Reklama

Fashion Film Festival, organizowane przy współpracy ze Szkołą Filmową w Łodzi oraz Narodowym Centrum Kultury Filmowej EC1 – Miasto Kultury, w zaskakująco krótkim czasie stało się jednym z najbardziej wyczekiwanych punktów programu ŁYF. I ma ku temu pełne prawo: rokrocznie przyciąga twórców nie tylko z Polski, lecz z całego świata, pokazując, jak intensywnie rośnie globalne zainteresowanie filmem modowym.

Moda jako opowieść – coraz odważniejsza, coraz bardziej różnorodna

CR5_0196
mat. prasowe

Czym właściwie jest fashion film? To nie klasyczna reklama, lecz artystyczna interpretacja kolekcji – filmowa kompozycja, która ma budzić emocje, prowokować i zapadać w pamięć. Podczas finałowego wieczoru – 28 listopada w sali Odeon kina NCKF – widzowie zobaczyli 15 najlepszych produkcji, wybranych spośród międzynarodowych zgłoszeń. W finale znaleźli się:

  • Kalina Bienias

  • Filip Borządek

  • Jan Bujnowski

  • Hanna Kantor

  • Ekeh Karisma

  • Natallia Katsuba

  • Martyna Konieczny

  • Stanislav Kravtsov

  • Zofia Lipińska

  • Christos Panagiotou

  • Coco Simons

  • Sophia Sühwold

  • Dominika Sykta

  • Karolina Wojtas

  • Dominik Żyża

Ich filmy stanowiły kalejdoskop estetyk: od nostalgii i czarno-białych obrazów, przez minimalistyczną poezję ruchu, po drapieżne, ekspresyjne kadry w intensywnych barwach. Równie zróżnicowane były prezentowane w nich kolekcje – od futurystycznych sylwetek po projekty gotowe do noszenia na co dzień. W wielu przypadkach projektant występował również w roli reżysera, producenta, a nawet autora zdjęć.

Zwycięski film: modowa siła, która mówi „dość”

Największe emocje wzbudziło ogłoszenie laureata. Jury nagrodziło film, który nie tylko zachwyca warstwą wizualną, lecz przede wszystkim podejmuje ważny społecznie temat. Zwycięzcą Fashion Film Festival 2024 został Christos Panagiotou, twórca z Cypru, który zdobył uznanie międzynarodowego jury filmem „Not Askin' For It” – „Nie Proszę się o to”.

To mocna, symboliczna opowieść rozprawiająca się z wciąż obecnym i szkodliwym przekonaniem, że bezpieczeństwo oraz ocena kobiet zależą od ich ubioru. Film uderza w stereotypy, pokazuje skalę nękania i uciszania, a jednocześnie podkreśla, że moda nie powinna być pretekstem do oceny – lecz przestrzenią wolności. Jury zwróciło uwagę na współczesny charakter narracji, doskonałe wpisanie się w aktualne trendy storytellingu modowego, a także lekkość formy i wyrazistość plastyczną.

Fashion Film Festival: przyszłość, która dzieje się teraz

Piąta edycja FFF pokazała jedno: film modowy przestał być niszowym eksperymentem – stał się ważnym narzędziem wyrazu nowych pokoleń twórców. To przestrzeń, w której moda nie jest jedynie dodatkiem, lecz równoprawnym dramatycznym środkiem. Gdzie tkaniny mówią, światło jest partnerem, a ruch staje się językiem emocji.

Tegoroczny finał miał również wyjątkowy akcent historyczny. Z okazji 80-lecia łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych pokaz konkursowy uzupełniła prezentacja archiwalnych materiałów filmowych z dawnych pokazów mody i Gal Dyplomowych ASP. To rzadko spotykana okazja, by zobaczyć, jak przez dekady zmieniały się język mody, styl prezentacji i estetyka szkolnych kolekcji.

Reklama
Reklama
Reklama