Old money i new money to ulubione style bogatych influencerek. Czym się od siebie różnią?
Wiosną i latem 2023 branża modowa zajęła się tematem... pieniędzy. Zarówno na wybiegach największych domów mody, jak i w garderobach gwiazd czy influencerek pojawiły się dwie estetyki, które łączy idea udawania bogatszych niż się jest w rzeczywistości. Old money i new money szybko zostały okrzyknięte stylami sezonu, jednak tylko z założenia i nazwy są do siebie podobne. O co w nich chodzi i jak je od siebie odróżnić?

W tym sezonie mówi się przede wszystkim o bogactwie i to na każdej popkulturowej płaszczyźnie. Społecznie podejmuje się temat “nepo babies”, czyli dzieci bogatych rodziców, które robią karierę w np. w branży muzycznej i modelingowej. Filmowi i serialowi reżyserzy biorą na warsztat świat elit, który mogliśmy oglądać w takich produkcjach, jak “White Lotus”, “Sukcesja” czy “Glass Onion: Film z serii ‘Na noże’”. W modzie - i to bardzo szeroko, bo od wybiegów, po filmiki tiktokowych wyroczni trendów - jest głośno o tym, że za pomocą odpowiednich ubrań i sposobu ich łączenia można “wyglądać drogo” bez wydawania fortuny. Na tym w skrócie opierają się estetyki old money i new money.
Styl old money: na czym polega?
Chcesz zobaczyć tę treść?
Aby wyświetlić tę treść, potrzebujemy Twojej zgody, aby Instagram i jego niezbędne cele mogły załadować treści na tej stronie.
Ponad pół miliona postów na Instagramie oznaczonych zostało hasztagiem #oldmoney. Na TikToku zainteresowanie wokół tego trendu jest jeszcze większe - ma on już 6,7 miliardów wyświetleń. Co skrywa tajemnicza nazwa, która robi taką furorę w social mediach?
Styl old money nawiązuje do garderoby osób z klas wyższych, których bogactwo jest stałe i wynika z pochodzenia (na przykład zostało odziedziczone). Tacy ludzie od pokoleń żyją w luksusie i często ich korzenie są arystokratyczne, więc mają też mocno ukształtowany gust. Uwielbiają oczywiście naturalne i drogie tkaniny, takie jak jedwab, wełna, kaszmir czy len oraz eleganckie kroje. Nie potrzebują JEDNAK logotypów, by mówić o swoim statusie, bo nie muszą niczego udowadniać za pomocą ubrań.
Jeśli chodzi o dokładną estetykę: old money ma dwa kierunki, które swobodnie się przenikają. Pierwszy skupia się na stylu rodem z prywatnych szkół dla bogaczy, na przykład takiej, jaką możecie kojarzyć z serialowej "Plotkary". Garderoba Blair Waldorf, pełna świetnie skrojonych tweedowych kompletów, eleganckich płaszczy, sukienek o długości midi, dwurzędowych marynarek preppy i markowych dodatków, to świetny przykład outfitów w klimacie old money.
Chcesz zobaczyć tę treść?
Aby wyświetlić tę treść, potrzebujemy Twojej zgody, aby TikTok i jego niezbędne cele mogły załadować treści na tej stronie.
Druga odsłona tego trendu nawiązuje do filmów z lat 50. czy nawet 60., które opowiadają o klasach wyższych, a także ikon pokroju Jackie Kennedy Onasis, księżnej Diany czy Carolyn Bessette-Kennedy. Zanurza się w elegancji spod znaku vintage, którą można też kojarzyć ze starych kampanii Ralph Lauren czy "Dynastii".
Podstawowe elementy garderoby stylu old money to garniturowe spodnie, pudełkowe płaszcze, marynarki (szczególnie te w kratkę), gładkie golfy, koszule z jedwabiu, ołówkowe spódnice, skórzane dodatki i złota biżuteria. Nie muszą wcale pochodzić od luksusowych marek, chociaż faworyzowane są tutaj Chanel, Hermes i Ralph Lauren - wystarczy, że będą proste, eleganckie i wykonane z naturalnych materiałów.
Estetyka new money - co chodzi?
