Zapytaliśmy AI o niedoceniane polskie seriale kryminalne. Jeden z nich jest kompletnie nieznany
Oto najbardziej niedoceniane polskie seriale według sztucznej inteligencji. Choć wiele z tych seriali przeszło bez większego echa, każdy z nich ma unikalny klimat, ciekawe postaci i świeże podejście do gatunku kryminalnego. W odróżnieniu od sztampowych produkcji, oferują coś więcej – czy to pod względem stylu, tematyki, odwagi formalnej, czy reprezentacji społecznej.

- ELLE
„Paradoks” (2012, TVP2)
Gatunek: Kryminał, dramat policyjny
W rolach głównych: Bogusław Linda, Anna Grycewicz
Opis:
„Paradoks” to serial, który odszedł od schematycznego podejścia do opowieści kryminalnej. Głównym bohaterem jest komisarz Marek Kaszowski – charyzmatyczny, doświadczony, ale też impulsywny i niepokorny śledczy. Do jego wydziału zostaje oddelegowana prokurator Joanna Majewska, której zadaniem jest kontrolowanie jego działań. Ich relacja, początkowo napięta, staje się centralną osią fabularną. Obok śledztw serial porusza kwestie zaufania, etyki pracy i granic odpowiedzialności.
Dlaczego niedoceniony:
Pomimo znakomitego castingu i klimatu przypominającego skandynawskie noir, serial nie przebił się do masowej widowni. Zrealizowany z rozmachem, z dbałością o dramaturgię i jakość realizacyjną, nie dostał kontynuacji – co dziś wydaje się niesłuszne. Linda w jednej z najlepszych ról telewizyjnych.
„Głęboka woda” (2011–2013, TVP2)
Gatunek: Dramat społeczny z elementami kryminału
W rolach głównych: Marcin Dorociński, Katarzyna Maciąg
Opis:
Nie jest to typowy serial kryminalny, ale zasługuje na miejsce na tej liście ze względu na sposób, w jaki portretuje przemoc, ubóstwo i społeczne dramaty. Serial opowiada o grupie pracowników opieki społecznej, którzy codziennie stykają się z ofiarami przestępstw, przemocy domowej i zaniedbań. Każdy odcinek to osobna historia, w której praca socjalna jest tak samo trudna i wymagająca jak policyjne dochodzenia.
Dlaczego niedoceniony:
Mimo nagród (m.in. prestiżowa Prix Italia), serial nie zdobył szerszego uznania w kraju. Zbyt ambitny? Zbyt realistyczny? Może dlatego, że pokazywał Polskę nie przez pryzmat sensacji, lecz społecznego bólu i wykluczenia. Produkcja, którą warto przypomnieć – dla jakości gry aktorskiej i wartości edukacyjnej.
„Ultraviolet” (2017–2019, AXN / Netflix)
Gatunek: Kryminał, thriller technologiczny
W rolach głównych: Marta Nieradkiewicz, Agata Kulesza, Bartłomiej Topa
Opis:
Serial osadzony w nowoczesnej Łodzi, gdzie bohaterka Ola wraca z zagranicy i wplątuje się w sprawy kryminalne. Dołącza do grupy „Ultraviolet” – sieci internetowych detektywów-amatorów, którzy pomagają rozwiązywać sprawy, często szybciej niż policja. Każdy odcinek to inne śledztwo, z wątkiem przewodnim związanym z przeszłością głównej bohaterki.
Dlaczego niedoceniony:
Mimo obecności na Netflixie, serial nie zdobył rozgłosu, na jaki zasługiwał. Świetna realizacja, intrygujące podejście do kryminału i cyberkultury, dobry balans między lekkością a powagą. Idealny przykład, że polski serial może być świeży, nowoczesny i pełen zwrotów akcji.
„Prokurator” (2015, TVP2)
Gatunek: Kryminał, dramat sądowy
W rolach głównych: Jacek Koman, Wojciech Zieliński
Opis:
Emerytowany prokurator prowadzi prywatne śledztwa wraz z młodym policjantem. Ich osobowości diametralnie się różnią, co prowadzi do ciekawych interakcji i napięć. Serial ma duszny klimat, bardzo dobrze rozpisane dialogi i misternie skonstruowane fabuły.
Dlaczego niedoceniony:
Choć miał świetne recenzje i silne nazwiska w tle (scenariusz m.in. Wojciech Kuczok), nie doczekał się kontynuacji. Wyróżnia się psychologiczną głębią, powolnym tempem i artystycznym podejściem do kryminału – co może być powodem, dla którego nie przyciągnął masowego widza.
„Rysa” (2021, Polsat Box Go)
Gatunek: Thriller psychologiczny, kryminał
W rolach głównych: Julia Kijowska, Maciej Zakościelny
Opis:
Serial oparty na bestsellerowej powieści Igora Brejdyganta. Komisarz policji z Warszawy wikła się w serię morderstw, które mają związek z jej traumatyczną przeszłością. Trzymająca w napięciu intryga, mroczna atmosfera i psychologiczne napięcia między bohaterami budują gęsty klimat.
Dlaczego niedoceniony:
Dostępny głównie na platformie VOD, więc nie dotarł do szerszego grona widzów. To bardzo dojrzały serial – pełen nieoczywistych rozwiązań i psychologicznej głębi. Kijowska stworzyła znakomitą rolę, a fabuła oparta jest na warstwowym podejściu do traumy i winy.

