Dlaczego warto pić wodę zamiast kolorowych napojów czy kawy i herbaty? Niedostarczanie właściwej ilości wody to nie tylko gorsze samopoczucie. W dłuższej perspektywie dojdą do tego także problemy z koncentracją, zwiększenie masy ciała, problemy trawienne oraz pogorszenie kondycji skóry, włosów i paznokci. Chcesz tego uniknąć? Recepta jest w zasięgu twojej ręki. 

Ile wody powinniśmy dostarczać do organizmu każdego dnia? Zdania na ten temat są podzielone. Niektórzy specjaliści wskazują, że wartość ta jest uzależniona od płci, według innych - od masy ciała. Bezpiecznie jest przyjąć założenie, że potrzebujemy minimum 2 litrów wody dziennie. Łatwiej powiedzieć niż zrobić? Nic bardziej mylnego. Wystarczy uświadomić sobie, że prędzej czy później (a najlepiej prędzej) woda powinna nam zastąpić wszystkie kolorowe napoje gazowane, które najlepiej całkowicie wyeliminować.Tylko jak się tego nauczyć? 

Poniżej przedstawiamy 5 sprawdzonych sposobów, które ułatwią regularne picie wody

Jak nauczyć się pić wodę? Pomocne aplikacje

Większość z nas korzysta z dobrodziejstw oferowanych przez aplikacje mobilne. "Sprytne" programy pozwalają nam organizować dzień, zarządzać czasem wolnym, monitorować naszą aktywność. Dlaczego więc nie wykorzystać ich do wypracowania innych dobrych nawyków? W repozytoriach systemu Android i iOS jest cała masa aplikacji, więc każdy znajdzie propozycję idealną dla siebie. Niektóre zapamiętują ilość wypijanej wody i poddają wyniki analizie (np. Water Tracker), inne mogą tylko przypominać o nawadnianiu organizmu (np. Water Minder) i podawać przydatne sugestie w tym temacie (np. Water Your Body). Najbardziej rozbudowane aplikacje, jak choćby Waterbalance, są nawet w stanie określić temperaturę w miejscu, w którym przebywamy na podstawie lokalizacji GPS i danych z serwisów pogodowych, by m.in. na tej podstawie dostosować nasze zapotrzebowanie na wodę.

Jak nauczyć się pić wodę? Zakup specjalną butelkę filtrującą

Co nam jednak po przypominaniach, jeżeli nie będziemy mieć przy sobie butelki z wodą? Nie zawsze przecież w zasięgu naszego wzroku jest sklep lub czas na choćby szybkie zakupy. Na szczęście ten problem można łatwo obejść. Służby sanitarne zapewniają, że woda, która dociera do kranów, jest całkowicie zdatna do picia, mimo to wiele osób ma zrozumiały opór przed spożywaniem "kranówki". W tym kontekście, butelka filtrująca może okazać się niezwykle przydatnym gadżetem. Ich mechanizm działania opiera się o filtr węglowy, który usuwa nieprzyjemny smak i zapach chloru oraz wszelkie fizyczne zanieczyszczenia. Filtr wpływa także na odczyn pH płynu, dzięki czemu jego właściwości zdrowotne są jeszcze korzystniejsze, a przy tym nie pozbawia wody cennych składników mineralnych. Mało tego - niektóre filtry mogą wzbogacać ją o magnez.

Zaletą butelki filtrującej jest fakt, że możesz śmiało czerpać wodę wszędzie: na stacji benzynowej, na siłowni czy w pracy. Orzeźwiający płyn jest więc darmowy (nie licząc kosztu butelki i wymiennych wkładów filtrujących, ale ten wydatek szybko się zwraca), a ty nie produkujesz plastiku, bo butelka jest wielorazowego użytku. Do tego takie butelki często wyglądają jak designerskie gadżety, dzięki czemu używanie ich to sama przyjemność. 

