Łódź Young Fashion 2025: nowe talenty, świeża energia i inny wymiar mody
Co roku to właśnie tu pulsuje najświeższa energia polskiej mody. ŁÓDŹ YOUNG FASHION - jedno z najważniejszych wydarzeń dla młodych twórców - powraca 27 listopada, by znów pokazać, jak imponująco brzmi głos nowego pokolenia projektantów. Pod hasłem INNY WYMIAR w Centrum Promocji Mody łódzkiej ASP spotkają się nowe idee i emocje, które kształtują przyszłość branży. W programie m.in. finał kultowej Złotej Nitki, Gala Dyplomowa Instytutu Ubioru, pokaz specjalny Mariusza Przybylskiego, Fashion Film Festival oraz debata ELLE i wykład trendowy Marcina Świderka, szefa działu mody ELLE. To trzy dni pełne inspiracji, różnorodnych narracji i nowych nazwisk, o których wkrótce będzie głośno.

- ELLE
Dyplomanci w blasku fleszy
Pierwszy wieczór ŁYF 2025 to Gala Dyplomowa Instytutu Ubioru łódzkiej ASP, promująca dyplomantów uczelni. W tym roku o nagrodę Rektora ASP powalczy piętnastu projektantów: Filip Borządek, Marlena Gielecka, Milena Jakóbiec, Alina Karol, Paweł Konopski, Michalina Kowalewska, Natalia Kowalska, Joanna Lasecka, Artur Majka, Wiktoria Pietrzak, Dominika Sykta, Maja Tumaniec, Soffia Veselska, Zuzanna Wilczyńska i Dominik Żyża.
Różnorodność ich kolekcji – tak w formie, jak i źródłach inspiracji – pozwala docenić potęgę autorskich wizji, ale też samej mody, która jako medium daje projektantom możliwość, by zbudować osobistą opowieść, poszukać uniwersalnych prawd, a nawet wygłosić manifest pokolenia. Jest tu przestrzeń na estetykę uliczną i sportową, na dzianinowe sylwetki inspirowane za dużymi, dziecięcymi ubraniami, na kaftany bezpieczeństwa, ale i na projekty w ceglanych barwach inspirowane dziewiętnastowieczną historią Łodzi. Jest też miejsce na mocne komentarze do dzisiejszej rzeczywistości i trendów jako takich. Wszystkie kolekcje intrygują oryginalnością, twórczą dojrzałością i precyzją wykonania.
O tym, kto zdobędzie nagrodę główną w wysokości 10 tysięcy złotych, zdecyduje międzynarodowe eksperckie jury w składzie: dr hab. Przemysław Wachowski, prof. uczelni – rektor Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, Adam Pustelnik – Pierwszy Wiceprezydent Miasta Łodzi, Agnese Narnicka – dyrektorka Wydziału Mody Akademii Sztuk Pięknych w Rydze, Stella Runnel – wykładowczyni Estońskiej Akademii Sztuk w Talline, Martyn Roberts – założyciel i dyrektor kreatywny Fashion Scout, Karolina Limbach – stylistka i szefowa działu wideo ELLE, Magdalena Kacalak – redaktorka mody „Wysokich Obcasów”, Joanna Mroczkowska – dyrektor Best Fashion Media, Karolina Sulej – dziennikarka i socjolożka mody, Magdalena Matuszek – redaktorka mody magazynu Glamour oraz Kacper Krajewski – redaktor magazynu K MAG.