Chcesz zobaczyć tę treść?
Aby wyświetlić tę treść, potrzebujemy Twojej zgody, aby Instagram i jego niezbędne cele mogły załadować treści na tej stronie.
New money, czasem nazywany też po francusku nouveau riche, jest mniej popularne, ale również nawiązuje do stylu bardzo bogatych osób. Ich majątek nie jest jednak kwestią pochodzenia, a pojawił się w efekcie awansu społecznego (na przykład poprzez założenie lukratywnego biznesu). W związku z tym osoby, które noszą się w klimacie new money często chcą zaznaczyć swój nowy status - dlatego też często wybierają bardziej ekscentryczne i krzykliwe elementy garderoby, które są kolorowe, błyszczące i mocno obrandowane.
Tę estetykę można zauważyć często u współczesnych celebrytów i celebrytek z Kylie Jenner i Georginą Rodriguez na czele. Jak ją rozpoznać? To bardzo proste: przeskalowane futrzane płaszcze, błyszczące pikowane kurtki, obcisłe spodnie i bardzo krótkie sukienki, kilogramy ciężkiej biżuterii w towarzystwie zegarków o bardzo dużych tarczach, a do tego najmodniejsze it-bags sezonu. Podstawą new money jest też słabość do monogramów i logotypów, które zdobią wszystkie możliwe elementy garderoby - od dodatków takich jak torebki, szaliki czy niebotyczne szpilki, przez mocno wycięte kostiumy kąpielowe, po T-shirty i welurowe dresowe komplety. Luksus ma być tutaj widoczny z daleka i głośny.
Chcecie nosić się w stylu new money? Podobnie jak w klimacie old money tę estetykę można ograć nawet bez posiadania zasobnego portfela. Postawcie na błyszczące materiały, futrzane wykończenia oraz mocne kolory. W Waszej szafie niech znajdzie się miejsce na skórzane obcisłe spodnie, satynowe slip dresses, lakierowane kozaki z wysoką cholewką, kolczyki i pierścionki z cyrkoniami czy złote grube łańcuchy.
Chcesz zobaczyć tę treść?
Aby wyświetlić tę treść, potrzebujemy Twojej zgody, aby TikTok i jego niezbędne cele mogły załadować treści na tej stronie.
Problem pojawia się jedynie w przypadku ubrań z logo znanych marek - w żadnym wypadku nie mogą to być podróbki, a przecież do ulubionych firm tej estetyki należą Gucci, Louis Vuitton, Dolce & Gabbana, Michael Kors oraz Saint Laurent. Jeśli nie możecie sobie pozwolić na oryginalne projekty z monogramami, nie wybierajcie fake'ów. Zawsze będą wyglądać źle i tanio.
Old money vs new money - różnice
Te trendy brzmią dość podobnie, prawda? Oba w końcu mówią o tym, jak komponować swoje stylizacje, by wyglądać "drogo". Są jednak zasadnicze różnice między old money a new money i tylko z założenia są one tożsame.
W rzeczywistości old money opiera się na bardzo klasycznym, wręcz minimalistycznym i eleganckim sposobie ubierania się. W szafie gwiazd i influencerek, które ubierają się w ten sposób, znajdziemy proste elementy garderoby wykonane z naturalnych materiałów i w bardzo oszczędnej palecie barw. Marki, które wybierają, są często luksusowe, ale ich cena nie jest wyznacznikiem. Poza tym old money unika pokazywania logotypów i status pokazuje bardzo dyskretnie.
Chcesz zobaczyć tę treść?
Aby wyświetlić tę treść, potrzebujemy Twojej zgody, aby TikTok i jego niezbędne cele mogły załadować treści na tej stronie.
Zupełnie odwrotnie jest w przypadku new money, gdzie logomania i epatowanie monogramami są bardzo pożądane. Ten styl jest zdecydowanie bardziej odważny, krzykliwy, młodzieży i zmysłowy. Ubrania new money powinny być maksymalistyczne, bo zamysłem jest pokazywanie swojej pozycji właśnie za pomocą ekscentrycznego wyglądu i popisywania się tym, na co nas stać (nawet jeśli tak naprawdę jest odwrotnie).

