Czy ty też wraz z nadejściem chłodniejszych pór roku zaczynasz odczuwać ściągnięcie i pieczenie skóry? A może wraz z ustąpieniem wakacyjnej opalenizny twoja twarz stała się szorstka i poszarzała? Mamy kilka sprawdzonych sposobów na uratowanie twojej suchej cery. I nie chodzi tylko o zmianę kremu nawilżającego.

1. Sposoby na lepsze nawilżenie cery: layering

Szum wokół koreańskiej pielęgnacji zdecydowanie ucichł, ale mimo to jesienią i zimą warto sobie o niej przypomnieć. Koreanki dały nam bowiem przydatną lekcję layeringu. Choć zakładamy, że doskonale wiesz o co chodzi, na wszelki wypadek wyjaśniamy. Layering to inaczej pielęgnacja warstwowa, która polega na aplikacji kilku kosmetyków na twarz, począwszy od tych najlżejszych po produkty o gęstszej, bogatszej konsystencji. Dziś wiemy już, że taki rytuał pielęgnacyjny niekoniecznie sprawdzi się u posiadaczek kapryśnej cery (może sprzyjać powstawaniu zaskórników i pryszczy), ale jeśli twoja skóra w okresie jesienno-zimowym błaga o porządną dawkę nawilżenia – layering jest dla ciebie.

Jak ten rytuał wygląda w praktyce? Nie musisz stosować metody 10 kroków spopularyzowanej przez Charlotte Cho, powinnaś jednak wprowadzić do swojej rutyny pielęgnacyjnej dodatkowy kosmetyk - serum. Ma ono bardziej skoncentrowany skład i nałożone pod krem przyczynia się do lepszego nawilżenia wierzchnich warstw skóry. Zwróć uwagę na to, by wybrane przez ciebie serum zawierało kwas hialuronowy – doskonały booster nawilżenia. Znajdziesz go na przykład w Vichy Minéral 89 albo L`Oreal Paris Hydra Genius.

Opcjonalnie możesz wybrać kosmetyk wzbogacony o witaminę C, który zadziała antyoksydacyjnie – zmniejszy negatywne działanie smogu i innych zanieczyszczeń na skórę. Przy okazji rozświetli cerę i pomoże rozjaśnić drobne przebarwienia posłoneczne.

Serum nakładaj rano i wieczorem na czystą, umytą twarz. Odczekaj chwilę aż się wchłonie, po czym nałóż krem. Powinien być bardziej treściwy niż ten, którego używałaś latem. W składzie dobrego kremu nawilżającego na jesień i zimę szukaj przede wszystkim naturalnych olejków, które tworzą warstwę okluzyjną zapobiegającą odparowywaniu wody z naskórka. Sprawdzą się na przykład wegańskie kremy Miya z gamy MyWONDERBALM.

2. Sposoby na lepsze nawilżenie cery: dużo wody

Choć nie zdajemy sobie z tego sprawy, to skóra jest jednym z organów i wymaga także nawilżenia od wewnątrz. Istnieje duża zależność pomiędzy ilością wypijanych płynów a stopniem elastyczności cery. Na pewno nie raz zauważyłaś, że gdy jesteś spragniona, twoje usta są wyschnięte i matowe – to samo dzieje się ze skórą całego ciała, tylko nie widzisz tego tak wyraźnie. Dlatego ważne jest, abyś jesienią i zimą nie zapomniała o nawadnianiu organizmu. Zawsze miej przy sobie butelkę z wodą – koniecznie mineralną i najlepiej z jakimś dodatkiem, na przykład cząstkami cytryny, pomarańczy czy ziołami. Smakowa woda lepiej nawilży komórki skóry, a przy okazji dostarczysz sobie dawki witamin. W okresie przeziębieniowym dodawaj do niej trochę miodu i świeżo starty imbir, który poprawia odporność. Jeśli masz problem z pamiętaniem o piciu wody - zainstaluj aplikację, która będzie ci przysyłać powiadomienia na telefon.

3. Sposoby na lepsze nawilżenie cery: więcej wilgoci

Jesienią i zimą powietrze w ogrzewanych pomieszczeniach jest ekstremalnie suche, co źle odbija się na kondycji cery. Wilgotność powietrza powinna wynosić co najmniej 40%, aby zapobiec odwodnieniu skóry w ciągu dnia. Dlatego dobrym pomysłem jest zakup przenośnego nawilżacza powietrza. Postawiony na biurku w pracy, nasyca wilgocią powietrze w bliskim otoczeniu i zapobiega odparowywaniu wody z naskórka. Możesz dodać do środka kilka kropel eterycznego olejku, który będzie uwalniał relaksujący aromat.

Ważne jednak, abyś trzymała nawilżacz w pewnej odległości od twarzy, tak, żeby para wodna nie osiadała bezpośrednio na skórze. Woda wysychając „wyciąga” wilgoć – dlatego błędem jest na przykład spryskiwanie twarzy wodą termalną bez późniejszego osuszenia jej. Możesz jednak stosować mgiełki, które zawierają w składzie humektanty, np. glicerynę lub kwas hialuronowy.

Sprawdź: Najlepsze mgiełki nawilżające do twarzy

4. Sposoby na lepsze nawilżenie cery: sleeping pack

W chłodniejsze pory roku powinnaś częściej stosować nawilżające maski na twarz. Możesz sięgać po te w płachcie, ale jeszcze lepsze efekty da ci aplikacja specjalnych maseczek całonocnych. Tak zwane sleeping packs to także trend, który przywędrował z Korei. Azjatki stosują je, aby rano budzić się z miękką, dobrze nawodnioną, promienną twarzą. Maski tego rodzaju zawierają też składniki, które sprzyjają nocnej regeneracji. Przykładem może być maseczka Clinique Moisture Surge Overnight Mask albo Rose Waterfull Mask koreańskiej marki Skin79.

Zobacz też: Ujędrniające maseczki na noc – ranking top 10

5.Sposoby na lepsze nawilżenie cery: tłusta dieta

Spokojnie, nie namawiamy cię, żebyś jesienią zaczęła jeść więcej chipsów i ciastek z kremem ;) Powinnaś za to wprowadzić do swojej diety więcej produktów bogatych w kwasy omega-3. Badania wykazały, że zmniejszają one stany zapalne w organizmie, mogą więc przyczyniać się do redukcji chorób skórnych, takich jak trądzik czy AZS. Dużo kwasów tłuszczowych omega-3 znajdziesz w rybach morskich (łosoś, tuńczyk, makrela), awokado, nasionach chia, siemieniu lnianym czy orzechach włoskich. Dietę opartą na zdrowych tłuszczach od dawna stosuje Miranda Kerr i przekonuje, że stanowi ona sekret jej zdrowej cery i nawilżonych włosów. „Jem dużo łososia, awokado, dodaję do potraw olej makadamia i kokosowy. Lubię też migdały i orzeszki pini” – powiedziała modelka w wywiadzie z The Huffington Post. Oprócz diety, możesz wspomagać się suplementami z tranem.