Stylowe butelki na wodę: gdzie je kupić?>>

Jak nauczyć się pić wodę? Kup domowy filtr do wody

Skoro o filtrach mowa, butelka dobrze sprawdzi się w terenie, ale w domu, gdzie zwykle wypijamy więcej wody i korzystają z niej także pozostali domownicy, lepiej zadziała filtr przepływowy lub nawet dzbanek filtrujący. Takie rozwiązanie pozwala nie tylko zaoszczędzić pieniądze i czas, który przeznaczylibyśmy na zakupy wody butelkowanej, ale też - jak butelki filtrujące - nie przyczynia się do produkcji plastiku. Domowy filtr do wody sprawia, że pod ręką zawsze mamy smaczną i zdrową wodę. 

Jak nauczyć się pić wodę? Przygotuj domową wodę owocową

Niektóre osoby mogą mieć zastrzeżenia do walorów smakowych nawet najczystszej wody. Można to zrozumieć: woda, zwłaszcza chłodna, jest niezwykle orzeźwiająca, jednak próżno doszukiwać się w niej bogatych nut smakowych, bo ich po prostu nie ma. Na szczęście nie stanowi to aż tak dużego problemu, jak mogłoby się wydawać. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby przygotować owocową wodę we własnej kuchni. Po prostu wyciśnij odpowiednią ilość soku z cytryny lub grejpfruta, wkrój do dzbanka z wodą kilka plasterków świeżego ogórka, dodaj kilka listków świeżej mięty, kawałki truskawek lub borówki. Możliwości i kombinacji jest nieskończenie wiele. Owocowy wkład znacząco odmieni smak wody, który stanie się na tyle atrakcyjny, że szybko wyprze chęć na wszelkie kolorowe napoje. W okresie przejściowym, w którym porzucasz niezdrowe nawyki na rzecz prawidłowych, może to być istotnym ułatwieniem. 

PS Zakup butelkowanych wód smakowych nie jest dobrym rozwiązaniem. Większość z nich zawiera cukier lub inne substancje słodzące i konserwanty. Niektóre wykorzystują sztuczne aromaty. Picie wody ma nam wyjść na zdrowie, więc każdy z tych składników trzeba umieścić na liście rzeczy "niedopuszczalnych". 

Jak nauczyć się pić wodę? Wypracuj nowe nawyki

Skoro o nawykach mowa, nie jest tajemnicą, że to właśnie one rządzą naszą codziennością. Poranny kubek kawy, miska popcornu do wieczornego seansu filmowego lub, o zgrozo, papieros tuż po posiłku. Siła przyzwyczajeń jest ogromna i bezdyskusyjna, bo potwierdzona naukowo. W naszej podświadomości powstają pętle, każące nam kojarzyć pewne czynności z innymi, które je poprzedzają. W rezultacie, wiele z nich zaczynamy wykonywać automatycznie, jakbyśmy funkcjonowali na autopilocie. Nawyki i przyzwyczajenia niekoniecznie są dobre, chyba że wyrobimy w sobie nowe, tym razem korzystne. Zacznij wypijać szklankę wody każdego dnia tuż po przebudzeniu. Wypijaj taką samą ilość wody tuż po wyjściu z łazienki. Nie ruszaj się z domu bez butelki filtrującej, oczywiście napełnionej po sam korek. Pij pół szklanki wody tuż przed snem.

Przekonasz się, że po pewnym czasie, przestaniesz o tym myśleć, a i tak będziesz wykonywać każdą z tych czynności. Nauka picia wody wymaga czasu, ale wdrażając przedstawione wyżej metody, nie może skończyć się ona porażką. Najważniejsze - nie oczekuj natychmiastowych efektów. Dbanie o zdrowie nie jest sprintem, proces ten bardziej przypomina maraton. Minie trochę czasu, zanim poczujesz i zaobserwujesz zmianę, ale możesz mieć pewność, że to działa.