Reklama

O czym opowiada film „Prześwit”?

Podczas spaceru na górze Ślęża znika młoda matka, zostawiając wózek z niemowlęciem. Śledztwo prowadzi policjant, w działania zaangażowany jest również młody mąż kobiety oraz emerytowany jasnowidz. Próbują odtworzyć ostatnie chwile zaginionej. W jej rolę wciela się Pozorantka – tajemnicza kobieta, którą z górą łączą wydarzenia z dzieciństwa.

Film „Prześwit” to nie tylko kryminał. To także intymna opowieść o poszukiwaniu prawdy, żałobie i konfrontacji z osobistymi stratami. Produkcja nawiązuje do motywów kobiecości i społecznych oczekiwań wobec matek, prezentując emocjonalną podróż bohaterów, którzy mierzą się z granicami ludzkiej wytrzymałości. Tytułowy „prześwit” to nie tylko otwór przepuszczający światło, ale też metaforyczne światło prawdy, której odkrycie bywa bolesne.

Kiedy pracowałam jako scenarzystka, natknęłam się na informację, że żaden widz nie zaakceptuje postaci kobiety, która porzuca własne dziecko. Moja córka była wtedy mała, moje koleżanki miały dzieci w różnym wieku i każda matka, którą znałam, przynajmniej raz pomyślała o tym, żeby wyjść z domu i nigdy nie wrócić. Dlatego w 'Prześwicie' znika młoda matka, a my skupiamy się na świecie, z którego odeszła i ludziach, którzy go zamieszkują. Każdy z nich w inny sposób naznaczony jest stratą i każdy ma własny powód, aby wziąć udział w poszukiwaniach na zboczach Ślęży - świętej góry Słowian. Ta podróż sprawi, że będą oni musieli dotknąć tego, czego najbardziej unikają: osobistej straty i żałoby. Sposób, w jaki sobie poradzą, poprowadzi ich w kierunku wyzwolenia albo autodestrukcji
mówi reżyserka Magdalena Ewa Pięta

Kto odpowiada za film?

W głównych rolach w filmie „Prześwit” występują:

  • Cezary Łukaszewicz
  • Daria Polunina
  • Mateusz Górski
  • Piotr Pilitowski
  • Ewa Domańska

Reżyserką filmu jest Magdalena Ewa Pięta, która wspólnie z Marzeną Matuszak napisała także scenariusz. Za produkcję odpowiada Maria Wachowiak-Czuchnowska oraz No Prob Production House. Film został współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Prześwit – jak został przyjęty przez widzów i krytyków?

„Prześwit” spotkał się z niezwykle ciepłym odbiorem zarówno w Polsce, jak i za granicą. Krytycy podkreślali jego wyjątkowość jako debiutu, który „hipnotyzuje od pierwszej minuty” (Paulina Gandor, Interia Film). Zwracano uwagę na „emocjonalną głębię bohaterów” (Małgorzata Szymikowska, naekranie.pl) oraz to, że „film rozpoczyna się jak kryminał, ale konwencja gatunkowa służy twórcom do poruszającej opowieści o meandrach pamięci” (Łukasz Maciejewski, Kino na Granicy).

Film „Prześwit” to jedna z najbardziej oczekiwanych premier polskiego kina tej jesieni. Emocjonalny, duszny i pełen symboliki dramat psychologiczny, który nie pozostawia obojętnym. To obowiązkowa pozycja dla miłośników kina kobiecego, dramatów o silnym ładunku emocjonalnym i opowieści, które zostają z widzem na długo.

Reklama
Reklama
Reklama