Moda i film – na styku sztuk
Najmłodszym z konkursów ŁYF jest Fashion Film Festival – i to do niego należeć będzie drugi dzień tegorocznej edycji. Czym są filmy modowe? To produkcje, które nie tylko promują kolekcje, ale też intrygują, budzą emocje – a przede wszystkim stają się wyrazem nietuzinkowego spotkania dwóch dziedzin sztuki. Z roku na rok ta forma coraz bardziej zyskuje na popularności, o czym świadczy również to, że tegoroczna, piąta już edycja FFF przyciągnęła twórców nie tylko z Polski, ale i z Wielkiej Brytanii, Szwecji, Francji czy Niemiec. Wybrane przez jury 15 najlepszych produkcji zobaczyć będzie można podczas wieczoru finałowego, 28 listopada, w sali Odeon kina NCKF. Główna bohaterka filmowa – moda, wystąpi na ekranie w różnych odsłonach. Publiczność może liczyć i na obrazy pełne nostalgii, monochromatyczne, ale też na bardziej drapieżne, ekspresyjne i pełne zdecydowanych barw. Młodzi twórcy starali się w bardzo krótkim czasie – do 7 minut – opowiedzieć historię kolekcji ubrań, butów, tkanin lub akcesoriów modowych jednego lub kilku twórców. Sięgali do różnych stylistyk wizualnych i technicznych, w tym po animację, gdzie wszystkie elementy stroju stworzone zostały w programie komputerowym. Na zwycięzcę czeka nagroda 3000 euro. Wskaże go jury, w którym znaleźli się uznani eksperci mody i filmu, m.in. Benoit Delhomme – światowej sławy francuski operator filmowy, autor zdjęć do filmów reklamowych największych domów mody, takich jak Dior, Gucci, Chanel; Branko Popovic – dyrektor artystyczny FASHION CLASH Festival czy Marta Kalinowska – stylistka, dyrektorka kreatywna, kuratorka ELLE About Fashion.
Z okazji 80-lecia łódzkiej ASP pokaz zostanie uzupełniony o prezentację archiwalnych materiałów filmowych z dawnych pokazów mody i Gali Dyplomowych uczelni.
Złota Nitka – konkurs ikona
Trzydziestoletnia tradycja oraz setki zaprezentowanych kolekcji pozwalają uznać konkurs „Złota Nitka” za jedno z najważniejszych i najbardziej prestiżowych wydarzeń branżowych w kraju. To tu rozbłysły talenty znanych dziś projektantów, takich jak Agata Wojtkiewicz, Łukasz Jemioł, duet Paprocki & Brzozowski, Adrian Krupa czy Karolina Pieniążek. Co roku finałowa gala przykuwa uwagę najważniejszych postaci branży mody. – To właśnie rozpoznawalność i uznanie, które zapewnia wygrana, stać się mogą biletem do obiecującej kariery – przekonuje Katarzyna Wróblewska, dyrektor artystyczna ŁYF. – Choć oczywiście zdajemy sobie sprawę z tego, że również wsparcie finansowe jest cenne na początku zawodowej drogi – zauważa i podkreśla, że na zwycięzcę oprócz statuetki Złotej Nitki czeka nagroda pieniężna w wysokości 30 000 złotych ufundowana przez Miasto Łódź.

Na widowni finałowego pokazu w roli jurorów zasiądą niezależni eksperci branży mody: Mariusz Przybylski – projektant mody, Kasia Sokołowska – reżyserka, choreografka i producentka pokazów mody, Ilona Majer i Rafał Michalak – projektanci tworzący duet MMC Studio, Agnieszka Ścibior – dyrektor kreatywna Viva!Moda, Marcin Świderek – wicenaczelny i szef działu mody magazynu ELLE, Karolina Pieniążek – laureatka Złotej Nitki 2024, Łukasz Smoła – Senior Head Designer w Reserved. W jury nie zabraknie też przedstawicieli gospodarzy konkursu: Hanny Zdanowskiej – Prezydent Miasta Łodzi i dr hab. Olgi Podfilipskiej-Krysińskiej, prof. uczelni – prorektor ds. rozwoju i współpracy ASP w Łodzi.
A wybór nie będzie łatwy, bo finałowa dwunastka zaskakuje różnorodnością języków, jakimi młodzi twórcy opowiadają o modzie.
I tak: Maria-Antonina Bętkowska z kolekcją „Mandragora – roślina, która chciała stać się człowiekiem” odwołuje się do symboliki lasu jako przestrzeni rozkładu i odrodzenia, inspirując się filmem „Labirynt Fauna” Guillermo del Toro oraz sztuką Cedrica Laquize’a.
Do tematu natury i cyklu życia roślin sięga także „Eternal Bloom” Justyny Rożek. Florystyczne formy symbolizują tu siłę przemiany, a ręczne barwienie nadaje tkaninom niepowtarzalny, malarski charakter. Kolekcja powstała w całości z materiałów z drugiego obiegu, które zostały przekształcone w nowe, szlachetne formy.
