Trendy 2024: co przestało być modne?

Trendy zmieniają się jak w kalejdoskopie (a w erze TikToka wręcz jak w kołowrotku), ale jedna rzecz w tej branży jest stała: zmiana. Nowy rok to zawsze dokładne przetasowanie w kategorii modnych ubrań i estetyk, które – wraz z wybiciem dwunastej na zegarze w sylwestra – gubią odznakę „pożądanych” dostają etykietę „obciachowych”. Tak było w zeszłym roku, dwa lata temu, w 2010 r. i w latach 80. Nie zawsze jednak to, co przez krytyków i redaktorki mody zostanie nazwane „przeterminowanym”, rzeczywiście takie się stanie. Powód jest bardzo prosty: równolegle dyrektorzy kreatywni największych domów mody lansują pełną dowolność i zostawiają wolną rękę klientom, którzy z szerokiego zakresu trendowych propozycji mogą wybierać to, na co naprawdę mają ochotę. Wiele ubrań, butów, torebek czy dodatków wraca do łask po zdecydowanie krótszym okresie niż można byłoby się tego spodziewać, inne – wydłużają przydatność o kolejne miesiące.

Z drugiej strony tak właśnie działa moda, że popularność jednych rzeczy rośnie, a kolejnych słabnie. Mówią o tym też trendwatcherzy i trendresearcherzy, których praca (wbrew pozorom) wcale nie polega na wróżeniu z fusów, a interpretowaniu danych wyszukiwań i statystyk sprzedażowych w zestawieniu z wybiegami i ofertami sklepów oraz obserwacją tego, co dzieje się w modzie ulicznej i tej kreowanej w social mediach. Połączenie tego wszystkiego jest szalenie istotne, ale jest jeszcze jeden szczegół. O ile nie mówimy tutaj o ubraniach i stylach, które są na tyle uniwersalne, że mają szansę stać się długoterminowym trendem lub wejść do klasyki, każda rzecz odejdzie w zapomnienie niedługo po swoim najlepszym momencie i szczycie popularności.

Które z tendencji uwielbianych w ostatnich miesiącach w takim razie się przeterminowały? Oto nasze subiektywne redakcyjne zestawienie.

Trendy 2023, które są już niemodne: y2k, czyli lata 2000.

Czyżby etap popularności lat 2000. był wreszcie za nami? Już nawet nie ostatnie sezony, a lata w branży skupiały się wokół estetyki y2k. Mamy wrażenie, że marki modowe przywołały już wszystko, co pamiętamy z naszej wczesnej młodości: dżinsy z obniżoną talią, sukienki noszone na spodnie, welurowe dresy, bojówki, torebki-bagietki, buty UGG i klatki na platformie, a do tego krótkie topy zdobione diamencikami i cieniutkie szaliczki, a nawet… rybaczki. W końcu musiał nastąpić przesyt i wszystko wskazuje na to, że można odetchnąć z ulgą, to koniec trendu. Następny powrót lat 2000. przewidujemy w okolicach 2040. PS Zgodnie z wybiegami kolejną modną dekadą mają być lata 80. Jeśli nie wierzycie, koniecznie obejrzyjcie ostatni pokaz Saint Laurent.

Trendy 2023, które są już niemodne: Quiet Luxury

Poprzedni rok obfitował w rozmowy na temat luksusu. Ale nie tego widocznego z daleka, który zwraca na siebie uwagę logotypami, ekstrawagancją i paletą kolorystyczną inspirowaną drogocennymi kruszcami. W łaski trendów wkupiła się estetyka Quiet Luxury, która prezentowała stylizacje od najdroższych marek świata i z najlepszych możliwych materiałów bez chwalenia się tym. Klasyczne i eleganckie looki, inspirowane produkcjami pokroju “White Lotus”, “Utalentowany Pan Ripley”, “Sukcesja” czy “Glass Onion” zalały branżę. Jest jednak alternatywa, która próbuje zastąpić tę tendencję: Lazy Luxe. To podejście do mody luksusowej, ale z większym luzem, którego Quiet Luxury zdecydowanie brakuje.

Trendy 2023, które są już niemodne: Barbiecore

Intensyfikacja filmików na Instagramie i TikToku, które wypełnione były różem i zaczynały się od “Hi Barbie!” sięgnęła zenitu w okolicy premiery filmu Grety Gerwig z Margot Robbie i Ryanem Goslingiem. Złośliwi żartują, że w ostatnie wakacje nie dało się kupić w sklepach innych ubrań niż tych skopiowanych z garderoby kultowej lalki. Różowy kolor zaczął się wreszcie wylewać i po Barbiecore za chwilę nie będzie ani śladu. Jego miejsce może zająć czerwień, która typowana była jako jedna z najważniejszych kolorystycznych rozwiązań końcówki roku.

Trendy 2023, które są już niemodne: estetyka Clean Girl

Styl Clean Girl zaliczył podobną drogę, co minimalizm. Najpierw wszyscy zachłysnęliśmy się tą estetyką tak bardzo, że przejęła praktycznie każdą możliwą kategorię naszego życia (nie tylko modę, ale i beauty czy wnętrza). Przez to w końcu stała się… nudna. Nawet niepisane ambasadorki CG przestają już nosić się w tym stylu i zamieniają beżowe sweterki na odrobinę grunge’owego chaosu w szafie.

Trendy 2023, które są już niemodne: Dopamine Dressing

I na koniec ukochany trend skandynawskich influencerek i Portuguese girlies, czyli Dopamine Dressing. Feeria barw w garderobie, mocne kolory i odważne printy, które łączone są często na zasadzie freestyle’u nie będą już miały tak silnej pozycji w trendach. Nawet marka Ganni, która z takiej estetyki uczyniła w ostatnich latach swój znak rozpoznawczy, na wybiegach pokazuje bardziej stonowane propozycje.

Wciąż uwielbiacie wymienione przez nas tendencje, które powoli przestają być modne? Jeśli są składową Waszego stylu i lubicie je nosić – nie ma przykazu, by z nich rezygnować. Raporty oraz analizy trendowe są jedynie podpowiedzią i mówią o zjawiskach. Wiedza, którą w nich znajdziecie, może być dla Was wskazówką, ale… wcale nie musi. W końcu najważniejszym przesłaniem w branży w ostatnich sezonach jest to, że ubrania powinny być dla nas, a nie my dla nich.