Reklama

Spis treści:

  1. Stereotypy przywództwa – dlaczego wciąż wybieramy mężczyzn?
  2. System czy mentalność? Gdzie leży prawdziwa bariera?
  3. Rozmowy o pieniądzach i negocjacje – dlaczego kobiety wyceniają się niżej?
  4. Nowe regulacje unijne – szansa na przyspieszenie zmian

Stereotypy przywództwa – dlaczego wciąż wybieramy mężczyzn?

W pierwszym odcinku nowego cyklu „ELLE Kobiety Biznesu” Kara Becker rozmawia z Iwoną Kozerą – partnerką zarządzającą EY Consulting i założycielką Fundacji Liderek Biznesu. To kobieta z ponad 30-letnim doświadczeniem w doradztwie biznesowym, która od lat aktywnie działa na rzecz równości w świecie korporacji.

Badania Fundacji Liderek Biznesu jasno pokazują, że większość respondentów, niezależnie od płci, preferuje mężczyzn na stanowisku przełożonego. Co więcej, żaden z menedżerów najwyższego szczebla nie wyraził chęci, aby mieć przełożoną kobietę. Skąd bierze się ten opór przed kobiecym przywództwem?

Iwona Kozera zauważa, że problem nie jest wyłącznie polski – z podobnymi wyzwaniami mierzy się cały świat. To nie tylko kwestia mentalności, ale przede wszystkim efekt długoletnich uwarunkowań społecznych i systemowych. Jeśli przez dekady szefami byli głównie mężczyźni, trudno się dziwić, że to właśnie ich postrzega się jako „naturalnych liderów”.

Zmiana jednak postępuje, choć – jak przyznaje ekspertka – zdecydowanie zbyt wolno. Tam, gdzie kobiet na wysokich stanowiskach jest więcej, są one równie cenione i skuteczne. Potrzeba jednak czasu, determinacji i wspólnego działania, by przełamać stereotypy.

System czy mentalność? Gdzie leży prawdziwa bariera?

W debacie o barierach, które napotykają kobiety wchodzące na rynek pracy, często mówi się o „mentalnych blokadach” Polek. Kozera stanowczo protestuje przeciwko takiemu podejściu. Jej zdaniem, te blokady nie tkwią w kobietach, lecz w otoczeniu i systemie, w którym funkcjonują.

Kobieta, widząc, że na szczycie hierarchii są głównie mężczyźni, racjonalnie ocenia swoje szanse i koszty awansu. To nie jest kwestia braku ambicji czy odwagi, lecz chłodnej kalkulacji – czy warto podejmować wysiłek, skoro droga na szczyt jest znacznie trudniejsza i pełna przeszkód?

To nie problem kobiet, lecz całych organizacji i społeczeństwa. Wszyscy powinniśmy pracować nad zmianą – zarówno kobiety, jak i mężczyźni. Równość i różnorodność to nie tylko wartości, ale realne korzyści dla gospodarki.

Rozmowy o pieniądzach i negocjacje – dlaczego kobiety wyceniają się niżej?

Jednym z powtarzających się tematów jest trudność kobiet w rozmowach o wynagrodzeniu i negocjacjach. Statystyki pokazują, że Polki rzadziej proszą o podwyżkę, niżej wyceniają swoje kompetencje i częściej podchodzą do siebie krytycznie.

To efekt wieloletnich uwarunkowań kulturowych i symbolicznej przemocy, która kształtuje kobiecy sposób myślenia o sobie i swoich możliwościach. Kozera podkreśla, że kobiety częściej niż mężczyźni zastanawiają się, czy na pewno są gotowe na nowe wyzwania. Mężczyźni z kolei zwykle nie mają takich wątpliwości i śmielej sięgają po awanse.

Warto jednak, by kobiety świadomie przełamywały te schematy. Każda decyzja, każda rozmowa o pieniądzach czy awansie to okazja, by zatrzymać się i zastanowić, jak można inaczej zareagować, by zadbać o swoje interesy.

Nowe regulacje unijne – szansa na przyspieszenie zmian

Unijne regulacje nakładają na spółki giełdowe obowiązek osiągnięcia 40% udziału kobiet wśród dyrektorów niewykonawczych oraz 33% udziału kobiet we wszystkich stanowiskach zarządczych. Czy to pomoże?

Kozera wierzy, że tego typu mechanizmy są potrzebne, by uruchomić „efekt kuli śnieżnej”. Potrzebujemy różnorodności, by nasza gospodarka mogła się rozwijać. Im szybciej wdrożymy zmiany, tym szybciej będziemy mogli z nich korzystać – nie tylko jako kobiety, ale jako całe społeczeństwo.

Kariera Polek to nie sprint, lecz maraton. Budowanie równości w biznesie wymaga czasu, wspólnego wysiłku i determinacji. To zadanie nie tylko dla kobiet, ale dla wszystkich, którym zależy na rozwoju i wykorzystaniu pełni talentów, jakie mamy w Polsce. Czas działać – razem.

Reklama
Reklama
Reklama