Zrównoważona moda: małe kroki mają znaczenie

Każdego dnia możemy zwiększać swoją świadomość w zakresie etycznego i ekologicznego podejścia do otaczającej nas natury. Myśląc o środowisku, warto zacząć od małych kroków. To właśnie one generują znaczące wybory, których dokonujemy praktycznie codziennie.

Idziemy z duchem czasu. Edukujemy się, zmieniamy, nie jesteśmy obojętni. Staramy się nie generować zbędnych odpadów, segregujemy śmieci, ograniczamy ilość zużywanego plastiku, rezygnujemy z jedzenia mięsa, nosimy ze sobą metalową słomkę, ale... to nie koniec. Coraz bardziej ewoluuje również nasze podejście do odzieży. 

Źródło: Instagram @jackobbuczynski

Namiętnie czytamy o modzie cyrkularnej, nosimy ciuchy z drugiej ręki, zwracamy uwagę na ich materiały i odpowiednią pielęgnację, a swoje stare ubrania – zamiast wyrzucać – przekazujemy dalej albo przerabiamy na nowe. Czy właśnie tak będzie wyglądać przyszłość mody? Nie ukrywamy, że pokładamy niemałą nadzieję w obiegu zamkniętym i (nieprzemijającym od lat) trendzie na bycie eko.

Źródło: Instagram @jackobbuczynski

Innowacja na miarę XXI wieku: nowa kolekcja nożyczek Fiskars ReNew

Wrzesień uchodzi za miesiąc mody. Jest to także doskonały moment, aby zastanowić się, w którym kierunku współczesna moda podąża. Kiedy faktycznie możemy określić ją mianem odpowiedzialnej? Czy najwięksi twórcy wystarczająco mocno dbają o przyszłość naszej planty (a więc i naszą)? 

Cóż, protesty ekologów podczas tygodni mody nie biorą się znikąd. To pewne – transformacja branży modowej jest nieunikniona... Nad takimi, między innymi, zagadnieniami zastanawiali się projektanci marki Fiskars, tworząc nożyczki z odnawialnych materiałów.

Nożyczki z recyklingu to kultowy produkt Fiskars w nowej odsłonie. Nowa kolekcja ReNew (na którą składa się 7 par nożyczek do domu, biura, ogrodu czy właśnie pracowni krawieckiej) idealnie współgra z ideą zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnej mody. Nożyczki z tej kolekcji cechuje dbałość wykonania oraz wysokiej jakości materiały, które pochodzą w 100% z recyklingu i nadają się do ponownego przetworzenia. Powstały w 66% z plastiku pochodzącego z recyklingu odpadów konsumenckich i w 34% z włókien celulozowych, a ostrza – z przetworzonej stali nierdzewnej (do 95%). Wyprodukowano je w Finlandii, w fabryce Billnäs, która posiada certyfikat ISO i spełnia najwyższe standardy zrównoważonego rozwoju w zakresie ochrony środowiska oraz ludzi.

Nożyczki ReNew Fiskars

Rzemieślnicze podejście twórców Fiskars wiąże się także z tym, że zadbano o najdrobniejszy detal – każda pojedyncza para nożyczek przed opuszczeniem fabryki jest testowana ręcznie. Wszystko po to, aby spełniały one najwyższe standardy, a ich używanie było możliwie jak najbardziej komfortowe. Zgodnie z ideą #lesswaste nożyczki z kolekcji ReNew stworzono z myślą o tym, aby służyły ich właścicielom przez wiele lat. 

Konkurs Fiskars ReNew Fashion: przerób stare ubrania i wygraj wyjątkowe nagrody

Nie dziwi zatem fakt, że marka Fiskars jest partnerem konkursu, który porusza właśnie tematykę dotyczącą poszerzania świadomości na temat ekologicznego stylu życia i mody cyrkularnej. Zasady są proste. Wystarczy, że własnoręcznie przerobisz dowolną część swojej garderoby, a następnie – przy pomocy formularza – wyślesz zdjęcia przedstawiające efekty przed i po. Dodaj krótkie uzasadnienie swojej decyzji i... voilà!

W składzie jury zasiądzie Marcin Świderek (redaktor ELLE), ceniony projektant  – Jakub Buczyński (znany z upcyklingowania ubrań), jak również Monika Surowiec (ekspertka ds. ekonomii cyrkularnej oraz metodologii upcyklingu). Wyróżnią oni aż 10 nadesłanych prac.

