6 czerwca w Zamku Ujazdowskim w Warszawie odbyła się V edycja ELLE About Fashion – konferencji, która co roku gości najważniejsze nazwiska polskiej mody, kultury i sztuki. Na scenie pojawili się m.in. Agnieszka Woźniak-Starak, Lara Gessler, Margaret, Dawid Woliński czy Małgorzata Kożuchowska. Tegoroczne wydarzenie podzielono na trzy bloki tematyczne: Channels, Changes i Generations.

Materiały prasowe
Materiały prasowe

W świat mody wprowadziła nas Agnieszka Woźniak-Starak, która opowiedziała o „ubraniach mocy”, dzieląc się historiami ze swego dzieciństwa. W swej historii „Odwaga w byciu bezkompromisowym” podkreśliła, jak istotne jest życie w zgodzie z własnymi wartościami. Jej zdaniem wolność i odwaga to nowe języki mody, a na poszukiwanie swojego stylu nigdy nie jest za późno.

Materiały prasowe
Materiały prasowe

Podczas panelu „Front Row, TikTok, Cover – jakim językiem mówi dziś ELLE?”, głos zabrały Anna Chwalińska – redaktorka naczelna ELLE Decoration Polska, Thea Prokop – redaktorka naczelna ELLE Czech i Marta Tabiś-Szymanek - redaktorka naczelna ELLE Polska. Razem z Angeliką Warlikowską rozmawiały o środkach przekazu – od druku, przez media społecznościowe, po wideo. Ich zdaniem skuteczna strategia wymaga dziś nie tylko działania w różnych kanałach komunikacyjnych, lecz także spójności w kreowaniu unikalnych treści.

Wystąpienie „Fashion politics – o lobbingu na temat zrównoważonego rozwoju w instytucjach europejskich” przygotowała Martyna Zastawna, pionierka #zerowaste i propagatorka cyrkularności w Europie, a także założycielka woshwosh oraz these girls, wykładowczyni i ekspertka ds. klimatu w Europejskim Banku Inwestycyjnym i ONZ. Jej mocny przekaz na temat realnego wpływu branży mody na klimat i konieczności systemowej zmiany wywołał ogromne poruszenie wśród publiczności.

Moda odpowiedzialna to podejście do projektowania, produkcji i konsumpcji odzieży, które uwzględnia wpływ społeczny, środowiskowy i etyczny całego procesu – od zrównoważonych materiałów i technologii, po sprawiedliwe warunki pracy i przejrzysty łańcuch dostaw
tłumaczy

Jak dodaje ekspertka, przyszłość mody to przede wszystkim wykorzystanie sztucznej inteligencji, blockchain dla transparentności oraz cyfrowe paszporty produktów. Kluczowym trendem jest wykorzystywanie odpadów roślinnych, np. z bananów czy pomarańczy, jak również produkcja tekstyliów z grzybni (Mylo).

Materiały prasowe
Materiały prasowe

Sporo emocji wzbudziła także debata oksfordzka „TikTok buduje, czy rujnuje modę?”, w której udział wzięły Margaret i Pola Sieczko. Starcie argumentów o wpływ algorytmów na kreatywność poprowadził Krzysztof Jankowski „Jankes”. Uczestnicy nie tylko zmierzyli się z kontrowersją, ale pokazali, że nawet najbardziej rozrywkowa platforma może być przestrzenią dla artystycznych eksperymentów.

Materiały prasowe
Materiały prasowe

Wyjątkowym akcentem tej części konferencji była rozmowa Mateusza Hładkiego z Lidią Kazen, zatytułowana „Szklana pogoda czy web 3.0”. Dyrektorka programowa Telewizji TVN mówiła o roli telewizji jako współczesnego narratora – który nie tylko relacjonuje, ale i kształtuje zbiorowe wyobrażenia o świecie.

Materiały prasowe
Materiały prasowe

Panel „Cześć Ciało!” moderowany przez Olgę Kwiecińską z udziałem dr Agaty Stoli, Jakoba Kosela i Andrzeja Bargiela poruszał kwestie seksualności i ciała po patriarchacie. Rozmowa otworzyła dyskusję o inkluzywności, akceptacji i redefinicji estetyki w modzie.

Wystąpienie o „Nowych rządach w modzie” zaprezentowała Malwina Wędzikowska – projektantka, stylistka, która od ponad 20 lat pracuje jako kostiumografka i ekspertka od wizerunku. Swój wykład poświęciła dyrektorom kreatywnym, takim jak Sabato De Sarno, który w GUCCI reaktywował powrót do rzemiosła i klasyki zwanej „cichym luksusem”. Przywołała też sensacyjny powrót Alessandro Michele, który został dyrektorem kreatywnym domu mody Valentino.

Dziś liczy się nie tylko wizja czy sukces komercyjny, ale i umiejętność adaptacji do zmieniających się warunków. Przykładem jest choćby działalność Jonathana Andersona w LOEWE i jego ikoniczne projekty akcesoriów, m.in. puzzle bag. Z kolei Pharell Williams w Louis Vuitton udowodnił, że muzyka i popkultura mogą stać się językiem luksusu
mówi.
Materiały prasowe
Materiały prasowe

W kolejnej debacie „Transformacja branży mody w Polsce”, prowadzonej przez Marcina Świderka, udział wzięli czołowi polscy projektanci: Ania Kuczyńska, Natalia Maczek, Michał Szulc, Dawid Woliński i Maurycy Zylber. Paneliści podzielili się doświadczeniami z czasów pandemii, zmianami modelu sprzedaży i rosnącą rolą lokalności. Jednym z wniosków dyskusji było to, że polska moda ma potencjał, by nie tylko reagować na zmiany, ale i je współtworzyć.

