PRZYGOTUJ SIĘ NA CIĘŻKĄ PRACĘ
1. W programie chcielibyśmy pokazać, ile wysiłku wymaga stworzenie kolekcji – mówi Anja Rubik. – Podglądam zakulisową pracę projektantów od 15 lat. Każdy z nich przechodzi inny proces twórczy, ale sukces jest zawsze okupiony ciężką pracą. Sam talent nie wystarczy.

UBRANIA SĄ DO NOSZENIA
2. Oceniając projekty uczestników, mówiłam szczerze, czy włożyłabym daną sukienkę, czy nie. Moda nie musi być komercyjna, ale użytkowa zawsze – mówi Rubik.

PAMIĘTAJ O RZEMIOŚLE
3. Moja znajoma, projektantka z Londynu, zapytała, czy mogłabym jej pomóc przenieść całą produkcję do Polski. To pytanie po raz kolejny uświadomiło mi, że powinniśmy rozwinąć przemysł mody. Zreanimować gałąź przemysłu, która była naszą mocną stroną, włączając w to rękodzieło, hafciarstwo, koronkarstwo. W dobie odwrotu od taniej produkcji mamy na to szansę – mówi Joanna Przetakiewicz

NIE MYL PROJEKTANTA ZKRAWCEM
4. Projektanci rzadko potrafią być jednocześnie krojczymi, konstruktorami i krawcami, tak jak w przypadku uczestników „Project Runway”. W La Manii, tak jak w każdym domu mody, projekt tworzy zespół specjalistów – mówi Przetakiewicz.

BUDUJ SWÓJ STYL
5. Projekty to jedno. Oceniamy też, czy uczestnicy są konsekwentni w budowaniu swojego stylu. Wymagamy, żeby umieli bronić swojej pracy, opowiedzieć o niej – tłumaczy Mariusz Przybylski.

MYŚL O KLIENTCE
6. Czego oczekujemy od projektantów? Na początek tego, żeby znaleźli swój styl, a potem skonfrontowali go z oczekiwaniami rynku – mówi Przetakiewicz.

ROZWIJAJ SIĘ
7. Część uczestników jest już gotowa do samodzielnej pracy. Prezentują mądre, przemyślane prace. Przymykamy oko na niedociągnięcia techniczne, bardziej cenimy świadomość własnych możliwości – mówi Przybylski.

ROLA TRZECIEJ KOLEKCJI
8. W pierwszej kolekcji projektant pokazuje swoją estetykę, w drugiej ją rozwija. Jeśli jednak w kolejnej zaczyna się powtarzać, to znaczy, że osiada na laurach – mówi mentor uczestników Tomasz Ossoliński.

DBAJ O MARKETING
9. Widzę, że uczestnicy już otwierają strony internetowe, szyją pełne kolekcje, inwestują w marketing. Gdy trafi się na swój czas, trzeba go wykorzystać w 100 proc. – mówi Tomasz Ossoliński.

ZAPOMNIJ O SŁAWIE
10. Jak byłem mały, namiętnie rozpruwałem ubrania. Chciałem wiedzieć, jak są uszyte. Dzisiaj projektanci rzadko znają tajniki konstrukcji, wolą szybką sławę. To błąd! – mówi Tomasz Ossoliński.