Reklama

Impact to największe wydarzenie gospodarcze w Europie Środkowo-Wschodniej, które 14-15 maja odbędzie się w Poznaniu. Oprócz liderów i liderek biznesu z całego świata w gronie gości jest wielu intelektualistów oraz ludzi kultury i sztuki. W tym roku zaproszenie na Impact przyjęli m.in. Olga Tokarczuk, Francis Fukuyama, Anda Rottenberg, Maja Ostaszewska, Mariusz Treliński czy Jan Klata.

Reklama

Już po raz trzeci częścią wydarzenia jest Impact Art - przestrzeń spotkań, wystaw, wymiany myśli. To nowatorski projekt organizatorów, dzięki któremu sztuka współczesna wychodzi z galerii i staje się naturalną częścią innych przestrzeni. W ciągu dnia Impact Art jest strefą wystaw, prezentująca prace młodych polskich artystek. Wieczorami staje się także miejscem inspirujących rozmów. To właśnie tu, w otoczeniu dzieł współczesnych twórców i twórczyń, rozmawiać będziemy o tym, dlaczego dziś kobiety stają się coraz silniejszą siłą na rynku sztuki.

Premierowe dzieło Irminy Staś: nowe morfologie życia

W tym roku w ramach Impact Art zobaczymy dwie wystawy. Pierwsza jest prezentacją prac wchodzących w skład Impact Art Collection, która każdego roku powiększa się o kolejne dzieła artystek, komentujących naszą rzeczywistość. Tworzą ją obrazy takich twórczyń jak Małgorzata Szymankiewicz, Karolina Bielawska, Emilia Kina, Monika Falkus i Alicja Biała. Każda z nich podejmuje aktualne tematy wypracowując przy tym własny, nowoczesny język artystyczny.

Tegoroczna edycja Impact Art zyskała wyjątkowy akcent — specjalnie na jubileuszową, 10. edycję wydarzenia, Irmina Staś stworzyła dzieło pt. "Chlorofil i krew 40". Jest ono kontynuacją cyklu artystki badającego związki biologii, natury i abstrakcji. Jej prace przypominają żyjące ekosystemy — intensywne, organiczne, pulsujące własnym rytmem. Staś przekracza granice między tym, co widzialne, a tym, co wyobrażone, tworząc nowe morfologie życia. To właśnie w takich artystycznych eksperymentach rodzą się najciekawsze narracje o przyszłości.

Baśń o rzeczywistości: wystawa Krupa Art Foundation

Jedną z centralnych wystaw Impact Art będzie projekt Krupa Art Foundation „Nie ma się czego bać”. Jak baśń opowiada o naszej rzeczywistości — gdzie dobro, gdzie zło, kto dziś jest antagonistą? Kuratorki, Magdalena Basak i Katarzyna Młyńczak-Sachs, zebrały prace artystek i artystów, takich jak Paweł Baśnik, Salvador Dali, Pola Dwurnik, Wojciech Fangor, Veronika Hapchenko, Małgorzata Mirga-Tas, Aleksandra Waliszewska czy Sana Shahmuradova Tanska. Co je łączy? Surrealistyczno - baśniowy sposób przedstawiania rzeczywistości. Każde z tych nazwisk wnosi do wystawy własną, unikalną wrażliwość i pytanie o kondycję współczesnego świata. Wystawa zmusza do refleksji nad własnym miejscem w tej niepokojącej, a jednocześnie fascynującej baśni o XXI wieku.

Pola Dwurnik
Pola Dwurnik Nowa choreografia Alcyny: Rozdział 7, Ożywienie olej na płótnie, 2024, 223 x 275 cm
Wojciech Fangor, M17olej na płótnie, 1970, 173 x 203 cm Kolekcja Sylwii i Piotra Krupów
Wojciech Fangor, M17, olej na płótnie, 1970, 173 x 203 cm; Kolekcja Sylwii i Piotra Krupów
Mirga Tas
Małgorzata Mirga-Tas, Akie Sam; tkanina, akryl na płótnie, 2020, 194 x 250 cm; Kolekcja Sylwii i Piotra Krupów

Kolekcjonerki - kto dziś tworzy rynek sztuki?

W strefie Impact Art w ramach “Late Night Show by Mint” odbędzie się ciekawa i ważna rozmowa: „Kobieta kolekcjonerka. Dlaczego dziś to kobiety wydają więcej na sztukę?”. Na to pytanie spróbują odpowiedzieć kolekcjonerki: Sylwia Krupa i Grażyna Kulczyk oraz kuratorka i historyczka sztuki Anda Rottenberg, a dyskusję poprowadzi Aleksander Hudzik, redaktor naczelny “Mint: magazyn o kulturze”. Rozmowa będzie okazją, by przyjrzeć się nie tylko faktom ekonomicznym, ale też zmieniającym się wartościom w świecie kolekcjonowania sztuki. Kobiety coraz częściej inwestują w sztukę nie tylko z powodów estetycznych czy snobistycznych. Robią to przede wszystkim z głębokiego przekonania o jej istotnej roli w budowaniu lepszego świata. Ich wybory kolekcjonerskie często są bardziej intuicyjne, emocjonalne, zaangażowane społecznie.

Polska Szkoła Plakatu i murale poświęcone pamięci

Nie tylko strefa Impact Art będzie w tym roku miejscem artystycznych wystaw. Podczas wydarzenia, w kilku innych przestrzeniach będą czekać na uczestników jeszcze dwie inne ekspozycje.

  • Wystawa z okazji 60-lecia Pracowni Plakatu Waldemara Świerzego przygotowana przez Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, przypomina fenomen Polskiej Szkoły Plakatu. Twórczość Świerzego i jego uczniów to dowód, że plakat, łączący sztukę i funkcjonalność, pozostaje jednym z najciekawszych mediów wizualnych naszych czasów.
Waldemar Świerzy, Jimmy Hendrix, 1974
Waldemar Świerzy, Jimi Hendrix, 1974
46_Waldemar Świerzy, Nocny Kowboj, 1970
Waldemar Świerzy, Nocny Kowboj, 1970
  • Projekt „Pełno ich nigdzie” przywraca pamięć o polskich Żydach poprzez murale upamiętniające przedwojenną społeczność żydowską w polskich miastach. W dobie rosnącego znaczenia sztuki w przestrzeni publicznej, ta wystawa przypomina o roli pamięci i historii w kształtowaniu naszej wspólnej tożsamości.

Sztuka - najważniejsza inwestycja przyszłości

Reklama

Kolekcjonowanie sztuki to osobiste wybory, kulturowa deklaracja, manifestowanie w wartości, które wierzymy i inwestycja — zarówno emocjonalna, jak i finansowa. To sposób budowania tożsamości poprzez rzeczy, które mają znaczenie. Czym się kierują twórczynie największych polskich kolekcji, co o współczesnej sztuce sądzą najważniejsze polskie kuratorki? Dowiemy się już 14-15 maja w Poznaniu na Impact’25.

Reklama
Reklama
Reklama