Z kolei Bartosz Borowski w „An homage to Arte Povera” eksploruje relację między rzeźbą a modą i pyta o granice między dwoma dziedzinami sztuki, nawiązując do twórczości Jannisa Kounellisa, Giovanniego Anselmo, Pier Paola Calzolariego i Michelangela Pistoletto.
Po inspirację innym wizualnym medium sięga Dawid Brzeziński. „Portret” to utrzymana w rozbudowanej skali szarości złożona głównie z dzianin opowieść o wyimaginowanych postaciach, bazująca na autorskich fotografiach anonimowych osób.
Wśród finalistów znalazł się też Gabriel Data z kolekcją „POLISHER: Notatki o Polsce”. Ten swoisty list miłosny do ojczyzny to wynik osobistych badań nad polską literaturą, sztuką i codziennością, w którym klasyczne krawiectwo łączy się z projektami dzianych ubiorów, skórzanych torebek, akcesoriów i obuwia poddanego upcyclingowi.
Refleksja nad narodową tożsamością to także temat przewodni „Made in Poland” Aleksandry Dłutowskiej. Tradycyjne techniki dekoracyjne oraz konstrukcyjne rozwiązania charakterystyczne dla strojów ludowych projektantka łączy z aktualnie dominującą sportową estetyką. Kolekcja powstała w duchu upcyklingu – część materiałów stanowią stare pasiaki i podlaskie tkaniny dwuosnowowe i współczesna dzianina dresowa z drugiego obiegu.
Odpowiedź na estetykę polskiej wsi – odważną i szczerą – odnaleźć można również w projektach Martyny Konieczny. W „Cottage(hard)core” mieszają się lokalne tradycje Podkarpacia, osobiste historie oraz obserwacje współczesnych ubiorów wizytowych mieszkańców mniejszych miejscowości.
Hubert Pelc w cyklu „Folk is my second favorite f word” zderza ze sobą świat wiejskich, tradycyjnych obrzędów ludowych z miejskim klubowym performansem. Autorska interpretacja rękodzieła i nowoczesnych technologii staje się tu wizualnym manifestem współczesnej polskiej tożsamości.
Z kolei Konrad Sumera w kolekcji „Wild before Seven” opowiada o potrzebie zachowania dziecięcej wrażliwości w dorosłym świecie. Inspirując się literaturą Astrid Lindgren, syndromem Piotrusia Pana oraz estetyką dziecięcych ubiorów z lat 50. i 60., tworzy projekty z jednej strony ironiczne, z drugiej – pełne nostalgii, lekkości i fantazji.
Przenikliwą refleksję nad dualizmem wizerunku i autentyczności oraz krytykę pracoholizmu podejmuje Magdalena Grolik. W „RESORT FAMILY” stroje przybierają formę subtelnej karykatury – przedstawiają niewidoczne na co dzień troski i niepokoje, które ujawniają się dopiero w chwili wytchnienia, podczas wakacyjnego wypoczynku.
Z tematem intensywnych emocji i rozpadu zmierzyła się Dominika Rozkrut. Kolekcja „Jeśli odchodzisz, zabierz mnie ze sobą” to artystyczna próba uchwycenia przeżyć bohaterki – strachu przed porzuceniem, ale i obojętności na próby ratunku ze strony innych.
I wreszcie, dwunasty z finalistów – Elliott Kubiak w kolekcji „Fugly”, poprzez eksperymenty z materiałami – skórą, dżinsem i nićmi bawełnianymi – eksploruje temat ciała i jego modyfikacji, które wymykają się klasycznym normom piękna, zapraszając do refleksji nad akceptacją inności.
Do kogo ostatecznie trafi statuetka Złotej Nitki? Dowiemy się już 29 listopada, podczas finału Łódź Young Fashion, podczas którego swoją kolekcję zaprezentuje Mariusz Przybylski.

„Minimalizm” i inne wystawy
Jak co roku program ŁYF obejmie też wystawy. Na szczególną uwagę zasługuje ekspozycja „Minimalizm. Małgorzata Czudak” poświęcona twórczości wybitnej projektantki ubioru, cenionej wykładowczyni i mentorki pokoleń młodych artystów, która przez lata kształtowała wrażliwość estetyczną studentów, ucząc ich nie tylko sztuki projektowania, ale także świadomego, odpowiedzialnego podejścia do tworzenia.