Podczas panelu „Z mody do sztuki” Marta Kalinowska rozmawiała z artystami, którzy balansują między modą a sztuką – Kasią Baumiller, Pawłem Bikiem, Marcinem Kuberną i Ivo Nikiciem. Ich twórczość to dowód na to, że granice między dyscyplinami stają się coraz bardziej płynne, a moda staje się językiem artystycznej ekspresji.

Ostatni blok konferencji ELLE About Fashion 2025 należał do międzypokoleniowego dialogu. Rozpoczęła go rozmowa z Larą Gessler, Kasią Warnke i Zalią, moderowana przez Aleksandrę Jóźwiak. Artystki rozmawiały o byciu muzami, współtworzeniu dzieł i znaczeniu emocjonalnych więzi w procesie twórczym.

W części „Po dorosłemu”, psycholożka i psychoterapeutka Joanna Flis obaliła mity na temat selfcare i zachęciła do myślenia o dojrzałości jako nowym rodzaju siły. Podkreśliła, że „dorosłość” nie jest końcem młodości, ale początkiem świadomego życia. W swoim wystąpieniu przywołała postać słynnej pisarki Audre Lorde, która powiedziała, że: „Selfcare to nie luksus. To akt polityczny”. Zdaniem terapeutki selfcare nie jest nagrodą za bycie wystarczająco wydajną. To fundament – warunek, by nie zniknąć z własnego życia.

Kultura, która wyczerpuje kobiety, to taka, która chce nas zawsze miłych, pomocnych i dostępnych. Taka, która oczekuje od nas perfekcji i wielozadaniowości, a potem nas krytykuje. Taka, która nas nagradza za poświęcanie siebie, a nie za troskę o siebie
przekonuje.
Materiały prasowe
Materiały prasowe

W rozmowie „Kobiecość i odwaga. Marka vs. marka osobista” Karolina Limbach rozmawiała z Dominiką Żak. Ekspertka opowiadała o strategiach budowania spójnego wizerunku – zarówno dla marek modowych, jak i jednostek. Wskazała na autentyczność i odporność na presję mediów jako kluczowe wartości w procesie personal brandingu.

Materiały prasowe
Materiały prasowe

Nie mniej inspirujące okazało się spotkanie z Jakubem Gierszałem i Jakubem Józefem Orlińskim pt. „Droga czy szczyty”. Prowadząca Maja Chitro zachęciła rozmówców, by podzielili się refleksjami o życiowych zakrętach, presji sukcesu i sensie tworzenia.

Materiały prasowe
Materiały prasowe

Wisienką na torcie konferencji było wystąpienie Małgorzaty Kożuchowskiej pt. „Dlaczego teraz lubię siebie bardziej?”. Aktorka w rozmowie z Martą Tabiś-Szymanek opowiedziała o dojrzewaniu (nie tylko scenicznym), a także nowej definicji kobiecości i stylu, który jest wolny od metryki.

Materiały prasowe
Materiały prasowe

ELLE About Fashion 2025 było czymś więcej niż tylko konferencją – stało się mostem łączącym style i pokolenia. To swoiste przypomnienie, że moda to nie tylko to, co nosimy, lecz także język przemian społecznych.

V edycja ELLE About Fashion to nie tylko inspirujące wykłady i panele dyskusyjne, ale także strefy partnerskie, w których czekało wiele atrakcji.

W specjalnie przygotowanej strefie Amo'ya by Rossmann goście odkryli cztery linie kosmetyków, z których każda opowiada inną historię. Każda z nich zachęca do innego rytuału, jakimi są: Wyciszenie, Odpoczynek, Równowaga i Energia. Uzupełnieniem jest linia Masaż z uniwersalnymi akcesoriami do masażu, które stanowią integralną część rytuałów. Strefę z kosmetykami zaaranżowano tak, by wprowadzała w stan przyjemnego relaksu.

Materiały prasowe
Materiały prasowe

W barze Perlage goście mogli ugasić pragnienie wodą mineralną Cisowianka Perlage w trzech wersjach – niegazowanej, lekko gazowanej i sparkling.

Podczas paneli równolegle odbywały się inspirujące warsztaty, takie jak EYEBAR – uczestniczki mogły skorzystać z indywidualnych konsultacji z profesjonalnymi brow masterkami i wziąć udział w sesjach stylizacji brwi.

Materiały prasowe
Materiały prasowe

W przerwie między wystąpieniami goście mieli okazję spróbować dwóch nowych smaków Magnum– Utopia Double Cherry i Utopia Double Hazelnut. Pierwszy wariant łączy aksamitne lody śmietankowe z sorbetem porzeczkowo-malinowym, dopełnione wiśniowym sosem i owocową posypką. Druga odsłona kusi duetem lodów o smaku orzecha laskowego i karmelowo-migdałowym, oblanych białą czekoladą z chrupiącą posypką z karmelizowanych orzechów, migdałów i pistacji.

W strefie GALILU odkryłyśmy tajemnice kompozycji zapachowych w grupach olfaktorycznych. Dowiedzieliśmy się też, jak dobierać zapach do indywidualnego stylu.

Materiały prasowe
Materiały prasowe

Ogromnym zainteresowaniem cieszyła się analiza kolorystyczna z @naturalnie.w.kolorze – poznałyśmy swój typ urody, a do tego otrzymałyśmy spersonalizowaną paletę kolorów, która jest wspaniałym narzędziem pomocnym w budowaniu własnego stylu.

Materiały prasowe
Materiały prasowe