Według dermatolożki gwiazd, Renée Rouleau, spanie to druga po promieniowaniu słonecznym UV przyczyna powstawania zmarszczek. Teza jest kontrowersyjna, bo według obecnej wiedzy, to właśnie podczas snu zachodzą głębokie procesy regeneracyjne w skórze – więc jak to możliwe, że u niektórych cera po nocy wygląda gorzej niż w ciągu dnia? „Wciskanie twarzy w poduszkę przez około 2,5 tysiąca godzin w roku dosłownie wprasowuje twoje zmarszczki w skórę” – tłumaczy ekspertka. A zaczyna się niewinnie: najpierw po wybudzeniu obserwujesz u siebie pillow face, czyli płytkie odgniecenia od poduszki, które po kilku godzinach same znikają. Z biegiem lat coraz częściej zauważasz, że niektóre zmarszczki stają się jakby bardziej widoczne – może to dotyczyć np. bruzdy nosowo-wargowej po jednej strony twarzy. W końcu delikatne odgniecenia zamieniają się w głębokie linie, które już nie wracają do poprzedniego stanu. Twarz zaczyna wyglądać na smutną i zmęczoną. Co możesz z tym zrobić?

1. Śpij na plecach

Aby nie dopuścić do utrwalenia się zmarszczek sennych, powinnaś spać na wznak. W tej pozycji nie wciskasz twarzy w poduszkę, więc eliminujesz ryzyko głębokich wgnieceń. Zupełnie odwrotny skutek przynosi spanie na boku albo (o zgrozo!) na brzuchu. Te dwie pozycje sprzyjają tworzeniu się bruzd nosowo-wargowych, kurzych łapek wokół oczu, zmarszczek na szyi i pionowej zmarszczki na dekolcie. Do tego skóra przyciśnięta do poduszki nie oddycha, a nałożone na nią kremy zostają na poszewce zamiast działać w głębi skóry.

Tylko jak spać na plecach, skoro w nocy nieświadomie zmieniasz pozycję? Przede wszystkim kup dobrą poduszkę, która zapewni odpowiednie podparcie dla karku. Powinna być specjalnie wyprofilowana, z wgłębieniem pośrodku i wybrzuszeniem na wysokości szyi. Dzięki takiej budowie nie tylko zapewni ci pełen komfort i zapobiegnie bólom pleców, ale także uniemożliwi zadzieranie głowy do dołu, co powoduje powstawanie drugiego podbródka.

Zadbaj też o dobry materac, bo w sytuacji gdy jest niewygodny, częściej wiercisz się w nocy. Spokojny sen mogą ponadto zaburzać zbyt wysoka temperatura w sypialni i rozkojarzenie spowodowane natłokiem myśli. Dlatego na godzinę przed pójściem do łóżka przewietrz pokój oraz spróbuj się wyciszyć: wyłącz wszelkie elektroniczne urządzenia, spryskaj poduszkę specjalnym sprayem ułatwiającym zasypianie lub zapal relaksującą świecę. Twoje zmysły ukoją aromaty lawendy, wetiweru, gorzkiej pomarańczy i jaśminu.

2. Dobrze nawilżaj skórę

Nawilżona skóra jest sprężysta i elastyczna, dzięki czemu staje się mniej podatna na zagniecenia i powstawanie zmarszczek. Weź to pod uwagę podczas swojej wieczornej pielęgnacji. Zanim pójdziesz spać, zadbaj o nawodnienie cery dostarczając jej dawkę humektantów (substancji wiążących wodę w skórze), np. pod postacią serum z kwasem hialuronowym. Polecamy to od marki Melo – oprócz kwasu hialuronowego zawiera mocznik, kwas mlekowy i pantenol. Taka kompozycja składników jest dla suchej skóry niczym odżywczy shot, który zapewnia jej wielogodzinne, nocne nawilżenie.

Serum do twarzy na noc, które odmładzają skórę gdy śpisz >>>

Żeby zatrzymać wilgoć w komórkach, na serum koniecznie nałóż krem emolientowy. Stworzy on ochronny film na skórze, który zapobiegnie odwodnieniu, a przy tym dostarczy jej dodatkowych składników regenerujących. Nasi obecni faworyci to niezastąpiony Too Faced Hangover Pillow Cream gwarantujący poranny efekt wypoczętej skóry, oraz spektakularny, silnie nawilżający doktorski krem od Perricone MD, który zmniejsza widoczność linii mimicznych w czasie gdy śpisz.

Raz na tydzień zafunduj swojej skórze głęboki zabieg odżywczy nakładając wieczorem grubszą warstwę nocnej maseczki. To kilka naszych ulubionych – obfitują w odmładzające i nawilżające składniki roślinne:

Ujędrniające i odżywcze maseczki na noc - nasz top 10 >>>

 3. Stymuluj produkcję kolagenu

Kolagen to białko strukturalne, którego ilość w skórze drastycznie spada wraz z wiekiem. Im go mniej, tym większa podatność na pogłębianie się zmarszczek sennych i mimicznych.  Dlatego codziennie powinnaś pracować nad stymulacją skóry tak, aby stale produkowała kolagen – w ten sposób naturalnie spowolnisz proces starzenia. W gabinecie służą do tego m.in. mezoterapia, mikronakłuwanie, thermolifting i zabiegi laserowe. Za to w domu masz dwie opcje: kosmetyki z kwasami oraz masaż. Stosowanie ich jednocześnie to najprostsza i najtańsza profilaktyka anti-aging. Twarz masuj minimum co 2-3 dni, wykorzystując do tego masażer kulkowy, chiński kamień gua sha lub kamienny roller. Pamiętaj, żeby wcześniej skórę zwilżyć olejkiem – naturalny kosmetyk stworzy wygodny „poślizg”, a przy tym dostarczy niezbędnej dawki antyoksydantów.

Dołóż do tego aplikację toniku z kwasem, raz lub dwa razy w tygodniu. My od dawna jesteśmy wierne Rodial Vit C. Zawiera mieszankę kwasu glikolowego, mlekowego oraz salicylowego w połączeniu z witaminą C. Doskonale rozświetla skórę, redukuje niedoskonałości i rozjaśnia przebarwienia.

4. Śpij w jedwabiach

Nie bez powodu Kim Kardashian i Cindy Crawford śpią wyłącznie na poduszkach obleczonych w jedwab. Ten szlachetny materiał jest dla skóry dużo delikatniejszy niż poczciwa bawełna, a co za tym idzie, w mniejszym stopniu przyczynia się do powstawania zmarszczek. Udowodniono to nawet badaniach naukowych – dowiodły one, że jedwabne poszewki powodują o 43% mniejsze tarcie niż bawełniane. Gratis dostaniesz lśniące, zdrowe włosy, bo śliska struktura tkaniny zapobiega rozchylaniu się ich łusek. Ta inwestycja na pewno ci się opłaci.

5. Chroń oczy

Zmarszczki senne najszybciej pojawiają się wokół oczu, zwłaszcza jeśli masz tendencję do spania na boku. Unikniesz „kurzych łapek”, gdy będziesz spać z opaską na oczach – najlepiej jedwabną. Możesz sprawić sobie taką zamiast poszewki, które często są dosyć drogie. Maska ochroni delikatną skórę wokół oczu przed zbyt mocnym tarciem o poduszkę, a do tego ułatwi ci zasypianie.

Czytaj też: Zmarszczki pod oczami - dobre kremy i zabiegi, które je zlikwidują