Z kolei wspólna ekspozycja studentów Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi oraz Wydziału Operatorskiego i Realizacji Telewizyjnej Szkoły Filmowej zatytułowana „REFRAME” będzie spotkaniem dwóch dziedzin sztuki – projektowania ubioru i fotografii. Złożą się na nią autorskie kolekcje studentów ASP oraz korespondujące z nimi fotografie, w artystyczny sposób interpretujące te projekty.
Wreszcie Wystawa AFTER_2024.2025 zaprezentuje najlepsze kolekcje absolwentów studiów podyplomowych, zrealizowane na kierunku projektowanie ubioru w Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Projekty powstały w wyniku rocznej pracy twórczej, prowadzonej pod okiem doświadczonych projektantów i dydaktyków. Efekt? Różnorodne interpretacje mody, badające relacje między ciałem, tożsamością i kulturą. Zobaczymy m.in. pięć kolekcji, które miały swoją światową premierę podczas Milan Fashion Week we Włoszech.
Debata ELLE i wszystko co trzeba wiedzieć o modzie
ŁYF to także przestrzeń integracji branży fashion oraz społeczności akademickiej, stąd obszerny edukacyjny segment programu wydarzenia, skupiony wokół hasła INNY WYMIAR.
Jego mocnym punktem jest tradycyjna już debata ELLE. W tym roku poprowadzi ją Marta Kalinowska – stylistka i dyrektorka kreatywna z wieloletnim doświadczeniem w międzynarodowej branży fashion. Kuratorka merytoryczna konferencji ELLE About Fashion oraz członkini Rady Programowej ds. Mody przy Instytucie Przemysłów Kreatywnych zachęci swoich rozmówców do odpowiedzi na pytanie „Czy polska moda ma swoją tożsamość?". Będzie to rozmowa o tym czym dziś jest polski styl – czy projektanci powinni szukać lokalnego DNA czy raczej grać globalnie? W debacie udział wezmą projektanci: Ilona Majer i Rafał Michalak (duet MMC), Dominika Nowak (Vanda Novak), Michał Szulc, oraz eksperci: Kasia Sokołowska, Aneta Dalbiak (Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi), Marcin Świderek (wicenaczelny i szef działu mody ELLE), a także Karolina Limbach (stylistka i szefowa działu wideo ELLE). Debata odbędzie się w bibliotece Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, w sobotę 29 listopada o godz. 11:30. Wstęp wolny dla wszystkich uczestników.

Ponadto, Marcin Świderek przygotowuje na ŁYF wykład, podczas którego dokona analizy trendów na sezon wiosna/lato 2026 na podstawie najnowszego raportu z tygodni mody. W tej sekcji programu z wykładem zatytułowanym „Za kulisami własnej marki – o pasji i ryzyku” wystąpi też Mariusz Przybylski.

ŁYF daje również szansę zdobycia praktycznych umiejętności. Vincent Chrapowicki poprowadzi warsztaty „Produkcja wydarzeń modowych – od pomysłu do realizacji”, które pokażą uczestnikom, jak połączyć kreatywność z logistyką i strategią, a fotograf Daniel Le Hai, twórca tegorocznej identyfikacji wizualnej ŁYF, podczas warsztatów „Kreacja światła w sesji modowej” uczyć będzie świadomej fotografii mobilnej, bez użycia profesjonalnego sprzętu fotograficznego.
Szczegółowe informacje o wydarzeniach ŁYF 2025 znaleźć można na stronie www.lodzyoungfashion.com.
Organizatorami Łódź Young Fashion są Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi i Stowarzyszenie Pola Designu, partnerem głównym jest Miasto Łódź. Wydarzenie jest współfinansowane z budżetu Samorządu Województwa Łódzkiego. Partnerem Fashion Film Festival jest Narodowe Centrum Kultury Filmowej, „EC1 – Miasto Kultury” w Łodzi oraz Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. L. Schillera w Łodzi. Patronem medialnym wydarzenia jest ELLE.

