Początek jest prosty. Wystarczą kamera, konto na YouTube i pomysł na siebie. Można nagrywać filmiki o wszystkim: od mody i makijażu, przez gotowanie i podróże, aż po gry komputerowe i poprawną polszczyznę. Potem zaczyna się walka o widzów i wyświetlenia. Najpopularniejszy na świecie kanał PewDiePie, prowadzony przez Felixa Kjellberga, subskrybuje 34 miliony ludzi. Wśród kobiet najwięcej widzów (ponad 14 milionów) ma Jenna N. Moures, twórczyni kanału komediowego Jenna Marbles. Na polskim YouTube największą gwiazdą jest Sylwester Wardęga. Jego film o psie przebranym za pająka wyświetlono już 132 miliony razy. W tym roku YouTube obchodzi dziesiąte urodziny. Przez te lata dorobił się ponad miliarda użytkowników. Medioznawcy i spece od marketingu coraz częściej wieszczą zmierzch blogosfery na rzecz vlogosfery. – Dlatego nawet blogerki modowe, ostatnio Jessica Mercedes, zaprzyjaźniają się z YouTube – podkreśla prezes zarządu sieci partnerskiej YouTube, LifeTube, Barbara Sołtysińska. Ale jak zauważa Paulina Mikuła, autorka kanału Mówiąc Inaczej, choć każdy vloger jest youtuberem, to nie każdy youtuber jest vlogerem. –Vlog to wideoblog, czyli opowiadanie o swoich przemyśleniach, przygodach, wiedzy. Vlogami nie są kanały komediowe, np. AbstrachujeTV czy internetowy show 20 m² Łukasza Jakóbiaka – wyjaśnia.

Wymienieni przez Paulinę youtuberzy to prawdziwi giganci. Zabawne filmy na założonym przez trzech chłopaków kanale AbstrachujeTV mają ponad cztery miliony wyświetleń. Po piętach depczą im Szparagi, czyli 19-letnia Natalia Szymaniec i 18-letnia Karolina Pielesiak. W swoich wideo wcielają się w różne role, np. zazdrosnych dziewczyn czy słodkich idiotek. Natalia miała założyć kanał z koleżanką, która w końcu się wycofała. – Jesteśmy z małej miejscowości, gdzie wszyscy się znają, ludzie boją się pokazywać publicznie. Ja od dziecka brałam udział w konkursach, chciałam być aktorką. Natalia skontaktowała się ze mną przez wspólnego znajomego. Następnego dnia już nagrywałyśmy odcinek – mówi Karolina. Natalia: – Oglądałam polskich youtuberów i pomyślałam, że skoro oni mogą, to dlaczego nie ja? Pierwszy odcinek był o tym, jak narzekamy na facetów. Kanał miał być damską odpowiedzią na to, co robią twórcy AbstrachujeTV. – Znamy się z chłopakami, bardzo nam pomogli. Dzięki temu, że zaprosili nas do jednego odcinka, liczba naszych wyświetleń znacznie poszła w górę – mówi Karolina.