekarniku. To zdrowa i smaczna alternatywa dla frytek.

Jagody i borówki

Kelly Gale, modelka VS przyznała, że przed pokazami codziennie wypija szejk na bazie owoców leśnych. Jagody i borówki nie tylko dostarczają organizmowi płynów (jedzenie też nawadnia!), ale także zawierają mnóstwo antyoksydantów. Te hamują uszkodzenia komórek organizmu wywołane działaniem wolnych rodników. A zdrowe komórki skóry = silniejsza bariera hydrolipidowa i lepiej nawilżona skóra.

Ogórki

Ogórki w 90% składają się z wody, ale nie tylko dlatego świetnie nawadniają skórę. Zawierają także błonnik, dzięki któremu płyny są lepiej przyswajane przez organizm. Można znaleźć w nich także witaminę C oraz A, które dobrze wpływają na ogólną kondycję cery, wspomagają jej regenerację i łagodzą stany zapalne.

Tłuste ryby morskie

Aby skóra była elastyczna i sprężysta, wprowadź do swojej diety ryby morskie: łososia, tuńczyka, makrelę, halibuta. Są bogate w kwasy tłuszczowe omega-3 o działaniu przeciwzapalnym i uszczelniającym barierę hydrolipidową. Specjaliści zalecają, by jeść je przynajmniej raz w tygodniu.

Ostrygi

Podobnie jak ryby morskie, zawierają zdrowe tłuszcze, ale o ich dobroczynnym wpływie na cerę decyduje jeszcze jeden składnik – cynk. Ten pierwiastek wspomaga funkcjonowanie układu odpornościowego, bierze udział w odbudowie komórek skóry i zwiększa produkcję kolagenu. Bierze też udział w łagodzeniu stanów zapalnych, takich jak trądzik, i przyspiesza gojenie ran. Regenerujące działanie cynku przyczynia się do uszczelnienia bariery hydrolipidowej i ogólnej poprawy stanu skóry.

Orzechy

Jak nawilżyć cerę od wewnątrz? Codziennie zjadaj garść orzechów. Obfitujące w liczne pierwiastki, nienasycone kwasy tłuszczowe i witaminy są jak odżywcza bomba dla skóry. W swoim codziennym menu nie zapomnij przede wszystkim o migdałach bogatych w odmładzającą witaminę E oraz orzechach włoskich, które mają najwięcej kwasów omega-3 spośród wszystkich. Pro tip: wystarczy zjeść 3 sztuki, aby pokryć swoje dzienne zapotrzebowanie na ten składnik.

Woda, woda, woda

Na koniec nie zapomnij, że podstawą w nawilżaniu cery jest wypijanie między 1,5 a 2 litry płynów dziennie. Liczy się jednak nie tylko ilość wody, ale sposób, w jaki pijesz. Rób to małymi łykami – unikaj przyjmowania całej szklanki płynu na raz. W ten sposób efektywniej nawodnisz organizm. Dobrym pomysłem jest też dodawanie do wody soku z cytryny, cząstek pomarańczy, imbiru, miodu, mięty lub innych ziół. Nie zaszkodzi też wsypanie szczypty soli do szklanki – w obecności cukru oraz soli komórki organizmu lepiej absorbują płyny (na takiej samej zasadzie działają napoje izotoniczne). Żeby pamiętać o piciu wody, możesz zainstalować na telefonie specjalną aplikację z przypominajką (np. Daily Water Tracker Reminder, WaterMinder, Water Time) oraz zawsze mieć przy sobie butelkę z napojem.