Źródło: Instagram @jackobbuczynski

Po wysłaniu zdjęć i uzasadnienia, pora na dugi etap. Już 26 października dziesięcioro finalistów poszerzy swoją wiedzę na temat odpowiedzialnego podejścia do mody, biorąc udział w warsztatach o tematyce wtórnego przetwarzania odpadów (poprowadzi je Monika Surowiec). Warsztaty będą składać się z wykładu i części praktycznej – zadania polegającego na custumizacji białej, męskiej koszuli. Uniwersalna klasyka! Podczas tego wydarzenia uczestnicy skupią się na przerobieniu starych ubrań... przy pomocy kultowych nożyczek z recyklingu.

Nagrodą przeznaczoną dla 10 laureatów I etapu Konkursu jest więc zaproszenie na Kreatywne Warsztaty Fiskars ReNew Fashion, a także zestaw nożyczek Fiskars.

Laureat II etapu Konkursu odbierze również nagrodę główną, którą jest zestaw sprzętów Fiskars do domu i ogrodu. W skład zestawu wchodzą: All Steel Garnek 5,0 l, All Steel Patelnia szefa kuchni 26 cm, All Steel Nóż szefa kuchni, duży 20 cm, All Steel Nóż szefa kuchni, mały 13,5 cm, Nóż do ziół SP220 Solid, Kosz do zbiorów warzyw i owoców, Nożyczki uniwersalne ReNew, 21 cm, Nożyczki uniwersalne, małe ReNew, 17 cm, Nożyczki do nitek ReNew, 13 cm. Zwycięska praca zostanie także opublikowana na kanałach społecznościowych ELLE.pl. 

Materiały prasowe

Zapoznaj się z regulaminem konkursu, kliknij w formularz zgłoszeniowy i weź udział w konkursie Fiskars. Wyrażaj siebie poprzez modę i daj się ponieść wyobraźni... mając na uwadze środowisko.


Jakub Buczyński, jego marka (Jackob Buczynski) to upcyklingowe, limitowane projekty tworzone w idei lesswaste. Codziennie w warszawskiej pracowni przetwarza używaną odzież, z której powstają pełnowartościowe, wyjątkowe ubrania. Daje nowe życie pozornie niepotrzebnym rzeczom. Manifestuje szkodliwą nadprodukcje dóbr i uświadamia, że ubrania, dobra materialne i nasze podejście do nich – to wszystko ma ogromny wpływ na to, jak żyjemy. Każdy projekt #byjackob powstaje na specjalne życzenie i jest wykonany tak, aby odzwierciedlał naturę oraz upodobania właściciela.

Źródło: Instagram @jackobbuczynski

Marcin Świderek to wicenaczelny a wcześniej (przez prawie siedem lat) szef działu mody magazynu ELLE. Doświadczenie zdobywał w takich tytułach jak: Viva! i Viva! Moda, Fashion, Glamour oraz Harper’s Bazaar, gdzie pełnił również funkcję szefa działu mody. W latach 2018 i 2019 wykładał na Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. To także stały juror konkursów dla projektantów Łódź Young Fashion, KTW Fashion Week i Cracow Fashion Week.

Marcin Świderek

Monika Surowiec to ekspertka ds. ekonomii cyrkularnej oraz metodologii upcyklingu w branży odzieżowej, tekstylnej i sektorze kreatywnym (moda, sztuka, nowe technologie) oraz prekursorka upcyklingu w Polsce. Projektantka, badaczka i edukatorka w dziedzinie mody cyrkularnej, która aktywnie obserwuje i wdraża trendy ekologiczne i etyczne. Jest także założycielką i CEO marki odzieżowej Saint Warsaw. Swoją wiedzę i wieloletnie doświadczenie zdobywane na rozmaitych stanowiskach (takich jak: stylistka, kostiumografka, projektantka, producenta, dyrektorka artystyczna i tutorka) wykorzystuje do projektowania kolekcji odzieżowych, lobbowania na rzecz gospodarki obiegu zamkniętego w branży odzieżowej, tekstylnej i kreatywnej, a także tworzenia narzędzi wspierających firmy czy projektantów. 

Monika Surowiec

Saint Warsaw

Zgłoś się do konkursu: formularz zgłoszeniowy