„Pokolenie Z uwielbia romantyzować przyziemność, a TikTok daje im do tego doskonałe narzędzie” mówi Marta Indeka, starszy analityk ds. przewidywania trendów w firmie konsultingowej The Future Laboratory, która zwraca uwagę na to, że wszystko, od solonej granoli po korporacyjną odzież biznesową może w ciągu doby stać się viralem. Powiedzieć, że latem 2023 zjawisko to przybrało na sile, to jak nie powiedzieć nic. Media społecznościowe zalało tsunami hasztagów nazywających i zamykających w nowo zdefiniowanych ramach wybrane wycinki rzeczywistości. Na policzki nakładamy truskawkowy makijaż (#StrawberryMakeup), paznokcie malujemy jak Sofia Richie, na charakterystyczny odcień mleka jagodowego (#BlueberryMilkNails), a ubieramy się na zmianę: zwiewnie i dziewczęco w klimacie Tomato Girl, na różowo jak Barbie(core), w zgodzie cichym, dyskretnym luksusem à la rodzina Royów z „Sukcesji” albo jak kowbojka z wybrzeża, czyli Coastal cowgril. Do wyboru, do koloru. 

Socjologowie źródła rozpędzonego pączkowania mikrotrendów w przestrzeni internetowej upatrują w społecznej charakterystyce pokolenia współczesnych dwudziestolatków.

Z badań przeprowadzonych przez amerykańską firmę medyczną Cigna wynika, że gen Z to najbardziej samotne pokolenie wszech czasów. Zgadza się z nimi Lola Kolada, Tik Tokerka stojąca za konceptem „Rat Girl Summer”. „Myślę, że te ruchy estetyczne są przede wszystkim narzędziem naszej  samorealizacji. Kwestia „znalezienia siebie” może wydawać się przytłaczająca; pomniejszając skalę, sprowadzając wszystko do zabawy, eksperymentując z tym, co ci pasuje, a co nie, może sprawić, że będzie to łatwiejsze. I tu właśnie pojawia się ta estetyka.” tłumaczy. Estetyka, którą zapoczątkowała ona sama zatacza coraz szersze kręgi. Czym jest viralowe „Rat Girl Summer”?

„Rat Girl Summer”: o co chodzi z trendującym w mediach społecznościowym trendem „szczurzej estetyki”?

Ukuty przez Lolę Koladę kocept „Rat Girl Summer” polega na unikaniu stereotypowych wakacyjnych zachować. To trend, który motywuje do wypróbowania wszystkich spontanicznych czynności, które zawsze miałyście ochotę wypróbować, ale za bardzo się bałyście lub co gorsza, za bardzo się wstydziłyście. Chodzi o to, aby celebrować codzienność bez nadmiernego analizowania. Kolada wspomina o 4 podstawowych zasadach: 

1.    Musisz wychodzić z domu 

Wszystko sprowadza się tu do uwolnienia swojej dzikiej energii - bezcelowego biegania po okolicy, spontanicznego odkrywania nowych miejsc czy aktywności. A przecież nie da się biegać w łóżku, prawda? Jeśli jednak ciągłe przebywanie na zewnątrz w mig rozładowuje waszą baterię społeczną, nie martwcie się, Lola pozwala na „gnicie w łóżku i beztroskie marnowanie czasu”, ale tylko przez dwa dni w tygodniu. Te dwa dni, które opisuje jako „przeznaczone na rozkład”, można wykorzystać do scrollowania mediów społecznościowych, spania, oglądania ulubionych reality shows i innych bezproduktywnych „guilty pleasures”. Warunek jest jeden, poza tymi dwoma dniami, musicie codziennie wychodzić na zewnątrz, nawet jeśli wymaga to od was ogromnego wysiłku i samozaparcia.

2.    Jedz do syta 

„Plaża dostanie takie ciało, jakie jej dam” to podejście, które lansuje trend „Rat Girl Summer”. Nie musicie ograniczać kalorii, aby zmieścić się w bikini w rozmiarze XS. „Lato szczurzej dziewczyny” opowiada się za tym, by nie tylko jeść to, na co macie ochotę, ale też ilościach, jakich dusza zapragnie. Powinniśmy bez wyrzutów sumienia skubać słone przekąski, jeść pizzę z podwójnym serem i tosty z awokado sowicie polane oliwą. W końcu to kalorie dają nam energię do „psot”. Najwyższy czas pozbyć się poczucia winy, które towarzyszy pochłanianiu ulubionych smakołyków. 

3.    Zapomnij o wstydzie 

„Część ciebie, która czuje się zawstydzona, kiedy chcesz zrobić pewne rzeczy? Zabij ją natychmiast!” przekonuje Kolada, namawiając nas do tego, aby z codziennego słownika wykreślić „wstyd” i „zażenowanie”. Tego lata mamy zachowywać się jak dzielne szczury, które nie dbają o to, czy ktoś je ocenia, kiedy biegają po ulicach podczas swoich eskapad. 

4.    „Overthinking” Nie, dziękuję 

Ostatnim założeniem „lata szczurzej dziewczyny” jest trzymanie niepokoju na dystans. Stworzenia takie jak szczury kierują się wyłącznie intuicją i instynktem oraz dokonują wyborów bez przesadnej analizy. „Jeśli szczury nie zastanawiają się dwa razy, zanim ukradną kawałek pizzy i popędzą z nim przez peron metra, dlaczego „Rat Girls” miałyby to robić?” Odstawienie na bok nadmiernego myślenia, aby ślepo podążyć za instynktem, może według Kolady odmienić życie. 

@lolaokola Replying to @chaneltampons #greenscreen #ratgirlsummer #rodentenergy #summervibes #summer2023 #weoutside #selfcare #selflove #bodypositivity ♬ original sound - lola

Koncepcja młodej Tik Tokerki rzuca wyzwanie sztywnym, wyidealizowanym wzorcom i trudnym do spełnienia standardom. Nic dziwnego, że tak szybko zyskała tak ogromną popularność. Daje przyzwolenie na luz. Gloryfikuje wszystko, co dalekie od ideału. Inaczej niż lansowane dotychczas w sieci trendy, pozwala na bycie sobą. Prawdziwą, nieperfekcyjną sobą. 

Jak ubiera się „Rat Girl”? 

Choć w gruncie rzeczy w całej tej „szczurzej estetyce” (zdajemy sobie sprawę z tego, jak nieatrakcyjnie to brzmi) nie chodzi o to, jak wyglądamy, a jak się czujemy, świat mody nie znosi pustki. Sławne modelki, stylistki i influencerki (z Bellą Hadid, Sophie Turner i Lucy Williams na czele) lifestyle’owy trend zapoczątkowany przez Lolę Koladę natychmiast przeniosły do swoich szaf.

Wychodzą z domu w takim stroju, w jakim się obudziły, nie włączają żelazka i nie spędzają niezliczonych godzin nad pieczołowitym dobieraniem do siebie poszczególnych części stroju. Wręcz przeciwnie. W odtworzeniu tych „leniwych” stylizacji przyda wam się kilka konkretnych elementów garderoby. Umieściłyśmy je na interaktywnej liście zakupów, którą znajdziecie tutaj: