Historia "traktowania" miesiączki jest długa i pełna stereotypów. Przez wieki była owiana mitami i przesądami, co przyczyniło się do utrwalenia negatywnego obrazu tego przecież naturalnego procesu. Niektóre kręgi kulturowe widziały w okresie coś nieczystego czy wręcz grzesznego, co bezpośrednio wpływało na postrzeganie kobiet w społeczeństwie.

Brzydka prawda o tym, jak wygląda postrzeganie okresu

Współczesna rzeczywistość również nie jest wolna od problemu tabu związanego z miesiączką. Dawne wpływy wciąż są widoczne. Reklamy produktów higienicznych najczęściej prezentują menstruację w oderwany od rzeczywistości sposób, np. używając niebieskiego płynu, aby zaprezentować wchłanialność podpasek i tamponów. Dlaczego to problem? Taka prezentacja umacnia poczucie wstydu związanego z okresem. Język używany w komunikacji również często pozostawia wiele do życzenia – nie nazywa miesiączki wprost. W końcu ile razy słyszałyście kobiecy głos mówiący „te trudne dni”? To samo dotyczy mediów społecznościowych, w których często brakuje otwartości w dyskusji na ten temat.

Brzydka prawda o edukacji na temat miesiączki – chłopcom nie mówimy. Gdzie poszukiwać informacji dla dzieci i dorosłych?

Edukacja odgrywa kluczową rolę w przełamywaniu tabu. W wielu szkołach brakuje pełnowartościowych lekcji dotyczących dorastania, rozwoju seksualnego i fizjologii, co skutkuje brakiem świadomości i zrozumienia. „Chłopcy i dziewczyny mają osobno lekcje wychowania do życia w rodzinie” – podzieliła się 13-letnia Ela z Pruszcza Gdańskiego. „Na zajęciach mówili ogólnie o emocjach podczas dojrzewania, okresie i to w sumie tyle. Większość wiedziałam z domu, bo mama czytała nam książkę i wszystko tłumaczyła” – dodała. W rozmowie nastolatka powiedziała, że w szkole nie tłumaczą wystarczająco dobrze, jak korzystać z tamponów i podpasek. Jej bliźniacza siostra potwierdziła te informacje i dodała, że dla nich to niestety „norma”. Co w takim razie z dziewczętami, które nie dostają w domu i szkole niezbędnego wsparcia? Gdzie mają znaleźć informacje dotyczące przebiegu menstruacji?

Naprzeciw problemowi tabu wychodzą różne firmy i fundacje. Jedną z nich jest Akcja Menstruacja, która od 2019 roku nieprzerwanie edukuje i zachęca do otwartej rozmowy o okresie. Organizacja jest mocno zaangażowana w walkę z ubóstwem menstruacyjnym, czyli brakiem finansów na środki higieny intymnej. Według badania Kulczyk Foundation o „Zdrowiu i higienie menstruacyjnej w Polsce i na świecie” co piątej Polce zdarza się nie mieć pieniędzy na zakup podpasek. Ponadto prawie 40% kobiet z biedniejszych rodzin rezygnuje z zakupu artykułów menstruacyjnych na rzecz innych, niezbędnych wydatków. Akcja Menstruacja jako pierwsza wprowadziła wsparcie w postaci dostępu do darmowych podpasek i tamponów w 616 szkołach w naszym kraju.

Jeżeli czerpiesz wiedzę z mediów społecznościowych, warto zaobserwować Basię Pietruszczak działającą na Instagramie jako Pani Miesiączka oraz Agę Szuścik. Na ich profilach znajduje się dużo newsów i edukacyjnych treści, dzięki którym nie tylko młodzi ludzie uzupełnią braki.

Basia Pietruszczak na swoim koncie ma już dużo osiągnięć w zakresie edukacji seksualnej, dojrzewania i miesiączki. Dowodem potwierdzającym jej pozytywny wkład w propagowanie wiedzy jest liczba obserwujących na platformie — jest ich już więcej niż 17 tysięcy. Dzięki Pani Miesiączce w lekki sposób dowiadujemy się o zmianach zachodzących w ciele, stereotypach i emocjach związanych z cyklem menstruacyjnym. Influencerka niedawno wydała książkę edukacyjną pod tytułem „Twoje ciałopozytywne dojrzewanie”.

Druga internetowa aktywistka i edukatorka, Aga Szuścik, ma doświadczenie pacjenckie ginekologiczne i onkologiczne. Swoją wiedzą Szuścik dzieli się na instagramowym profilu, informując obserwatorów o takich rzeczach jak symptomy rozmaitych chorób czy procedury w gabinetach ginekologicznych. Z jej social mediów również dowiadujemy się, jakie sposoby dbania o higienę intymną są skuteczne, a które owiane mitami. Dorobkiem skutecznych i wartościowych działań Agi jest również spore grono fanów oraz wydanie książki „ginekoLOGICZNIE”, która także spotkała się z ciepłym odbiorem.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Aga Szuścik (@agaszuscik)

Niedawno premierę miał e-book „Witaj w klubie” wydany przez markę Your Kaya we współpracy z fundacją SEXEDPL. Elektroniczne wydanie jest drugim przewodnikiem po pierwszej miesiączce oraz narządach płciowych napisanych przez Paulinę Pomaską. „Pierwsza miesiączka była dziwna. – wspomina autorka. „A może to ja byłam dziwna i zagubiona? Pamiętam, jak wydawało mi się, że tampon – jako ciało obce w ciele – z zasady jest niewygodny. Zazwyczaj wkładałam go płytko, bojąc się, że już go nie wyjmę. W efekcie obcierałam się okrutnie i całymi dniami czułam się jak zakorkowana butelka. Dziś rozumiem, jak bardzo narażałam własne zdrowie” – pisze twórczyni e-booka, przechodząc do rad o tym, jak rozmawiać z bliskimi o menstruacji. Jak słusznie zwróciła uwagę Paulina – „różnie z tym bywa”. E-book jest napisany prostym, przyjemnym i inkluzywnym językiem, a całość ma atrakcyjną formę graficzną.

Marka Your Kaya jest znana z łamania tabu wokół menstruacji, w swojej ofercie mając nawet ekologiczne produkty do higieny intymnej. Brand chce normalizować otwarte rozmowy na temat okresu oraz zmian zachodzących w ciele. „Witaj w klubie” jest swoistym zaproszeniem do edukacji i przeżywania tych ważnych momentów w towarzystwie, dodającej otuchy, Pauliny.

Otwartość w rozmowie oraz zapewnienie niezbędnych informacji na temat różnych aspektów cyklu menstruacyjnego mogą zmniejszyć zakłopotanie młodych i dorosłych kobiet, oraz mężczyzn. Warto zauważyć, że brak otwartości w rozmowie na temat miesiączki ma realne, negatywne konsekwencje.